Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bild på hönsgården  (läst 5921 gånger)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
Bild på hönsgården
« skrivet: 22 okt-12 kl 18:02 »
Nu har min sambo svetsat ihop 'takstolar' till hönsgården så vi får mer höjd och jag fick 'sy om' remsorna med allox nätet så de blir någorlunda spända.
På vissa områden (runt träd och vid hönshuset) fick jag klippa och lappa och det blev mycket klättrande på stege med sax och fiskelina i regnet - efter flera timmar
var jag redo att ge mig för dagen.. sista biten skulle jag ta imorgon efter jobbet. Risken att hönsen skulle rymma var minimal och jag stel och frusen satte mig vid datorn med en kopp kaffe och började ögna igenom forumet. Och vad blir det första jag får syn på om inte någon stackare vars höns har blivit attackerade av höken  :(  !
Ut igen i kyliga regnet och fram med sax och lina..Trots värkande rygg och nacke  så kändes det riktigt skönt idag på jobbet att veta att det blev färdigt!  :D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Bild på hönsgården
« Svar #1 skrivet: 22 okt-12 kl 20:11 »
Snyggt !!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 okt-12 kl 20:15 »
onödigt att bygga en sådan hönsgård när det går att bygga lättare hönsgårdar

Kelpie

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 okt-12 kl 20:21 »
onödigt att bygga en sådan hönsgård när det går att bygga lättare hönsgårdar

- Vi använde helt enkelt det som fanns till hands..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Wisse

• livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
« Svar #4 skrivet: 22 okt-12 kl 20:27 »
Jag använde också det som fanns till hands när jag byggde min. Gammalt plåttak från vedboden som just rivits, bjälkar från skogen och spik från auktion. Bara hönsnätet som sved i plånboken, men slutresultatet blev billigt och i mina ögon snyggt

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-12 kl 20:33 »
 ;D och jag som fortfarande tycker att det var snyggt ska lära mig svetsa för dom där "takstolarna" lär hålla rätt bra, härligt med mera projekt ;)

Maddie

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 22 okt-12 kl 20:39 »
Jättefint  :)
Ungefär vad slutade notan på ? Vi ska bygga ny på ett ställe, kommer att bli liknande ... Vad är takstolarna svetsade av ? Alltså heter det järnet något ?  ???

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 22 okt-12 kl 21:07 »
Åhhh! den var ju hur snygg som helst!!!!!! Och vad stort och fint,och högt i taket. Min man kan svetsa men jag får nog vara väldigt snäll om han skulle svetsa det åt mig.Hur många kvadrat på ett ungefär är den? Den är super lyxig  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 22 okt-12 kl 21:09 »
Vad är allox nät? har aldrig hört talas om det,men det ser lätt och fint ut.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kelpie

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 okt-12 kl 21:49 »
Vad är allox nät? har aldrig hört talas om det,men det ser lätt och fint ut.
Tror det heter rådjursnät (tillverkaren heter Allox) - och det ÄR lätt.. men väldigt stark. Lätt att arbeta med. Rekommenderas!
Åhhh! den var ju hur snygg som helst!!!!!! Och vad stort och fint,och högt i taket. Min man kan svetsa men jag får nog vara väldigt snäll om han skulle svetsa det åt mig.Hur många kvadrat på ett ungefär är den? Den är super lyxig  :D
Tack!   ;D  Den är på 106kvm allt som allt - de har en 'korridor' bakom uthusen där det finns (delvis ) tak.. utrymme som vi ändå inte använde och det var precis att stängslet räckte till.

Jättefint  :)
Ungefär vad slutade notan på ? Vi ska bygga ny på ett ställe, kommer att bli liknande ... Vad är takstolarna svetsade av ? Alltså heter det järnet något ?  ???

Eftersom vi redan hade tillgång till det mesta så är det svårt att säga..stängslet var skyddstängsel till maskiner en gång i tiden och nätet fick jag till halva priset dessutom. Min sambo använde rör (från Tibnor) 60x105mm & 55x105 = justerbar längd för att passa på plats.

Jag använde också det som fanns till hands när jag byggde min. Gammalt plåttak från vedboden som just rivits, bjälkar från skogen och spik från auktion. Bara hönsnätet som sved i plånboken, men slutresultatet blev billigt och i mina ögon snyggt

Vad mer kan man begära?  ;D

Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 22 okt-12 kl 22:04 »
Fantastiskt fint! Visst går det göra enklare, men inte mycket snyggare! Vackra höns också.

Kelpie

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 okt-12 kl 22:14 »
Tack! - men nja.. det finns säkert snyggare - men vi är nöjda - fast NU läser jag senaste kommentaren om Allox nätet! sjutton också,  :-\  får helt enkelt hoppas på det bästa..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Terra77

• -
« Svar #12 skrivet: 22 okt-12 kl 22:22 »
Jättefint!  :D

Tips för skrämma rovfåglar är att hänga upp blänkande saker i taket..inte så snyggt, men, gör att rovfåglarna blir bländade o ska tydligen avskrämma lite.

O plantera buskar!

37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Maddie

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 23 okt-12 kl 09:36 »
Vad är senaste kommentaren på allox nätet ?
Har sett fler som satt upp det i år, ser ju ut att fungera bra hittils ?

Maddie

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 23 okt-12 kl 09:46 »
Ah, jag hittade den . Risken kan vara att höken inte ser nätet, då flyger han in i det och det håller inte, eller så landar han kanske och fastnar och har sönder med näbben för att komma loss och trillar ner ..  ???
Höken flög rakt in i mina hönsgrindar, det blev en jäkla smäll men grindarna höll... det gjorde inte hökens nacke

skogsbonne

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 23 okt-12 kl 19:31 »
Du är bara avis ;)

absolut inte :P det är inte den lättaste höngården att flytta när gräset är slut

Smajsan

• -
« Svar #16 skrivet: 23 okt-12 kl 21:41 »
absolut inte :P det är inte den lättaste höngården att flytta när gräset är slut

Och det behövs ju flyttas ofta når den är 160 kvadratmeter? Man kan stänga av halva och så nytt tex. och vips ny gräsmatta  :D .
Det är den bästa hönsgård jag någonsin sett,så jag skulle vara stolt som en höna om jag hade en sådan.

Smajsan

• -
« Svar #17 skrivet: 23 okt-12 kl 21:44 »
Och nu såg jag att den var 106 kvadratmeter inte 160  :P men lika fullt så kan man så nytt.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 24 okt-12 kl 06:21 »
du menar att man kan så nyt gräs??

ängesgården

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 24 okt-12 kl 09:01 »
japp, så gjorde vi, hade en stor hönsgård som de fick använda halva av medans den andra halvan låg på tillväxt av grönt, och sedan går det ju faktiskt att slå eller klippa grönt att slänga in. En mycket fin hönsgård tycker jag, den som tycker anorlunda är nog bara lite avundsjuk ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 6 användare
Ellbell, Pasi, javill, skibber, beekeepern, fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser