Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanske en dum getfråga  (läst 6718 gånger)

Hanna H

• Skåne
kanske en dum getfråga
« skrivet: 26 okt-12 kl 12:54 »
Jag funderar på att skaffa en Göinge eller planteras för mjölkens skull och en eller kanske två angoror för att få lite ull. Hur trivs de olika getraserna med varandra? Trivs dom att bara vara två eller behöver dom vara tre? De ska även får vara på en ca 2500 kvm tomt, indelat i mindre. Hagar för att få rotation. Min granne har bärodling så skulle getterna få för sig att rymma så kan det bli en del tandagnissel. Om jag kombinerar ett staket men en häck så får jag både höjd och bredd, kan hagarna då bli rymningsäkra?

ängesgården

• Dalarna
SV: kanske en dum getfråga
« Svar #1 skrivet: 26 okt-12 kl 13:00 »
fårnät, och eltråd, både uppe och nere på insidan
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 okt-12 kl 10:16 »
Hejsan Hanna!

Det finns inga dumma getfrågor ;)! Jag har ingen erfarenhet av angoragetter men skulle tro att våra svenska lantrasgetter, dit göingegeten räknas, är livligare, påhittigare och mer dominanta än angoragetter och därför kommer att stå högst i rang med allt vad det medför. Varför inte ta reda på hur angoragetterna är att mjölka? Eller hålla några göingegetter för mjölk och insatsen för en utrotningshotad ras och i stället köpa in ull? Minst 2 getter ska man ha, helst fler.

När det gäller stängsel, se ängesgårdens svar. En häck intill ett stängsel lockar getterna att klättra på nätet och tränga sig ut för att komma åt blad och grenar.

Hanna H

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 okt-12 kl 18:27 »
Tack för svaren.

Hur högt skall fårstängslet vara och hur högt upp skall den översta tråden sitta?

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 okt-12 kl 07:58 »
Man kan nog säja ju mindre maskor desto bättre. Nätet behöver vara så nära marken som möjligt. Ska dom inte rymma så är en eltråd uppe och nere nästan ett måste. I bland räcker bara fårnät men jag skulle inte prova utan.

Du frågade om höjden på staketet. 120 hoppar mina från stillastående om det finns en överkant typ bräda, nät är lite svårare, dock finns ju ofta stöd i hörnen som går bra att ta hjälp av.
100 cm nät kan räcka om du har el i överkant men ska du ändå köpa nät så ta 120-140.
Elen är till för att de inte ska komma fram till staketet och lista ut hur de ska rymma och de stoppar ut huvudet genom maskorna och betar på utsidan ( har sönder staketet). killingarna (upp till 10-12månader) springer rakt igenom ett får nät eller så lyfter de upp nätet i nerkant med hornen och kryper under.

Sen är det ju som det brukar skrivas här. Vill de inte vara i hagen så är dom inte där. Det måste vara roligt nog att vara i hagen så de inte lägger så mycket tid på att lista ut hur de ska ta sej ut. Getters fantasi slår vår med oändlighet. Glöm inte grinden den måste också vara hög och tätt mellan spjälorna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 okt-12 kl 15:45 »
Getters fantasi slår vår med oändlighet.

;D Eva och Getternas svar ang nätstängsel täcker ju in allt :D! Hos mig var det vanligaste rymningssättet att getterna kröp under nätet. De "rymde" visserligen bara upp på farstubron.....

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-12 kl 09:40 »
Ja bockarna vill ut på äventyr = Grannar
Getterna vill till familjen= Farstubron

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #7 skrivet: 09 nov-12 kl 12:55 »
Angående getstängsel så har jag läst en del här på alternativ och viltstängsel verkar vara det bästa, jag har dock inte fått tag på något och det verkar väldigt svårt att få upp ett rejält viltstängsel.

Jag har under sommaren byggt staket med bland annat bräder, fårstängsel och till slut köpte jag ett rådjursstängsel på granngården, det är två meter högt men getterna hoppar ur det med. Nu tänkte jag försöka med el. Granngården har ett elstängsel för getter, har någon testat det? Tror ni det fungerar?

Sedan tror jag att getternas rymningsbenägenhet beror på personlighet också. Hälsade på en person som hade två getter utan elstaket och staket var ganska lågt och hagen liten och tråkig, trots det hade getterna bara hoppat över en gång! De som jag köpte getterna av använder inte heller el, men de har så många getter så jag tänker att om de är en flock kanske de inte rymmer. Mina två getter har aldrig varit inne i sin hage mer än ett par minuter.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 09 nov-12 kl 13:28 »
Om granngården och Nordpost har samma staket så funkar det för mej om jag mellan staketets stolpar sätter egna flyttbara stolpar.
Det måste dock vara spänt och getterna vänja sej. Har dock aldrig lyckats separera killingar och getter eller brunstiga getter och bockar åt med något stängsel någon längre tid. Har alltid slutat med att ett gäng får vara inne och det andra ute och sen bytt.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 09 nov-12 kl 13:39 »
Nätstängsel (1,60m högt vridknutsstängsel från stängselbutiken.se) -eller- 5 eltrådar på 10-25-40-55-70cm höjd håller mina inne om de är nöjda dvs trygga, med varandra och med sitt hus och förströelse i form av både stock & sten och mat inom räckhåll.

Men oavsett hur missnöjda de är (eller hur mycket mat jag verkar ha utanför hagen) har jag ingen individ som går igenom kombinationen 160cm högt nätstaket med eltråd ca 10-15cm från backen innanför. Då försöker mina förvisso aldrig hoppa, annars skulle jag sätta en ovanför också.

Men värt att beakta är att (minst mina) getter gör skillnad på ström och ström också.. Elaggregatet som hållit mina hästar instängda i många år hade ingen effekt på mina getter över huvud taget. Nytt kraftigare aggregat som ger 8000V spänning vid 500 ohm belastning och så ordentligt jordat med 8x1m jordspett och sen började de bry sig om eltråden. Tilläggas kan att om det är för glest mellan trådarna så att det blir för smärtfritt att hoppa igenom så backar de inte för det här aggregatet heller. Jag har hört massa skräckhistorier om om djur som provar och fastnar i de elektriska näten varför jag personligen är tveksam till dem.

Rise, det låter ju helt galet med getter som hoppar 2m! Har ni sett detta med egna ögon? De måste väl mer klättra, eller kan de rent av vara så att de kryper?

//Zadie
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 09 nov-12 kl 14:04 »
viltstängsel måste man nog söka om att få sätta upp, det skulle i varje fall vi få lov att göra om vi skulle ha Mufflon
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #11 skrivet: 09 nov-12 kl 15:19 »
Zadie-ja, jag vill inte heller använda el egentligen för att jag är rädd att de ska hoppa i alla fall och trassla in sig, och så är det dyrt.

Mina getter hoppar inte 2 m rakt upp, det är som du säger, de klättrar mer. De hoppar kanske 1.60 meter. Rådjursstängselt var betydligt mjukare än jag tänkt mig så fast jag spänt det så började de med att slänga sig emot det för att få det mjukare och kunna hasa ner det mer och mer. Sedan satte jag på hässeroer och bräder på utsidan som stöd mot deras påhopp men nu klättar de på dem och lyckas komma över. Ibland står de också på taket på ett litet vindskydd jag byggt och hoppar över därifrån. Det ser rent livsfarligt ut när de hoppar och det är ett under att de inte bryter ett ben.

Mina getter har varit frigående men pga det blev det inga bär i år och ingen humle heller så jag vill fixa ett bra stängsel till nästa sommar.

/Helena

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 10 nov-12 kl 08:12 »
Det har du redan märkt, Rise,. att de inte stannar i sina hagar om de inte trivs, och då kanske en kan stängsla bäst en vill, de rymmer ändå. Jag tänker på trivselfaktorerna; trivs getterna med varann (annars vill de inte vara instängda i samma hage)? Finns gott om bete i de respektive hagarna? Är hagarna getvänliga i övrigt? För du har väl flera hagar att växla med? Trivs de med det mänskliga sällskapet och sysselsättningen som det ger? Får de alla mineraler och salt som de behöver?

Här har vi olika stängselvarianter. Elnät, fårnät+överliggande eltråd, samt enbart 3 eltrådar. Alla stängslen håller de vuxna inne i hagarna, men det är bara elnätet som håller även alla killingar inne. Men jag tycker inte att det gör något att de små går ut ibland, de håller sig ändå alltid nära mammorna, och hoppar in igen när de blir hungriga eller mammiga :) (så gör ju f ö både lamm och småkalvar, när de blir större kommer de inte ut längre, och håller sig inne i hagen). Elnätet har under 3 år endast skördat ett offer, och det var en hare som snott in sig och dött :'( , i övrigt ingenting.
Jag har getter och bockar i separata flockar under hela betessäsongen, det gick t o m att ha dem i varsin hage enbart åtskilda av en väg utan att någon rymde! Annars brukar jag försöka hålla ett visst avstånd mellan flockarna, för säkerhets skull.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #13 skrivet: 11 nov-12 kl 15:49 »
Skräptanten- det låter bra att det fungerar så bra för dig med elnät. Det är också intressant att du säger att killingar är mer rymningsbenägna än vuxna. Jag har funderat på om det är så. Mina getter föddes i våras så de är ju fortfarande killingar så förhoppningsvis kommer de inte vilja att rymma lika mycket i framtiden:)

Jag har också tänkt på trivselfaktorn, men jag tror inte att de rymmer pga av hagarna. Hagarna är stora och det finns gott om mat, och nu tex finns det ju bara mat inne i hagen, utanför är det bara blött och vissa dagar är det snö, men ändå rymmer de. Deras andra hage, sommarhagen, byggde jag där de alltid brukade vara efter att de rymt från sin hage där de var från början. Då trodde jag att de verkligen skulle trivas med allt sly som fanns där. Men när jag färdigställt hagen ville de aldrig vara där mer, och mina får åt istället upp slyet som jag tänkte att getterna skulle äta. Jag tror att de rymmer mest bara för skojs skull, och för att de vill vara med människor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 11 nov-12 kl 17:47 »
Vi hade våra med bara elstängsel, 4 trådar. Jag tror det viktigaste var att getterna inte såg att de var instängda, så hagen får vara stor. Flera hagar på 2500 m2 låter svårordnat.

Sussilo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 nov-12 kl 18:20 »
Mina två getter har aldrig varit inne i sin hage mer än ett par minuter.

Vilken typ av getter har du och vad finns/saknas i hagen? En plan gräsyta är inte så intressant för getter. Bäst är en kombination av hag- och skogsmark och helst stenig med stenknallar. Man kan lägga in betongblock, grova cementrör, en hög med stockar och stubbar som klätterställen för att göra hagen roligare  :).

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 12 nov-12 kl 07:24 »
För mej har killingarna rymt mest. De varesej hoppar, kryper eller tränger sej så lätt i staketen när de blir större och äldre.
El nät staketen har jag bara använt till getter som velat bli instängda och satt elstaketet jämte fårstängslet till hagen med resten av flocken. Det är viktigt att man använder den där värdelösa mojängen i ändarna där man koplar in elen den ska vara värdelös för när någon river i staketet ska elen åka ur så staketet blir strömlöst. Tyckte själv när jag köpte staketen att de var lösningen på allt men har sen inte använt dom så mycket tycker de är läskiga. Vill inte hitta någor djur inlindat i staketet. Grannarna har räddat en av bockkillingarna som fastnat. Tur att elen släpte så staketet blev strömlöst. En stor padda har dött men annars har det gått bra.
Mest har jag använt det innanför fårstaketet på delar där de tidvis rymt. De funkar om marken är någotlunda slät och getterna behöver nog vara av det lugnare slaget om det ska funka bra.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #17 skrivet: 13 nov-12 kl 22:50 »
Vilken typ av getter har du och vad finns/saknas i hagen? En plan gräsyta är inte så intressant för getter. Bäst är en kombination av hag- och skogsmark och helst stenig med stenknallar. Man kan lägga in betongblock, grova cementrör, en hög med stockar och stubbar som klätterställen för att göra hagen roligare  :).

I den första hagen har de haft stubbar, stockar, en körbro de gärna springer upp på och hoppar ner på, en liten kulle, och björkar. I den andra hagen som jag gjorde var det gräs, ett litet skogsparti, vildvinbär och en stenkällare. Trots att de hade vinbär i sin hage rymde de och gick till trädgårdslandet och åt upp vinbären där, sedan åt de upp vinbären i sin hage. De gillade också att rymma ut på grannens åkrar, där var det vanligt gräs. När grannens kossor kom ville de dock inte vara där längre. Tror att det var framför allt kossorna som hindrade dem från att gå dit mer och inte elen. Så det de har ätit utanför hagen är sådant som även funnits i deras egna hage. Jag byggde också ett litet skjul som jag tänkte att de skulle kunna hoppa upp på, men de föredrar att hoppa upp på bilar. Det är lantrasgetter.

Hon jag köpte getterna av berättade nyligen att en av deras getter hoppat och fastnat på ett ställe och på så sätt blivit hängd och kvävd till döds, så hemskt! Hur som helst visar det att det är en hoppglad familj de kommer ifrån. Hon har dock ingen el utan bara bräder till staket. Hon har en jättestor hage och jag tror  att det är bra, de ska inte märka att de är i en hage. Det är svårt bara när de vill vara precis intill huset där människorna bor. Det är svårt att låta huset vara i hagen när trädgårdslandet som man vill skydda ligger precis intill och bilen med in och utfart går runt huset.

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 nov-12 kl 10:31 »
Det är svårt bara när de vill vara precis intill huset där människorna bor. Det är svårt att låta huset vara i hagen när trädgårdslandet som man vill skydda ligger precis intill och bilen med in och utfart går runt huset.

;D ;D Jo, det är sant! Har de möjligen varit flaskkillingar?

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #19 skrivet: 18 nov-12 kl 22:22 »
Ja, jag har matat de med flaska, och de skilldes tidigt fràn sin mor. Jag antar att getter som varit med sin getmamma är självständigare. Mina getter vill följa med in hela tiden, och de tror alltid att de ska fà komma in, men tyvärr fàr de inte det. De brukar stà utanför fönstret och titta när vi är inne eller ligga utanför pà bron. Jag tycker lite synd om dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser