Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ko-kompisar?  (läst 2997 gånger)

tessg

• -
Ko-kompisar?
« skrivet: 25 okt-12 kl 05:53 »
Jag planerar att skaffa ett par highland cattle. På sikt vill jag ha andra djur också. Eftersom jag vill stängslade ordentligt från början så att det även passar framtida ev kompisar, tänkte jag ta reda på vilka som lag gå ihop.
Get och får med hc?
Linderödsgrisar, funkar de ihop med ovannämnda?
Häst?

Vi har en oisolerad ligghall, vilka av ovannämnda klarar sig med det vintertid?
Tacksam för svar/funderingar!
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Kompisar
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 13:38 »
Får o get brukar bli bortmotade av kor från foderplatser, så dom brukar vilja bo själva :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Ko-kompisar?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 14:19 »
Jag har haft både häst och får tillsammans med kor, det har gått bra med lite höjdbalkar som ger får tillgång till en ko/hästfri zon och korna tillgång till en hästfri zon, annars är det lätt så att det största djuret tar hela ligghallen själv.

De olika djurslag har haft sina olycka duster ihop några gånger och hade kossorna haft horn tror jag att det hade slutat med blodvite.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 14:40 »
Vi har hästar, kor och får i samma hage och det går kanonbra! Grisar skulle jag inte vilja ha i samma hage då bökar upp jorden och försämrar beet till de övriga djuren. Bättre i så fall att låta grisarna "plöja" en plätt som du harvar och sår om till nästa år och låter övriga djuren höstbeta år 2.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 25 okt-12 kl 14:51 »
Vi har hästar, kor och får i samma hage och det går kanonbra! Grisar skulle jag inte vilja ha i samma hage då bökar upp jorden och försämrar beet till de övriga djuren. Bättre i så fall att låta grisarna "plöja" en plätt som du harvar och sår om till nästa år och låter övriga djuren höstbeta år 2.

Har dina djur horn?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 16:17 »
Har dina djur horn?

Nix inga horn, sen går de ihop sommartid i stora hagar så de håller sig en bit ifrån varandra.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-12 kl 22:59 »
Jag har också djuren blandade, mina fjällisar utan horn går bra med både häst och får men när jag hade highlandkorsningarna med horn på hade det inte varit att tänka på. Vid trängsel, tex vid fodring har ju kor en förmåga att slänga med huvet i sidled för att göra plats, det funkar inte jättebra med hästar.

Highlandkorsningarna var inte roliga med får heller, dom slängde fåren på väggen om dom ville, så det gick inte alls. Får är ju lite dumma på så sätt att dom ger sig inte för att dom får stryk utan dom går ju bara tillbaks.

Som sagt så går alla mina djur fint ihop, dom som jag har nu.Diverse hästar, fjällnära och gutefår.

Men det gäller att ha rätt individer, alla hästar går ju inte ihop heller per automatik bara för att dom är hästar.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 26 okt-12 kl 23:05 »
Precis, och har då de olika djur inte horn så kan man testa, alla tål lite stötar och stångande, men är det horn inblandade så kan första slagsmålet vara fatalt. Hästar fattar nog inte konceptet horn förrans tarmpaketet kommer ut genom buken tror jag, det är ju inget de normalt kommer i kontakt med

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 okt-12 kl 23:11 »
Ungefär vad jag försökte säga, kor behöver inte vara arga och våldsamma för att det ska sluta illa, eftersom hästar inte förstår ko-språk.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tessg

• -
« Svar #9 skrivet: 27 okt-12 kl 08:52 »
Hästar har vi redan ett gäng, så de får nog fortsätta att gå för sig.
Vill ha hc som buskröjare. Är fjällkor ett alternativ för att slippa horn? Är de bra på att äta sly? För ett par getter och får hade ju varit kul att kunna skaffa.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 27 okt-12 kl 10:18 »
Vill du ha dem för buskröjning är nog getter ett bättre alternativ, de röjer sly effektivt, men är inte så "farliga" som HC kan vara. Bra om man behöver djurpassning. Och getter går ofta bra att ha med får och hästar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tessg

• -
« Svar #11 skrivet: 27 okt-12 kl 22:13 »
Ja, buskröjning, och kött. Äter man getter??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 28 okt-12 kl 08:24 »
Äter man getter??
Givetvis äter man getter. Jättegott. Fråga människor från Marocko, Grekland, delar av Asien osv. Där är get vanligt på matbordet. Get smakar ungefär som ett mellanting mellan får och rådjur. Däremot växer getter långsamt, och enligt experterna (och jag håller med dem) så blir det bäst, godast och mest kött från djur som är ca 1,5-2 år gamla.

Tror att Camilla Plum lagade till get i ett av sina program.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 29 okt-12 kl 21:37 »
Om man vill ha lurviga kor utan horn kan jag rekommendera Galloway.

tessg

• -
« Svar #14 skrivet: 30 okt-12 kl 06:50 »
Jag googlar på dem, vad söta! Visste inte att de fanns ens. Kan du berätta mer, take?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 30 okt-12 kl 23:31 »
Söta, lurviga, något större än HC, finns väl ett flertal besättningar nu. Lättare att hantera än HC, färre kalvningsproblem än HC (det gäller väl alla raser förutom BBlue tror jag). Inte vet ja, köp några, så märker man. Att de inte har horn är faktiskt bekvämt och jag har varit väldigt nöjd med mina.

Sirpa

• -
« Svar #16 skrivet: 01 nov-12 kl 20:52 »
Visste inte att de fanns ens. Kan du berätta mer, take?

Tråd om Belted Galloway
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=13533.0
Höns och Liljor i min trädgård.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 04 nov-12 kl 17:42 »
En behöver inte ha de olika djurslagen i samma hage samtidigt. Växelbete är ett bra alternativ, då blir det bra avbetat på flera fronter och det minskar parasittrycket.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser