Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Toyota passat kombi 95 - 0,6/mil?  (läst 5837 gånger)

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Toyota passat kombi 95 - 0,6/mil?
« Svar #20 skrivet: 06 nov-12 kl 21:45 »
Hmmm...hade inte Volkswagen en trecylindrig motor som gick på otroligt lite bensin ? Hette den Lupo eller något i den stilen ? ???
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 06 nov-12 kl 22:22 »
Den går på diesel och jag förmodar att den därmed har hög vägskatt, men vet inte.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #22 skrivet: 07 nov-12 kl 21:50 »
Nehej, den finns både som enliters och 1,4 liters bensin :P
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 08 nov-12 kl 08:03 »
I Lupo kan samma motorer förekomma som i alla andra mindre bilmodeller från VAG-koncernen (t ex VW Polo, Skoda Fabia, Audi A1-A2, diverse Seat, diverse transportbilar), men jag tror den där trecylindriga dieseln inte sattes in någon annanstans.

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 nov-12 kl 20:02 »
Är det någon som har ändrat rubriken, eller har det stått "Toyota passat" hela tiden?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 08 nov-12 kl 20:53 »
Är det någon som har ändrat rubriken, eller har det stått "Toyota passat" hela tiden?

Det har stått så sedan tråden var ny.

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 nov-12 kl 21:00 »
En hybridbil  ;D

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 09 nov-12 kl 23:51 »
Hur mycket bränslesnålare är de nya (högtrycksdieselarna)?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #28 skrivet: 10 nov-12 kl 09:47 »

Det beror på vad man jämför med. En del uppgifter tyder på att de är optimerade för att ge bra förbrukningssiffror i de officiella körcyklerna för att mäta bränsleförbrukning, men de ger inte alls lika låg förbrukning jämfört med äldre motorer vid "normal" körning. Vi ska ju också komma ihåg att moderniseringar av dieseltekniken inte i första hand är till för att pressa ner bränsleförbrukningen, utan de syftar till att motorerna ska ha en chans att ens komma i närheten av gällande miljökrav för kväveoxider, partiklar och sånt. Och då ska man ändå veta att kväveoxidkraven är många gånger lindrigare för dieselmotorer än för ottomotorer i samma miljöklass.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 10 nov-12 kl 10:29 »
Ok Torbjörn. Det förklarar att det inte är någon större skillnad mellan en 60-tals diesel och en morden.

Misse

• nr 9424
« Svar #30 skrivet: 10 nov-12 kl 10:51 »
En modern sextonhundrakilos dieselbil kan i realiteten vid normal lugn lågvarvig vettig blandad körning inte vara mer snål än en niohundrafemtiokilos golfdiesel från 1981.
Några få biltidningar gör oberoende tester av bilar under realistiska förhållanden, om du läser där får du en fingervisning om egenskaperna i verkligheten.

Jag är så trött på allt mygel & manipulation av bilköpare >:D :P   Det viktiga är att få sålt så mycket som möjligt, inte att söka möta behovet hos köparen...

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 10 nov-12 kl 11:08 »
Och Misse vad är det för miljömässigt bra med att framställa nya sextonhundrakoloskolosser. Jag diskuterade bränsleförbrukningen med en fackperson och han nämnde just Golfexemplet. Det är krock, fart, prestanda och övrig utrustningen som ökar.

Misse

• nr 9424
« Svar #32 skrivet: 10 nov-12 kl 11:20 »
Och Misse vad är det för miljömässigt bra med att framställa nya sextonhundrakoloskolosser. Jag diskuterade bränsleförbrukningen med en fackperson och han nämnde just Golfexemplet. Det är krock, fart, prestanda och övrig utrustningen som ökar.

Amen!

Jag hade nyligen under några år en fin Morris Eight från 1948.  Den tog fyra vuxna bekvämt från A till B i 80-85 knyck.  Den  stenåldersmässiga lilla sidventilsmotorn tog då 0,75 liter bensin per mil.

Vad har egentligen hänt under de Sextiofyra år som gått sen dess!!??

Det är lätt att se var krutet har lagts . . . .  >:( >:(

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #33 skrivet: 10 nov-12 kl 12:12 »
Amen!

Jag hade nyligen under några år en fin Morris Eight från 1948.  Den tog fyra vuxna bekvämt från A till B i 80-85 knyck.  Den  stenåldersmässiga lilla sidventilsmotorn tog då 0,75 liter bensin per mil.

Vad har egentligen hänt under de Sextiofyra år som gått sen dess!!??

Det är lätt att se var krutet har lagts . . . .  >:( >:(

Min 2CV var ännu snålare. Men å andra sidan har jag sett hur den såg ut när en senare ägare krockade den med en motorcykel. Vi kan väl säga att MC och MCföraren vann. Alla överlevde, men det var så ohyggligt mycket tur så det liknar ingenting. I en moderna bil så hade bilen hållit ihop i ett stycke, nu klöv MC bilen tvärs genom baksätet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 10 nov-12 kl 13:34 »
Det är väll det som är problemet med dagens bilar, all krocksäkerhet har gjort dem blytunga. Men samtidigt skall folk ha så vansinnigt många hästkrafter, helt i onödan. Folk tycker jag är en galning som drar släpkärror med min bil som har 92hk. Hade jag kommit med en amazon på 85hk hade dock ingen tyckt det var konstigt  ???

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 10 nov-12 kl 14:02 »
Det är väll det som är problemet med dagens bilar, all krocksäkerhet har gjort dem blytunga. Men samtidigt skall folk ha så vansinnigt många hästkrafter, helt i onödan. Folk tycker jag är en galning som drar släpkärror med min bil som har 92hk. Hade jag kommit med en amazon på 85hk hade dock ingen tyckt det var konstigt  ???

Ja, min lastbil som får lastas med 4 ton och dra 3,5 ton klarar sig gott med 102 hästkrafter, och jag kan köra ifrån bra många vid rödljusen om jag skulle vilja. Då blir det dock snabbt tom i bränsletanken, bättre att ta det lugnt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Toyota passat kombi 95 - 0,6/mil?
« Svar #36 skrivet: 17 dec-12 kl 14:39 »
Jag lyckades missa denna tråd igen:)

Ok, jag har lagt bilköpet lite på is. Eftersom det är bil a la gratis jag letar efter, så känner jag mig ganska säker på att nya reparationer osv skulle äta upp mycket bensinvinst.

Volvon går som en dröm nu, fick beröm för lite rost på besiktningen. Och högt bensinförbruk kan hjälpa mig _låta bli_ att åka land och rike runt... Även om det är mysigt och enkelt och tidsbesparande med bil vs tåg/buss.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser