Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stupränna som fodertråg?  (läst 2926 gånger)

Wildvittra

• -
Stupränna som fodertråg?
« skrivet: 30 okt-12 kl 13:12 »
Håller på o planerar för nya vinterhönshuset och tänkte jag skulle sätta upp en bit av en gammal stupränna som "matränna" att ha matrester i på ena väggen (i lagom höjd såklart). Började då fundera på om det inte kanske vore en bra idé att ha en sån ränna för fröna också? På så vis kan ju fler äta samtidigt om man gör den lång. Vad tror ni?  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Moëll i Trädet

• -
SV: Stupränna som fodertråg?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-12 kl 13:38 »
Foderrännor bör ha kant som är invikt en bit över rännan, annars blir spillet onödigt stort.
"Kärleken är livets bäste vän"

Wildvittra

• -
« Svar #2 skrivet: 30 okt-12 kl 13:41 »
Foderrännor bör ha kant som är invikt en bit över rännan, annars blir spillet onödigt stort.

Förstår tanken, men på de foderautomater jag har så är det ingen kant? Men hönsen pickar ju upp frön från golvet också så det brukar inte vara några problem.  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

johe71

« Svar #3 skrivet: 30 okt-12 kl 19:28 »
citerar mig själv från en gammal tråd

jag har provat med hängränna, men jag tyckte hönsen sprätte så mycket foder ut rännan när de åt.... så nu använder jag vanligt avloppsrör (orange 11cm), som jag sågar bort (med sticksåg) ca 1/3 av röret. Jag monterar fötter på mina och har dem på golvet - men ser inget problem med att skruva upp dem på väggen om man skulle vilja det

kort på en kortvariant som jag gjorde av en överbliven rörstump, har även ett par som är gjorda av hela 3 meters rör...

Agda 61

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 okt-12 kl 18:33 »
Hängränna är jättebra. Jag skruvar fast den i en planka. Jag har slaktat ett gammalt cd-ställ, sågat bort´pinnarna´, behållit ca. var tredje pinne, skruvat fast. Inget spill!  8)
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser