Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  prisnivå på reservdelar  (läst 2003 gånger)

malarmaster

• Gäst
prisnivå på reservdelar
« skrivet: 17 okt-12 kl 19:17 »
efter 4 år i min ägo totalt felfritt har nu min gamla fiat -98 efter 16000 mil börjat visa ålderskrämpor,först generator och nu verkar kylaren ha gett upp.efter första hjälpen med lite kylarcement verkar det iallafall stannat av men inköp av kylare är på g.
begagnad på skrotarna verkar ligga mellan 500-800 kr.ny vågar man inte fråga efter.
då jag tidigare inköpt en generator hos misterauto.se,orginal till halvt svenskt pris kollade jag vad en kylare kostar.
287:- + frakt 99:-.
nu vet jag sedan tidigare att det mesta är billigare i europa samt att fiat är väldigt vanlig men ändå.
har de svenska reservdelsfirmorna så höga avanser?
ny kylare är nu beställd och betald,kommer inom 72 timmar. ulf

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: prisnivå på reservdelar
« Svar #1 skrivet: 17 okt-12 kl 21:16 »
Just till Fiat har piratreservdelar i alla år - åtminstone ibland - kunnat vara förvånansvärt billiga.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 okt-12 kl 22:03 »
Stämmer verkligen webadressen? Den verkar gå till en sida som bara länkar vidare till ett antal andra hemsidor

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 07:59 »
adressen är www.mister-auto.se. vad jag förstår finns huvudkontoret i skottland men det finns svenskkundtjänst på ett stockholmsnr.inget jag hittils behövt anlita då allt funkat.

torbjorn, generatorn jag köpte kom direkt från fabrik,orginal magnet-marelli,pris 990:- inkl. frakt,pris för en utbytes i sverige 2150:-,mekonomen ytterligare 300 spänn.
kollade dock inte vad fiat i sverige tar då det är glest mellan deras försäljare,än så länge.fiat växer även i sverige.ulf

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 10:22 »
Bromsbelägg för 171kr, här i Sverige kostar de 500-600kr annars. Man kanske skulle lägga en order ändå...

Vargerik

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 okt-12 kl 11:02 »
Bromsbelägg för 171kr, här i Sverige kostar de 500-600kr annars. Man kanske skulle lägga en order ändå...

Gör det. Jag köper allt därifrån, mest förbannar jag mig själv att jag inte gjort det tidigare. Släng med luft/olje/bränslefilter samtidigt. Funkat klockrent.

davidB

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-12 kl 19:13 »
Tack för tipset. jag kör själv en fiat punto biogas. Plockade ihop reservdelarna till bromsarna som jag fixade i våras. Här var det ju ca 1/3 av priset jag gav.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 31 okt-12 kl 18:57 »
adressen är www.mister-auto.se. vad jag förstår finns huvudkontoret i skottland men det finns svenskkundtjänst på ett stockholmsnr.inget jag hittils behövt anlita då allt funkat.

torbjorn, generatorn jag köpte kom direkt från fabrik,orginal magnet-marelli,pris 990:- inkl. frakt,pris för en utbytes i sverige 2150:-,mekonomen ytterligare 300 spänn.
kollade dock inte vad fiat i sverige tar då det är glest mellan deras försäljare,än så länge.fiat växer även i sverige.ulf

Jag har en fiat strada väldigt stor skillnad så reservdelar på den hemsidan.
Tyvärr har jag redan bytt generator synd den kostade mindre än hälften på mister-auto sidan.
Det verkar nästan för bra för att vara sant.
Ser att en del fabrikat har jag aldrig hört talas om ex Doltz ?.
Tror jag skall beställa bromsskivor och belägg från den sida.Är det för riskabelt att ta de billigaste ?.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 31 okt-12 kl 19:09 »
Jag har en fiat strada väldigt stor skillnad så reservdelar på den hemsidan.
Tyvärr har jag redan bytt generator synd den kostade mindre än hälften på mister-auto sidan.
Det verkar nästan för bra för att vara sant.
Ser att en del fabrikat har jag aldrig hört talas om ex Doltz ?.
Tror jag skall beställa bromsskivor och belägg från den sida.Är det för riskabelt att ta de billigaste ?.
Lars

Det är så stränga krav på bromsreservdelar inom EU numera att just sådana prylar vågar man nog köpa av billigast möjliga sort. Det förutsätter förstås att firman som säljer dem är någotsånär seriös och har förvissat sig om att de inte har fått tag i direkta förfalskningar (rent skräp som aldrig har passerat någon myndighetskontroll, tillverkats av någon okänd firma men "råkat" få ett välkänt varumärke eller till och med säljs som originaldelar). Man bör dock ha klart för sig att de där stränga myndighetskraven bara gäller bromsdelar till personbilar och lätta lastbilar, till andra slags fordon (t ex motorcyklar eller släpvagnar) måste man vara mer försiktig med vilken leverantör man väljer.

Däremot finns det ju andra sorters bilreservdelar som jag undviker att köpa från billiga leverantörer - i synnerhet gäller detta drivknutsdamasker och olika slags leder till framvagn, alla sådana från piratdelsfirmor brukar ha gummi som inte tål kyla utan är totalt söndersprucket efter en svensk vinter. Ofta är sådana saker dessutom billigare att köpa hos märkesverkstaden än hos de bättre svenska piratdelsleverantörerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser