Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka egen parfym?  (läst 8894 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Tillverka egen parfym?
« skrivet: 18 okt-12 kl 08:49 »
Min vardagsparfym har precis tagit slut och här står jag med tillfälligt ansträngd ekonomi (husbygget har slukat allt!) och har helt enkelt inte råd att köpa nytt just nu... Det är ju så dyrt med parfym! Läge att börja klura på hur man gör egen parfym!

Nån här som testat tillverka parfym? Tips och råd mottages med stor tacksamhet!

kurt

SV: Tillverka egen parfym?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 11:43 »
Den enkla lösningen är extraktion med sprit eller i olja, den mera komplicerade så destillerar man doftsubstanserna.

I vilket fall som helst gäller samma renlighet som när man konserverar.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 11:57 »
Jag skulle blanda eteriska oljor jag tycker om med en neutral vegetabilisk olja i en liten flaska. Räkna med att doften inte sitter lika länge som en alkoholbaserad doft.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 12:48 »
Eterisk olja i en neutral olja, som Storlyckans Anna skriver. Lite mer om du bara vill dutta bakom örat el så lite i en neutral lotion/kräm så att du doftar gott men lätt över hela kroppen. Detta tålockså  många av oss som i vanliga fall inte tål dofter särskilt väl.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #4 skrivet: 29 nov-12 kl 15:50 »
Nu har jag äntligen kommit igång med parfymmakandet! Bestämde mig för att köra principen eteriska oljor-i-sprit, som jag hittat bra och noggranna instruktioner för. Nu ska parfymen bara vila i några dagar, sedan spädas ut lite och blandas med lite glycerin. Först då kan jag på riktigt bedömma resultatet! Nu hade jag ju väldigt begränsade valmöjligheter gällande dofterna (köpte fyra olika eteriska oljor till att börja med) men blir det här lyckat ska jag nog köpa fler. Och bäst av allt - första parfymen kommer vara klar i god tid innan jul, så jag behöver inte känna mig som en slusk på julafton! :P ;)

edit: Här är förresten direktlänken till blogginlägget som beskriver det hela. http://agiscraft.blogspot.se/2012/11/making-perfume.html :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

1820 gäster, 3 användare
Be, junneboy, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser