Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när ska hönsen in för vintern  (läst 2625 gånger)

skogsbonne

• Värmland
när ska hönsen in för vintern
« skrivet: 17 okt-12 kl 21:27 »
Jag undrar när det är dags att ta in hönsen till ladugården från det icke isolerade hönshuset?
Jag har värphybrider,svarthöns och brahma och det är ca 5-10 på dagen och ibland är det minus på natten.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: när ska hönsen in för vintern
« Svar #1 skrivet: 17 okt-12 kl 21:53 »
Jag undrar när det är dags att ta in hönsen till ladugården från det icke isolerade hönshuset?

När du tycker att det blir för jobbigt att hela tiden fylla på med vatten eftersom det troligtvis kommer att frysa i minusgrader... ;D

Jag låter mina höns gå ut om de vill, även mitt i vintern. Nåja, är det kallare än -30 så får de faktiskt stanna inne vare sig de vill eller inte.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 06:20 »
ok men lägger dom inte mindre ägg när det blir -5 på natten i hönshuset?

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 11:47 »
Äggproduktionen hos höns, går ofta att styra med just värme och ljus...Och troligen kommer de värpa mindre på vintern, om de bor kallt..( eller värper de kanske inte alls). Höns tål en heldel kyla, men inte drag..Se till att ochså ha bra ventilation.
Höns som bor kallt behöver ha obegränsad tillgång till mat, de behöver äta mycket för att hålla värmen. Kan bli jobbigt ochså att se till att de hela tiden har vatten som inte har frysit..Höns som är inne i isolerade djurstallar där det finns ljus och värme, kommer troligen värpa bra , trots att det är vinter ute och de kommer inte heller att äta så mycket mat.. ;D
« Senast ändrad: 18 okt-12 kl 11:53 av Fru solvända »

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 18:28 »
På vintern har vi dom i ladugården med några får så det brukar var plus men när det är ner mot -30 så blir det ca -5 inne.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 okt-12 kl 07:08 »
Då håller din ladugård, tempen bra, trots kallt väder ute! ;D
Det där ang höns och kyla..Där jag bor, har vi oftast väldigt mildra vintrar..Och tex förra vintern, kändes det mer som höst här..Jag såg inte mycket snö och tempen låg väl igenom snitt på -5 ute..I andra delar av landet, kanske det är djup snö och kyla ner mot -30 och -40..Hur man har sin höns vintertid, beror ju då mycket på VART i landet man bor, och hur vintrarna brukar se ut!!.En "vinter" här nere, är mer kring nollan och skitigt (slaskigt)ute.. :P

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #6 skrivet: 19 okt-12 kl 22:48 »
Jag har nyss skaffat två höns och en tupp. De är i ett rum i en timmerlagård som jag tror är tillräckligt isolerat, ventilerat och dragfritt. Jag tror därför inte att så mycket värme kommer att försvinna men jag funderar på hur jag ska få upp någon värme. Jag har två getter som bor med dem på natten och när det blir kallt tänkte jag att mina två får också ska få bo där för hönsens skull. Jag undrar om dessa djur kan få upp värmen tillräckligt. Hur många får har du Skogsbonne? Där jag bor brukar det vara 0-20 på vintern. 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 20 okt-12 kl 06:56 »
Rise: Hur stor är ladugården? Det låter som ganska få djur till att värma en byggnad. Men ser du till att vädra kort men effektivt, och i övrigt undvika värmeförluster kan du förhoppningsvis hålla en hyfsad temperatur. Några minusgrader något enstaka dygn är ingen fara för hönsen, bara de har friskt vatten, gott om mat, och tillräckligt ljust. Om det är för mörkt sitter de för stilla och äter för lite, och då kommer de att frysa och magra.

Kan du kanske dela av ladugården över vintern, så att djuren får ett mindre utrymme att värma?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 okt-12 kl 08:11 »
vi hade 4 st i fjol men i år ska vi ha 6 och ladugården är inte stor

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 20 okt-12 kl 08:15 »
Ska de hålla värmen själva, i ett dragfritt men inte särskilt isolerat hus, så brukar 2-4 höns per kvadratmeter, beroende på hönsens storlek och var i landet man bor, vara lagom. Bor man långt norrut får man antingen ha bättre hus, fler höns, eller tillsätta värme.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #10 skrivet: 20 okt-12 kl 20:10 »
Lagàrdsbyggnaden är ju ganska stor, men det är flera avdelningar och jag har mina djur i stallavdelningen som ser ut som stall gjorde förr i tiden, det är ett rum med tre spiltor, jag har hönsen i en, fàren i en annan och getterna i den tredje spiltan. Sedan finns det lite plats framför och bakom smiltorna för människor. Getterna och fàren hade jag dock tänkt att ha ute dagtid, men det kan ju vara kallt även pà dagarna sà hur gör man dà? Getter och fàr klarar ju kyla bra sà jag vill gärna làta de vara ute när det är soligt och fint, trots att det är kallt.

Rummet är kanske 5x4 meter. Jag har inte för avsikt att värma upp hela ladugàrden, bara själva rummet där hönsen är. Att ladugàrden är stor ser jag bara som positivt eftersom det finns rum runt om kring som kan ha isolerande förmàga. Märker jag att det blir för kallt fàr jag väl installera ett element och jag har ocksà tänkt pà att ta in dem i huset om det blir typ -30.

Jag funderar ocksà pà deras utevistelse, jag vill gärna att hönsen ska fà gà ut när de vill men det blir ju kallt där inne om man har luckan eller dörren öppen, mina höns gàr dessutom nästan aldrig ut sà du känns det ännu mer onödigt att att luckan/dörren öppen. Làter ni andra luckan bara vara öppen en liten stund vintertid sà fàr de passa pà dà, eller hur gör ni?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 20 okt-12 kl 20:19 »
Är det varmare än ca -10oC så får mina vara ute, och dörren står öppen. De värmer utrymmet till plusgrader över natten i alla fall. Mina höns vill vara ute, de skulle gärna vara ute även när det är kallare, men det får de inte, eftersom jag inte vill att de förfryser kammar och slör. Mina unghöns brukar värpa hela vintern när jag håller dem såhär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser