Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katter och mjölk!  (läst 17201 gånger)

Wernher Hingsk

• Gäst
Katter och mjölk!
« skrivet: 30 okt-12 kl 20:26 »
Hej!
Visst ; det kan tänkas att detta ämne tagits upp tidigare, men hur är det egentligen?  Tål inte katter i allmänhet mjölk, eller är det bara vissa katter som inte tål den vätskan?
Vi, som haft katter i över 60 år ; skall vi belastas retroaktivt ? Mjölk fick våra katter dagligen, och det var det bästa de visste, möjligen var de mera benägna för råttor, vilket var en välsignelse när vi hade hushållsgrisar med tillhörande "slubbtunna!"

Hälsningar!  W H

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Katter och mjölk!
« Svar #1 skrivet: 31 okt-12 kl 13:24 »
Vad jag läst är att alla kattungar tål mjölk, men bara de kattungar som regelbundet får mjölk, fortsätter tåla det som vuxna. Kan dock inte säga säkert att det faktiskt är så.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 okt-12 kl 18:52 »
Hej!
Tack, "Nettus!"
Mina katter är 8 resp. 9 år, och de fick faktiskt ingen komjölk när de var små. Först för ett år sedan började jag ge dem mjölk när det var riktigt kallt ute, och de kom in efter avslutat "eftermiddags- eller nattskift!" Men tillsamman får de mindre än 1 deciliter, och de verkar inte alls må dåligt av det! Jo, nu får de mjölk året om, men bara nämnda mängd.

Hälsning!  W H

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 okt-12 kl 19:09 »
De katter jag träffat på funkar på filmjölk/yoghurt.
Alla katter vill inte ha mjölk/fil.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 okt-12 kl 19:30 »
Att ge små kattungar komjölk är inget att rekommendera, särskilt om de är riktigt små och endast dricker mjölk. Innehåller alldeles för mycket laktos och för lite protein. Halvstora kattungar och större djur kan man utan vidare ge lite mjölk som gottis. Det ska inte vara den huvudsakliga födan men stora katter brukar föredra piller och möss.

Varg-älva

• Finland
« Svar #5 skrivet: 31 okt-12 kl 19:46 »
Min katt, en kastrerad frass på 8 år, älskar mjölk. Han dricker en liten skål om dagen och har inga problem.

Jag vet katter som inte vill ha mjölk, och såna som vill ha sur mjölk eller fil.

Jag tror nog man kan gå på känsla. Vill katten dricka mjölk och inte mår illa av det, så låt den dricka.

Man brukar ju kunna ha problem med katter som inte vill dricka något över huvudtaget, så då är det väl bättre att den dricker mjölk?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 01 nov-12 kl 06:27 »
Vissa katter tål mjölk andra inte. Om man har en katt som dricker mjölk och mår bra finns det ingen anledning att sluta  ;)

De katter som inte tål mjölk får som regel problem med dålig mage pga laktosen i mjölk. Vill man ändå ge mjölk kan man ge laktosfri mjölk eller fil/youghurt som nämnts tidigare då dessa produkter inne håller mindre mängd laktos.

När detta kommer upp tänker jag alltid på en av våra stallkatter på en kogård jag jobbade. Hon visste att vi alltid mjölkade ur spenarna innan vi satte på mjölkmaskinen. Hon brukade slå följe med oss i början av mjölkningen och stå och vänta på att vi skulle sikta på hennes gap  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 01 nov-12 kl 07:24 »

När detta kommer upp tänker jag alltid på en av våra stallkatter på en kogård jag jobbade. Hon visste att vi alltid mjölkade ur spenarna innan vi satte på mjölkmaskinen. Hon brukade slå följe med oss i början av mjölkningen och stå och vänta på att vi skulle sikta på hennes gap  ;D

:D  :D  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 01 nov-12 kl 11:27 »
Katter har säkert (precis som människor) lättare att tåla opastöriserad mjölk, det är därför lagårdskatter som regel inte blir dåliga i magen av att få en skvätt spenvarm mjölk. Har själv alltid en eller ett par missar i hasorna varje gång det är mjölkedax för getterna :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ChrE

• Carpe Diem!
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 01 nov-12 kl 22:09 »
Katter tål inte laktos. Kroppen kan inte ta hand om det och organen tar stryk. På gårdar där de har tillgång till Kossor mfl mjölkgivande djur är mjölken mer fet än den i butiken. Så de dricker inga mängder. Igelkottar tål heller inte laktos och de är ännu mer känsliga än katter.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 01 nov-12 kl 22:33 »
Katter tål inte laktos. Kroppen kan inte ta hand om det och organen tar stryk. På gårdar där de har tillgång till Kossor mfl mjölkgivande djur är mjölken mer fet än den i butiken. Så de dricker inga mängder. Igelkottar tål heller inte laktos och de är ännu mer känsliga än katter.
Standardmjölk 3% mjölk från kospenen ca 3,8-4,2% med andra ord mindre skillnad än på standardmjölk och lättmjölk och definitivt inte så stor skillnad att den mättar mer  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 nov-12 kl 22:39 »
Katter tål inte laktos. Kroppen kan inte ta hand om det och organen tar stryk.

När, för kattmjölk innehåller inte laktos  ::)
http://classes.ansci.illinois.edu/ansc438/milkcompsynth/milkcomp_table.html

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 nov-12 kl 18:06 »
När, för kattmjölk innehåller inte laktos  ::)
http://classes.ansci.illinois.edu/ansc438/milkcompsynth/milkcomp_table.html

Att kattmjölk innehåller laktos har inget med saken att göra. Unga djur tål laktos, som finns i typ alla arters mjölk (i olika stor grad förstås), inklusive människors. Och ändå kan människor vara laktosintoleranta som vuxna! :) Mjölk är i grunden menat som föda åt späddjur, inte åt vuxna, oavsett om man är människa, katt eller ett annat djur. Man skulle kunna säga att mjölk är onaturligt att tåla som vuxen :)

Man ska vara försiktigt med att ge mjölk till vuxna katter som inte är vana vid det då risken finns att de saknar enzymet laktas i sin tarm (som bryter ned laktosen i mjölken) och därmed får diarré om de dricker mjölken. Därmed inte sagt att ALLA vuxna katter är intoleranta, precis som med människor finns det katter som tål det och katter som inte tål det. Och olika mjölk innehåller olika mängder laktos.

En parentes: Jag är själv laktosintolerant. Har varit det sen gymnasietiden. Dock arbetade jag i en lagård för några år sedan. "Tankmjölken" kunde jag dricka och jag blev t.o.m. botad så pass så jag kunde börja äta de vanliga pastöriserade mjölkprodukterna man hittar i affären. Men när jag slutade arbeta där tog det bara 6 månader så var jag laktosintolerant igen. Märkligt och intressant tycker jag själv i alla fall! :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

LimJans

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 09 nov-12 kl 18:12 »
Min kisse, som tyvärr inte finns med oss längre, åt glatt mjölk, yougurt, smör, ost, fil... Allt gick ner och inte verkade det vara några problem med magen där inte.
Fast hon blev ruggigt arg när hon stal osten från min macka och upptäckte att det var kryddost! Äckligt! Som straff till mig för att jag hade köpt sån äcklig ost la hon de halvätna ostresterna i min yougurttallrik :P

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 10 nov-12 kl 07:53 »
Det låter som en katt med tag i, Jennifer ;D !

Som sagt, Touch of Red, det är pastöriseringen som är boven i dramat för många laktosintoleranta, både djur och människor. Mina katter får alltid en skvätt mjölk efter varje mjölkning, och det är ingen av dem som får magproblem p g a det. (Min goda smak förbjuder mig att bifoga en bild på resultatet i kattlådan o:) ...)

Varg-älva

• Finland
« Svar #15 skrivet: 10 nov-12 kl 14:50 »
Jag håller nog inte helt med om att det är pastöriseringen som är problemet. Jag tror snarare att det är homogeniseringen.

Ekomjölk köpt i butik är pastöriserad, men inte homogeniserad. Den tål båda jag och dottern (som är värre laktosintolerant än mig)
Tankmjölk, som varken är ekologisk, pastöriserad eller homogeniserad tål vi lika bra.

Att katten föredrar tankmjölk, är en annan sak....  ;)

CaJo

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 28 nov-12 kl 22:20 »
Mina katter har alltid fått mjölk varje dag. Kattungarna får lite vatten i mjölken.

Har fungerat i alla år.

Ithilwenyuu

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 30 nov-12 kl 11:44 »
Precis som andra skrivit innan tål de flesta vuxna katter inte mjölkprodukter, utan är laktosintoleranta precis som människor. Vissa tål det såklart bättre, men mjölk (och mat anpassad för människor!) är inget man ska ge katter då det är helt onödigt.
Självklart tål kattungar mjölk, men när de blir äldre försvinner den toleransen.
Katter har inget behov av "godis", de klarar sig fint på mat anpassad för dem. Vill man som ägare ändå ge katterna något gott och inte ger dem det i vanliga fall, kan man ge dem råa köttbitar eller liknande.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 30 nov-12 kl 20:12 »
Jag tror det är väldigt olika det där med vad huruvida katter tål laktos eller inte. Min ena kräver att få sista mjölkslurken i gröt- eller müesliskålen, hon står och vaktar tills jag är klar. Då hon så gärna vill ha det, och inte blir dålig av det ser jag ingen anledning till att inte ge henne det. Båda katterna äter med glädje fil, youghurt, grädde och ost - utan att fara illa av detta. Givetvis handlar det om små mängder.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 01 dec-12 kl 15:03 »
...men mjölk (och mat anpassad för människor!) är inget man ska ge katter då det är helt onödigt.
....
Katter har inget behov av "godis", de klarar sig fint på mat anpassad för dem. Vill man som ägare ändå ge katterna något gott och inte ger dem det i vanliga fall, kan man ge dem råa köttbitar eller liknande.
Du får gärna komma hit och förklara det för mina katter, de är lagårdskatter sedan jag vet inte hur många generationer ;) .
Katterna vet så väl vad mjölk är för något, och de skulle bli mäkta sura och besvikna om de inte fick en skvätt efter avslutad mjölkning. (Och jag tycker faktiskt att det känns mycket bättre att mjölka mina getter 2 gånger dagligen och ge katterna lite av det, än att slakta dem och ge katterna en eller annan köttbit istället...)

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser