Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små kycklingar i kall lagård...  (läst 4198 gånger)

Andreas_82

• Västerbotten
Små kycklingar i kall lagård...
« skrivet: 31 okt-12 kl 13:38 »
Hej.
Är ny på detta forum och tänkte därför fråga mig fram lite och kanske få lite tips och "bra att tänkta på"
Nu är det så här att jag ska hämta hem 15 Sussexkyckligar till helgen, några är 2v och några 1v.
Då jag hyr ett hus med fin lagård till så tänkte jag ha dom i en hästbox ca 3x2,meter.
finns inga andra djur i ladugården och det blir ju rätt kallt där på vintern.
Så min fråga är. Bör det räcka med en värmelampa typ 175w i detta utrymme?
underlaget i boxen/hönshuset blir kutterspån?

Tänkte dra El med en förgrening så man kan ha vanlig belysning/glödlampa på tidur och värmelapan ej ställs på tidur
skulle de vara en klok ide?

Tacksam för svar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Små kycklingar i kall lagård...
« Svar #1 skrivet: 31 okt-12 kl 13:51 »
Tänk på att placera värmelampan så att sladden dras ur om lampan trillar ner, så att det inte börjar brinna. Använd helst en keramiklampa i värmelampan, så att den inte avger ljus på natten.

Om det kommer att funka bra eller ej beror på ladugården, vädret osv, så svårt att svara på. Kanske går det att täcka in boxen lite mer, med t ex masonitskivor eller annat, så att värmen hålls kvar lite bättre?

Bra foder gör att djuren klarar sig bättre om det är kallt, men små kycklingar ska både hålla värmen och växa, så det kan bli svårt, om det är kallt i lokalen. Vuxna höns klarar kyla bättre.

Det är kul med höns, och man lär sig mycket. Läs runt lite på forumet och ställ fler frågor, så går det nog att hitta lösningar som funkar för dig och dina kycklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 31 okt-12 kl 14:06 »
Jag skulle nog försökt avgränsa området, 3x2 meter låter lite onödigt stort för ett gäng småpycklisar i den åldern. Sen kan man ju utöka när man märker att de börjar gå längre och längre iväg från värmen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 okt-12 kl 15:03 »
15 kycklingar klarar sig väl med 1x1 meter inledningsvis.. :)

Andreas_82

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 31 okt-12 kl 15:13 »
Tanken har absolut slagit mig att avgränsa detta utrymme till en början.
Som sagt boxen är ca 3x2meter, 2 av väggarna är från golv till tax de andra 2 ca 150 cm höga och 6-7cm tjocka.

Räcker vanlig spånskiva som avgräsning och för att koncentrera värmen till en mindre yta?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 31 okt-12 kl 15:20 »
Vilket material man väljer beror såklart på hur mycket det får kosta och hur mycket det måste isolera. Vad som helst som fördröjer värmespridningen och minskar luftgenomströmningen gör att värmen hålls kvar bättre. Sedan kan man göra det mer eller mindre bra, beroende på behov och budget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 okt-12 kl 18:32 »
Om där inte är andra djur, är där kanske ändå katt?
En del katter gillar småfåglar ;) då kan det va bra med nät över boet.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 31 okt-12 kl 18:34 »
När jag har haft kycklingar så har jag haft två pallkragar på varandra med ett galler över för att utrymmet inte ska bli för stort i början, värmelampa över det sedan (galler över kanske inte behövs, det har jag bara för att de andra hönsen (eller katter) inte ska hoppa in till de små)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 31 okt-12 kl 18:52 »
Och råttor,de kan ta de små  :-X
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Andreas_82

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 01 nov-12 kl 09:15 »
Ja en katt har jag faktiskt.. med stänger man bara dörren in till själva stalldelen i lagårn så tar hos sig inte in..

De där med pallkragar tycker jag lät som en riktigt bra idé.
Ska in till Granngården i umeå efter jobbet idag och handla på mig lite bra att ha saker.
Såg dock att den stora värmelapan var slut på nätbutiken, hoppas den finns inne på butiken i alla fall..

Har en backup plan om nått skulle skita sig. och tomt rum på vinden som jag ej har nått möblemang i där dom iaf kunde få vistas de
första veckorna-

Andreas_82

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 01 nov-12 kl 21:24 »
så där ja då var de sissta pysslet klart innan de ska hämtas imorgon,
utrymmet avgränsat till 1,2x1,2m, värmelampa upphängd på ett bra sätt, kutterspån på golvet :)

ang, lampan är de nån viss tempratur det ska vara under lampan, alltså på spånet?
eller ser man de enklast på hur kycklingarna ligger?
tätt intill eller utspritt?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 01 nov-12 kl 21:28 »
Det ska vara 35-37oC ibörjan, sedan går man på kycklingarnas agerande, trängs de under lampan är det för kallt, håller de sig i utkanten av lampan, men sällan under den, så är det för varmt.

Andreas_82

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 01 nov-12 kl 21:34 »
35-37 grader.. hur nära törs man sätta lampa då undrar jag? tyckte mig läsa om nått säkerhetsavstånd på 50 cm

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 nov-12 kl 21:37 »
Har också rätt kalla utrymmen ibland beroende på årstid. Oisolerade utedass och lada som det blåser igenom.
Behöver aldrig ha värmelampan närmare än 30cm för att sen höja och reglera varje vecka eller dag.

Pendlar mellan 150w och 250w beroende på årstiden. Viktigast är vindtätt i den mån som det går. :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 01 nov-12 kl 21:42 »
Själv använder jag värmetak, de är energisnålare och blir aldrig så varma att det börjar brinna. Och 35-37oC är för nykläckta kycklingar, sedan sänker man med någon grad om dagen, eller snarare brukar man sänka med typ 5 grader en gång per vecka.

Andreas_82

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 01 nov-12 kl 21:54 »
nu är väl mina kycklingar 2 veckaor då jag hämtar dem imorn så skulle det vara vara 32grader kanske de är okej, har dock läst att dessa lågenergi lampor är lite sämre på avge värme. har en 175w men den mindre armaturen från Granngården

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #16 skrivet: 01 nov-12 kl 22:10 »
Ett alternativ till pallkragar som jag tycker är bättre är en masoniteskiva sågad på längden så den ena delen är 80 cm hög, sedan ställer du den på högkant och böjer ihop den i en ring. Strö inne i ringen och häng in värmelampa på rätt höjd. Det blir dragfritt, väldigt lättstädat på betonggolv och ingen risk att kycklingarna tränger in sig i ett hörn (som pallkragen) och kommer bort från värmen. När de flyger ut över 80 cm brukar de vara gamla nog att inte behöva värmelampa.

Värmetak är mycket mera energieffektivt än värmelampa. Tänk bara på att i ett kallt utrymme vintertid kan du behöva täcka för två av sidorna för att det inte ska bli för dragigt.

Andreas_82

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 02 nov-12 kl 10:15 »
Min "avgränsning" är totalt dragfri bestående av OSB-skiva. 1,2mx1,2m och 80 cm hög.
halm är lagt längs med golvet på väggarna sedan strö/kutterspån i mitten..

Funderar dock på att köpa en till Värmelampa idag för att vara på den säkra sidan när det blir riktigt kallt

Andreas_82

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 04 nov-12 kl 14:13 »
Dom verkar trivas fint i sitt nya hem.

3 färgad Sussex och två ljusa i bakgrunden

Smajsan

• -
« Svar #19 skrivet: 04 nov-12 kl 22:52 »
De ser ut att ha det jätte fint  :D Lycka till med de små luddbollarna  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 3 användare
Karlsdotter, Hästberoende, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser