Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rävproblem  (läst 7705 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
rävproblem
« skrivet: 24 okt-12 kl 19:40 »
Har "lite" problem med räv den eller de jävlarna har halverat min gåsflock på en dag .Nu har jag bara 8 kvar och de är jag rädd om.
Har några frågor .
Skall bygga en rävfälla själv tyckte 2000 kr var lite dyrt.
Längd,höjd,bredd på en fälla med fallucka ?.

Jag tänkte även lägga en snara runt hålet räven grävt och spänna ner med en stark fjäder problemet är att spänner jag ner så hårt som jag vill så orkar inte råttfällan dra ut sprinten.Jag behöver en starkare råttfälla eller fjäder .Tips.

Jag släppte ut gässen vid 06,40 och det ljusnade ca 08.När jag kom hem kl 17 var 7 gäss döda. Jagar räven även när det ljusnat,4 gäss låg döda men orörda är det normalt betende för räv ?.
Kan en mink ta med sig en 8kg gås?.
Lars

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

kurt

SV: rävproblem
« Svar #1 skrivet: 24 okt-12 kl 20:26 »
Det är jaktsäsong nu , då får man acceptera att det försvinner en del tamdjur när jakthundarna springer löst.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 24 okt-12 kl 20:30 »
Bygg en TiBbetansk rävfälla, där kan du ta både hund, grävling, katt, räv........... 
I denhär länken finns bilder och även länkar till lagrum om vad som gäller.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124235.50
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 24 okt-12 kl 21:26 »
Bygg en TiBbetansk rävfälla, där kan du ta både hund, grävling, katt, räv........... 
I denhär länken finns bilder och även länkar till lagrum om vad som gäller.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124235.50

Funkar den även för jakthund?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 24 okt-12 kl 21:30 »
...Jagar räven även när det ljusnat,4 gäss låg döda men orörda är det normalt betende för räv ?....
Det är helt normalt när de har ungar, vet inte annars. De dödar ett gäng så det blir lungt på platsen, sedan bär de hem i omgångar. Har man bössa vakar man lämpligen då. Vi hade en i somras som klättrade över elstängsel dagtid, det var onekligen rätt jobbigt. Vi har ingen bössa så vi satte upp dubbla elstängsel och fler trådar, då blev det lugnt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 08:40 »
Funkar den även för jakthund?

Den tar allt utom rådjursren hammilton.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 25 okt-12 kl 09:28 »
Hade en som var här nångång mellan halv två och halv fem igårkväll och det är nog ungarna som jagar nu tror jag, skulle även misstänka att den vi har här har skabb tyvärr. Då ger dom sig ut även dagtid.
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 25 okt-12 kl 09:34 »
Har man problem med räv, men inte själv har vapen, så kan man kolla med kommunjägarna. De kan hjälpa till med att skjuta problemdjur.

Beroende på var man bor, så kan räven jaga dygnet runt. Den dödar ofta många eller alla, för att sedan bära iväg dem en och en. Bra stängsel med eltrådar, gärna både långt ner och högt upp, är bästa sättet att minska risken för rävattacker, och för den delen även attacker från tamhundar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 okt-12 kl 11:12 »
Strypsnara för räv är ingen godkänd metod!
Fixa stängslet och gå sen in på naturvårdsverkets hemsida, där finns ritningar på alla godkända fällor, m/lillienberg är lättbyggd.
Annonsera efter skyddsjägare om du bor utanför detaljplanerat område,.då kan de vaka på räven..
Viktigast är att ordna stängslet,snart kommer en ny räv..
Fjäderfän och kaniner

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 25 okt-12 kl 18:51 »
Tack för svar.
Gässen får gå med fåren dagtid och sitta bakom massa nät nattetid,för de som är kvar skall leva vidare.
Nu får jag lägga focus på att ha ihjäl rävar .
Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 25 okt-12 kl 18:57 »
Det är jaktsäsong nu , då får man acceptera att det försvinner en del tamdjur när jakthundarna springer löst.
Jag håller inte med.
Han i denna by som inte kan hålla rätt på sina jaktterriers har fått lägga ut mycket pengar,men det är säkert inräknat i kennelkalkylen.
Men nästa gång hans hundar hugger någon tacka hos mig igen gör jag en polisanmälan vilket jag hoppas leder till avlivning.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 26 okt-12 kl 08:39 »
Gässen får gå med fåren dagtid och sitta bakom massa nät nattetid,för de som är kvar skall leva vidare.
Lycka till. Men ska dina gäss ha hyfsad chans att överleva på lång sikt, så ska de vara i ett HUS på nätterna. Det kan vara ett enkelt hus utan isolering, men det ska vara rovdjurssäkert. Nät kan skydda hyfsat dagtid, nattetid är det inte tillräckligt.

Och problemrävar måste man ta hand om, men fokus bör ligga på att hålla dina djur på ett säkert sätt, annars kommer det hela tiden nya rävar som tar djur från dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

wallraff

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 nov-12 kl 09:42 »
I senaste Åter hittar du en beskrivning på den enklaste godkända rävfällan i sverige. Busenkel att göra men fångar inte lika bra som småländsk rävfälla.

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 21 nov-12 kl 15:09 »
Citat från: Lars-Göran

Bättre att du har riktigt stängslat isället. Även om du lyckas utrota alla rävar på några km omkrets och känner dig säker så kommer det snart en annan räv (eller hund mm mm) och slår till igen. Räven (om det nu är en sådan) gör inget fel, den bara beter sig som en medelsvensson framför smörgåsbordet på Cinderella.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #14 skrivet: 10 jan-13 kl 06:17 »
Nu sitter skabbräven i fällan, väntar på kommunjägaren >:D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 jan-13 kl 13:07 »
Nu sitter skabbräven i fällan, väntar på kommunjägaren >:D
Bra jobbat,.
Fjäderfän och kaniner

Annamax

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 10 jan-13 kl 13:12 »
Men nästa gång hans hundar hugger någon tacka hos mig igen gör jag en polisanmälan vilket jag hoppas leder till avlivning.

Varför anmälde du inte första gången? Vad är det att vänta på liksom?

kurt

« Svar #17 skrivet: 10 jan-13 kl 14:20 »
Varför anmälde du inte första gången? Vad är det att vänta på liksom?

Är det verkligen någon mening att polisanmäla? Det enda polisen har rätt att göra är mentaltesta hunden, och klarar den det så är det civilrättslig process som gäller om man skall ha någon ersättning.

http://nwt.se/karlstad/article1226078.ece

Annamax

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 10 jan-13 kl 19:23 »
Är det verkligen någon mening att polisanmäla? Det enda polisen har rätt att göra är mentaltesta hunden, och klarar den det så är det civilrättslig process som gäller om man skall ha någon ersättning.

http://nwt.se/karlstad/article1226078.ece

Ska men resonera så är det ju ingen idé att anmäla bilinbrott eller överfall heller... Sällan de uppklaras...

Bäcka-Torparn

• -
« Svar #19 skrivet: 10 jan-13 kl 20:05 »

Har man inte bössa själv så kan man sätta upp en lapp i lokala affären - "Rävjakt erbjudes".
Du lär garanterat få någon/några som ringer och är intresserade.

Det är definitivt ingen ovanlighet att rävarna springer runt mitt på dagen, i fjol hade vi en stor hane som jäklades med oss.
Han kunde komma mitt på dagen och strosa rakt in på tomten, ställa sig utanför hönsgården och bara glo.

Eller för den delen knalla in i ladugården...

Jag tyckte han var för fin för att skjuta, men jag skickade en av hundarna efter honom (en sån där snäll hund som bara springer så länge det är roligt) och sen har inte räven varit tillbaka något mer, åtminstone inte på gården.

Torpare, jägare och fiskare.
Utedasset är mysigt, med utsikt över skog och äng.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser