Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampodling temperatur för champinjoner  (läst 8420 gånger)

JohnP

• Södermanland
Svampodling temperatur för champinjoner
« skrivet: 23 okt-12 kl 07:49 »
Hej

Vi blir inte kloka av alla tips om svampodling. De talar mot varandra ibland.

Är ny medlem i detta forum
Kan någon svara så vore det bra.

Vi hyr en gammal gård.
Där finns en jättestor jordkällare en bit bort.

Vi tänkte odla egna champinjoner där, men när man läser diverse sajter så verkar det som att man måste hålla 15-18 graders värme därinne och det skulle ju kosta en förmögenhet med elvärmeradiatorer ute..
Samtidigt skriver andra sajter att svampenn skapar egen värme i en korrekt hästgödselkompost och man behöver istället kyla odlingen och kylning finns ju av naturen där nere i jordkällaren

Vad är rätt och fel?

Vad händer om man odlar i den naturliga temperaturen + 4 grader?
Blir kvalitén sämre eller slutar de helt att växa
Ska inte svamp ha kall och rå mijö?

:o
Mvh

Jompa

Existens!

• Gäst
SV: Svampodling temperatur för champinjoner
« Svar #1 skrivet: 23 okt-12 kl 09:34 »
Tja..det är ju 17 grader man odlar i kommersiellt, så jag antar att det finns en anledning till det.  Får väl se.. jag räknar just på en större odling.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 23 okt-12 kl 10:30 »
Lär inte hästgödslet man odlar i öka temperaturen?

fishyerik

• Uppland
Sv: Svampodling temperatur för champinjoner
« Svar #3 skrivet: 24 okt-12 kl 09:11 »
Hästgödsel, likt allt annat som bryts ner biologiskt under tillgång av syre alstrar värme.

Ska ni odla i stor skala finns risken att ni måste kyla, odlar ni i liten skala kanske odlingen inte påverkar temperaturen nämnvärt.

Det krävs ytterst lite energi att hålla några frigolitlådor på 17 grader i en omgivande temperatur på 4 grader om ni börjar småskaligt, men om ni odlar i frigolitlådor måste ni ha järnkoll på att temperaturen inte blir för hög.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 okt-12 kl 09:35 »
Men man odlar ju inte i brinnande hästgödsel.  Först ligger gödseln i kompost, sen lägger man den i odlingslådorna och strör på torvjord uppepå. Sen ska alltihop steriliseras genom upphettning.  Sen strör man på svampmycelet.

Det är alltså en rätt komplicerad process och därför finns det ingen i sverige som tar fram substrat i stor skala, utan allt importeras färdigt från Tyskland.  Sen växer bara svampen här.
Det skissas tydligen på nån central i mellansverige som skulle kunna ta fram odlingssubstrat. Hästar har vi ju gott om.

Det är ju lite petigt med svamp.. man äter den ju trots allt ofta rå i sallader t.ex. Så det är ju inte lysande om det är en massa gödsel på den.. :)

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-12 kl 10:23 »
Värme uppstår vid nedbrytning även efter "brinnandet" även om det är mycket mindre.

Här är en länk som beskriver lite av prarametrarna vid kommersiell champinjonodling:

http://www.balex.eu/sv/champinjonodling

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 2 användare
Rosanne, Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser