Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strö på bajsbrädan?  (läst 2142 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Strö på bajsbrädan?
« skrivet: 24 okt-12 kl 09:00 »
Hej!
Jag har en hylla under sittpinnarna åt mina höns. För att det ska gå lättare att ta rätt på bajset ett par gånger i veckan, så ströar jag med sand på bajsbrädan. Nu är det ju snart fruset och vinter, vilket kommer att betyda att jag inte kommer att ha tillgång till sand. Har försökt spara en tunna med sand, men misstänker att det inte kommer att räcka hela vintern. Är det någon här som har något förslag på annat typ av strö, som inte blåser bort när hönsen flaxar?

Jag tänkte på någon form av kattsand, men det kanske är farligt om hönsen skulle få för sig att äta det?
Har också funderat på någon form av brunpapp som man kan rulla ut och byta med jämna mellanrum. Eller plast (men plast vill jag helst inte använda).

Vad har ni andra för strö på bajsbrädan?

Vänliga hälsningar
//ARCTICA

karsan

• Södermanland
SV: Strö på bajsbrädan?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-12 kl 09:02 »
Varför inte fylla en tunna till med sand inför vintern?  Eller hinkar.

hönspåö

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-12 kl 09:09 »
Själv har jag häftat fast en vaxduk på bajsplattan, såhär med facit i hand det bästa jag gjort i hönshuset. Lätt att skrapa av med bilruteskrapa, och även smidigt att skura då och då.
Men är du inte sugen på plast är nog detta mardrömmen;)

Har även testat strö men det var ett helvete jämfört med det här;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 okt-12 kl 09:24 »
Lägg ut ett par tidningssidor. Lätt att byta och kompostera.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 24 okt-12 kl 09:47 »
Åh vilka bra tips!!!
Tusen tack!

//ARCTICA

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #5 skrivet: 24 okt-12 kl 11:36 »
Pappkartonger som jag får från Ica. Sånna låga som dom får frukt och grönt i. När dom blir äckliga tar jag bort dom, tömmer dom  i gödselhögen så gott det går, lägger dom på hög och väntar tills det blir bras-dax, då jag eldar upp dom. En annan fördel med dom är att dom även fungerar som kvalsterfällor, då eventuella kvalster gillar att krypa in i dom små papp hålen. Är det inte för varmt eller fuktigt i hönshuset räcker det att byta nån gång i månaden. (Jag har kompostgaller över dom åxå, så att hönsen inte går omkring i dom)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lena III

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser