Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går i vagns-byggar-tankar, lite funderingar!  (läst 7911 gånger)

amenemhet

• Dalarna
    • Ometeotl
SV: Går i vagns-byggar-tankar, lite funderingar!
« Svar #20 skrivet: 26 okt-12 kl 01:39 »
hejsan!

i usa har de mycket tyngre fordon, speciellet de 4x4 drivna pickups:en som kan och får dra mer än 3 ton. Ungefär vad en tung bil vägen i usa.
Allså därför finns det inte så många boggiesläpvagnar med hjulen så brett som man får ha dem i usa.

Ytterst svårt att finna dem här i sverige, eftersom vi inte har så billig bensin och därför råd att köra runt med monster.

Jag bygger min vagn på ett vanligt husvagnsunderrede och måste då göra avkall för hjulen inomhus. lådor. vore det väl om jag fann ett boogieunderrede?
nej, egentligen inte,. ett svenskt boogie från en husvagn skulle ha samma hjulbredd. underredet skulle dock klara mera vikt, men inte samma lagar.
bilar klarar alltid att dra mer än de får.
så slå i en 5 bar i däcken och rulla som en old' school cowboy. 30 km/h. jag drar min truckdriver song.

Det ni ska finna är ett biltransportsläp. nästan alla har boogie. kan dock vara väldigt dyrt.
då har vi lite bredare hjulbredd och bygger du vagnen och spänner fast den så att den går att lyfta av
så kan du ha besiktigad vagn och sätta huset på den med hjälp av domkrafter när det förefaller.

mvh
vagnbyggrn

http://amenemhet.wordpress.com/ - allmänt pyssel i mitt liv för att berika själen

Brasa

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 26 okt-12 kl 10:23 »
hejsan!

i usa har de mycket tyngre fordon, speciellet de 4x4 drivna pickups:en som kan och får dra mer än 3 ton. Ungefär vad en tung bil vägen i usa.
Allså därför finns det inte så många boggiesläpvagnar med hjulen så brett som man får ha dem i usa.

Ytterst svårt att finna dem här i sverige, eftersom vi inte har så billig bensin och därför råd att köra runt med monster.

Jag bygger min vagn på ett vanligt husvagnsunderrede och måste då göra avkall för hjulen inomhus. lådor. vore det väl om jag fann ett boogieunderrede?
nej, egentligen inte,. ett svenskt boogie från en husvagn skulle ha samma hjulbredd. underredet skulle dock klara mera vikt, men inte samma lagar.
bilar klarar alltid att dra mer än de får.
så slå i en 5 bar i däcken och rulla som en old' school cowboy. 30 km/h. jag drar min truckdriver song.

Det ni ska finna är ett biltransportsläp. nästan alla har boogie. kan dock vara väldigt dyrt.
då har vi lite bredare hjulbredd och bygger du vagnen och spänner fast den så att den går att lyfta av
så kan du ha besiktigad vagn och sätta huset på den med hjälp av domkrafter när det förefaller.

mvh
vagnbyggrn

Min bil får dra 3500kg i dag efter den 19e januari får jag dra 4250kg med den bilen en japansk land cruiser blandad körning ligger på ca 0,81L/mil tycker inte det är så farligt.
Max bredden är rätt bra i swe med 260cm utan tillstånd & bredlast skyltar.
Husvagns undereden avråder jag för att nyttja då dom är väldigt vekt byggda (Det finns ju andra undereden som ex en gammal byggbods underede eller tex en gammal höskrinda båtvagnar mm)
Det är inte så dyrt eller svårt att bygga ett bra eget underede från grunden.
Boggie är att axlarna samverkar även i fjädringen på gamla husvagns undereden å då du inte får ha fjädringen kvar för att få köra den som efter fordon kan du lika gärna välja en tandem axel eller fler än så om du vill (Man får ju köra ett vagnsbygge som man ska bo i som efter fordon & så vitt jag förstått det så är reglerna där att det är vikten som begränsar om att vagnen inte får väga mer än bruttovikten på dragfordonet (Vad dragbilen väger vid just det tillfället dvs ställ in 10liter mjölk å du får dra 10kg till & den maximala dragvikten som dragfordonets dragbalk å drag är godkänt för dvs inte vad som står i bilens papper där ta tex min bil där står det max 3500kg i dag trotts att bilen i sig & dragkroken i sig är godkänd för 4500kg max det är bara våra svenska regler som begränsar i dag vs & dom ändrar ju sig den 19e januari så att jag får dra 4250kg  :D )

Ska man ha i 5bar så ska man nog kolla så att man inte har ett däck med låg lastindex då vissa däck kan börja bli farliga att pumpa vid dom trycken
Ja vad ska vi börja?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #22 skrivet: 26 okt-12 kl 11:14 »
Jo manskapsvagnar behöver traktor när man flyttar.

Men det finns ju traktorer som är i hyfsat skick lite äldre som är stora nog att dra en manskapsvagn som inte kostar skjortan. Lantbruket kräver ju jättemaskiner idag, och hästfolket vill ha "lyft"  fär balgrip/balspjut så de kan flytta storbalar. Så en vanlig  liten traktor kan ju var alternativ som dragare. Och flyttar man bara sin vagn lite då och då så sliter man ju inte på traktorn heller,
« Senast ändrad: 26 okt-12 kl 11:16 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Brasa

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 26 okt-12 kl 12:09 »
Men det finns ju traktorer som är i hyfsat skick lite äldre som är stora nog att dra en manskapsvagn som inte kostar skjortan. Lantbruket kräver ju jättemaskiner idag, och hästfolket vill ha "lyft"  fär balgrip/balspjut så de kan flytta storbalar. Så en vanlig  liten traktor kan ju var alternativ som dragare. Och flyttar man bara sin vagn lite då och då så sliter man ju inte på traktorn heller,

Är ni säkra på att man behöver traktor till manskapsvagn? alla manskapsvagnar jag ser som flyttas körs bakom lastbil eller pickup även när uthyrningsfirmor osv kör ut dom
& ja lgf reggade dvs inte registrerade
Ja vad ska vi börja?

Brasa

• Västmanland
Ja vad ska vi börja?

padus

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 26 okt-12 kl 12:23 »
http://www.blocket.se/vastmanland/Lagbyggt_slap_PRIS_7900kr_43452668.htm?ca=9&w=1
Lämpligt vagns underede

Detta är visserligen ett bra underrede. Men jag tvivlar starkt på att detta får dras med en vanlig personbil med b-körkort. Det är det jag är ute efter. Dessutom vill jag varken bo så stort eller dra en långtradare bakom bilen.

Att dra den med traktor går också bort. Jag vill vara mobil och kunna förflytta mig. Charmen i att bara dra ni vet...

Brasa

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 26 okt-12 kl 12:55 »
Detta är visserligen ett bra underrede. Men jag tvivlar starkt på att detta får dras med en vanlig personbil med b-körkort. Det är det jag är ute efter. Dessutom vill jag varken bo så stort eller dra en långtradare bakom bilen.

Att dra den med traktor går också bort. Jag vill vara mobil och kunna förflytta mig. Charmen i att bara dra ni vet...

B eller be går bort vid efterfordon visst det lär inte fungera med en micra men en king cab så är det inge problem
Ja vad ska vi börja?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 26 okt-12 kl 14:41 »

Nej. Även om man inte ska använda däcken i de hastigheter som tillverkaren hade tänkt sig, så bör man ALDRIG gå över det tillåtna lufttryck som står finstilt någonstans på däcksidan. Annars kommer bulor på däcken eller t o m däckexplosion som ett brev på posten. Om fälgen är gammal och rostig så tål den inte heller de krafter som ett lite väl högt lufttryck för med sig. Äldre eller regummerade personbilsdäck som saknar märkning om maxtryck bör inte fyllas till mer än 2,3 bar (230 kPa eller 32 psi).
Och belasta inte däcken så hårt att de ser tydligt hopsjunkna ut vid det tillåtna lufttrycket. Då är det bättre att gå upp till en grövre däckdimension än att riskera att slå ihjäl någon med kringflygande delar när däck eller fälg ger vika för överbelastningen.

padus

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 20 nov-12 kl 20:30 »
Nu har jag inte skrivit här på ett tag. Men det går framåt måste jag säga!
Jag har hittat en plats där jag kan bygga vagnen och nu hänger det mest på att mitt timjobb blir heltid efter årsskiftet. Så det är bara att vänta å se.

För att svara er som skrev innan! King cab kanske skulle gå hem vad gäller att dra en vagn, men inte hos mig personligen. Inte bara för litern/mil utan för att det är en stor, överdådig bil som har enormt mycket mer potential än vad jag skulle kunna använda den till. Dessutom tror jag inte att jag skulle ha råd att köpa mig en king cab i först taget. Och det där med att smälla i mer tryck i däcken, det kommer inte på fråga. Eftersom jag inte är den mest kunniga på dessa områden så kommer jag följa så många rekommendationer jag kan.

Snart kommer våren igen, om sådär fyra månader, och då ska jag allt komma igång med detta!

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #29 skrivet: 22 nov-12 kl 20:29 »
Nu har jag inte skrivit här på ett tag. Men det går framåt måste jag säga!
Jag har hittat en plats där jag kan bygga vagnen och nu hänger det mest på att mitt timjobb blir heltid efter årsskiftet. Så det är bara att vänta å se.

För att svara er som skrev innan! King cab kanske skulle gå hem vad gäller att dra en vagn, men inte hos mig personligen. Inte bara för litern/mil utan för att det är en stor, överdådig bil som har enormt mycket mer potential än vad jag skulle kunna använda den till. Dessutom tror jag inte att jag skulle ha råd att köpa mig en king cab i först taget. Och det där med att smälla i mer tryck i däcken, det kommer inte på fråga. Eftersom jag inte är den mest kunniga på dessa områden så kommer jag följa så många rekommendationer jag kan.

Snart kommer våren igen, om sådär fyra månader, och då ska jag allt komma igång med detta!

Hej Environ, jag går själv i vagnsbyggarplaner. Jag undrar hur du hittade en bra byggplats? Vad kostar den?

Lycka till med byggandet.

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

padus

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 23 nov-12 kl 17:03 »
Hej Environ, jag går själv i vagnsbyggarplaner. Jag undrar hur du hittade en bra byggplats? Vad kostar den?

Lycka till med byggandet.

/Andreas

Jadu, det är ganska svårt att hitta en plats. Själv hade jag turen att ha en mor som erbjöd mig en plats bakom hennes garage, så länge jag röjde upp där först och efter jag är klar. Men har man inte den turen är det ju svårare. Tankar som jag hade innan jag hittade min plats var att höra med bönder i närheten av min bostad om jag kunde bygga där i utbyte mot arbete. Men det försenar ju arbetet med vagnen något, så det är inte särskilt optimalt. Dessutom risken att bli bortslängd när som helst vill man ju inte ta. Så jag kan inte ge dig något bra svar på hur MAN kan hitta en plats att bygga, tyvärr. Men jag kan önska dig lycka till :)

Xoot

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 23 nov-12 kl 17:06 »
Jag hade gärna haft någon i en vagn här mot ett ge hönsen vatten när jag inte är hemma. :)
Skogsmarker finnes så vi slipper se varandra. ;D

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #32 skrivet: 23 nov-12 kl 17:22 »
Jag hade gärna haft någon i en vagn här mot ett ge hönsen vatten när jag inte är hemma. :)
Skogsmarker finnes så vi slipper se varandra. ;D

Var bor du någonstans i landet. Jag menar om det är möjligt för mig i framtiden att hyra in mig hos dig för mitt vagnsbygge?

/Andreas

Xoot

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 nov-12 kl 17:36 »
Var bor du någonstans i landet. Jag menar om det är möjligt för mig i framtiden att hyra in mig hos dig för mitt vagnsbygge?

/Andreas

Kan ju vara fullt möjligt.
Du kan spara min e-post som syns nedanför mina inlägg.

Jag bor i Båstad. :)

Men något stjärnhotell kan jag inte erbjuda. Markplats och skogsmark är allt.

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #34 skrivet: 23 nov-12 kl 19:05 »
Kan ju vara fullt möjligt.
Du kan spara min e-post som syns nedanför mina inlägg.

Jag bor i Båstad. :)

Men något stjärnhotell kan jag inte erbjuda. Markplats och skogsmark är allt.

Båstad kan funka för mig, jag spar din epost-adress tills det blir aktuellt för mig att börja bygget. Kanske jag då kontaktar dig :)

/Andreas

SimonBjerregaard

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 19 dec-12 kl 21:43 »
Hej, jag har en fråga... (eller två)
Hur hög får en vagn vara? är det någon gräns?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 19 dec-12 kl 21:48 »
Vet inte om det finns någon gräns  men under gångar brukar vara 3.5 m-4,5 m ledningar tror ja är 5,5 m så det bör den väll understiga rimligt vis .

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #37 skrivet: 19 dec-12 kl 23:12 »

4,5m från mark
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #38 skrivet: 20 dec-12 kl 00:42 »

Dessutom tror jag inte att jag skulle ha råd att köpa mig en king cab i först taget.

En tanke som slår mig när jag läser dina inlägg - och tanken vägrar släppa - är följande:
Varför ska du ha en bil? Vänta lite... Om du skaffar en liten traktor, typ MF135 eller Grålle så kan du dra en traktorkärra http://www.blocket.se/kalmar/Vagn_43447778.htm?ca=23_2&w=3 eller en liten balvagn http://www.blocket.se/varmland/Balvagn__strangare_och_balk_43414379.htm?ca=23_2&w=3&last=1 som både tål mycket vikt och är rimliga i pris, dessutom hindras du inte att dra ut på småvägar med dem. Får du kontakt med nån hyvens markägare kan du t.o.m. få ut en sån på en traktorstig eller skogsbilväg. Du kan ju slänga upp en moppe på bakgaveln av din vagn...

Bara en tanke. :)
/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 dec-12 kl 01:10 »
En tanke som slår mig när jag läser dina inlägg - och tanken vägrar släppa - är följande:
Varför ska du ha en bil? Vänta lite... Om du skaffar en liten traktor, typ MF135 eller Grålle så kan du dra en traktorkärra http://www.blocket.se/kalmar/Vagn_43447778.htm?ca=23_2&w=3 eller en liten balvagn http://www.blocket.se/varmland/Balvagn__strangare_och_balk_43414379.htm?ca=23_2&w=3&last=1 som både tål mycket vikt och är rimliga i pris, dessutom hindras du inte att dra ut på småvägar med dem. Får du kontakt med nån hyvens markägare kan du t.o.m. få ut en sån på en traktorstig eller skogsbilväg. Du kan ju slänga upp en moppe på bakgaveln av din vagn...

Bara en tanke. :)
/Jens
  Dom traktorerna är ja räd för att om polisen skulle stoppa inte skulle få köra då båda vagnarna blir för tunga främst den första då det är från en gammal lastbil så bara den väger ett par ton då du bara får köra dubbla vikten av traktor och det uppnår man ju lätt på en 135a om ja mins rätt i annat fall så skulle ja ha en större traktor  bara för att va på den säkra sidan och sen så brukar dom va billigare . Som sagt bara min syn på det hela
« Senast ändrad: 20 dec-12 kl 02:37 av mummrick »

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser