Hakar på och spånar lite.
Vi lånar en hage på ca 5 ha av en samhällsförening. Jag har stödrätter för den på ett par ha. Nu ska vi skriva papper på det hela och det är ju ingen dum idé. Jag vill inte betala en krona i arrende utan tycker helt sonika att vi ska ha eu-bidragen för den eftersom vi röjt hela hagen som var ordentligt igenvuxen och bara betad av hästar de sista tjugo åren innan vi flyttade hit.
Vi har röjt för hand (röjsåg och motorsåg) och hyrt in en bonde med slåtterkross som röjde slån och törne på säkert 2000 kvm sammanlagt. Vi har också plockat bort alla gammal taggtråd och satt dit elstängsel istället. Vi får ersättning för ungefär halva hagen eftersom det är för mycket träd på andra halvan och att en bit är vattensjuk pga dåliga diken och där växer mest veketåg. Vi röjer även kontinuerligt eftersom slyn växer som ogräs trots högt betestryck.

Nu vill de även att vi ska beta en annan gammal hage som en gång varit åker. Vi betalar stängselmaterialet som är på ca 6000 kronor. Hagen är på ca 1 ha och jag tror att vi har stödrätter nog för att täcka även den. Inte heller den är jag speciellt sugen på att betala något för. Vi behöver den inte utan gör dem en tjänst genom att låta våra får beta där. Alternativet till arrende i vårt fall skulle kunna vara att de tar stöden och underhåller och röjer hagar och stängsel och sen kan de få hyra in tackor och lamm för 800:- tacka+lamm och säsong. Då tar de även risken med att få avdrag för att hagen inte petimeterskötts. Det har vi redan råkat ut för så det slipper jag gärna igen.