Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lervälling i hönsgården!  (läst 12949 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Lervälling i hönsgården!
« skrivet: 16 okt-12 kl 20:29 »
Vi måste av olika anledningar riva vår hönsgård och bygga en ny. Ett stort problem som vi har i denna är bl a underlaget.
Nu liknar det mest välling i 2/3 av utegården och det blir eländigt. Vill ju kunna slänga in havre och allehanda matrester
men nu går det ju inte. Hönsen blir smutsiga och därmed äggen och det blir allmänt eländigt. Vad ska vi ha för underlag som släpper igenom regnet men inte är grövre än att de kan krafsa i det.
Bark? Flis? Singel? Hjälp ???

vindensbonig

• Gäst
SV: Lervälling i hönsgården!
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 20:36 »
Vi måste av olika anledningar riva vår hönsgård och bygga en ny. Ett stort problem som vi har i denna är bl a underlaget.
Nu liknar det mest välling i 2/3 av utegården och det blir eländigt. Vill ju kunna slänga in havre och allehanda matrester
men nu går det ju inte. Hönsen blir smutsiga och därmed äggen och det blir allmänt eländigt. Vad ska vi ha för underlag som släpper igenom regnet men inte är grövre än att de kan krafsa i det.
Bark? Flis? Singel? Hjälp ???
Borde väll rimligt vis va singel först  och sedan sand uppe på .

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 20:51 »
INTE sand. Det har vi lagt uppepå i tron att det skulle vara bra. Det var det INTE! Släpper inte igenom en droppe regn utan vattnet blir stående länge i stora pölar.  :(

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 okt-12 kl 20:53 »
Jag vill också gärna veta!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 20:58 »
INTE sand. Det har vi lagt uppepå i tron att det skulle vara bra. Det var det INTE! Släpper inte igenom en droppe regn utan vattnet blir stående länge i stora pölar.  :(
Oki trodde bara singel vart för grovt  men där ser man  för annars så sand brukar ju släppa i genom regnet gaska snart  i alla fall där ja bodde förut .
« Senast ändrad: 16 okt-12 kl 21:16 av mummrick »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 okt-12 kl 21:11 »
Flis borde väl oxå funka? Blandat med stora grenar och mindre sly? Tänker oxå att det kan vara bra om det finna mycket buskar från början i inhängnaden?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 17 okt-12 kl 09:32 »
Tak över hela eller delar av inhägnaden hjälper såklart.

Det är dumt att ha material som inte är lätt att städa ut från. Grenar osv går bort i min värld, det är tung och smutsigt att behöva ta bort grenar med fullt av gödsel på.

Grus ÄR bra, man måste bara välja rätt grus, inte för fint, inte för grovt. Sådan som man har till uppfarter brukar vara bra, den dränerar och det är lätt att räfsa ihop skiten när man ska städa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 18 okt-12 kl 18:47 »
städar ni i hönsgården? jag har också bara lera i hönsgården så jag ska flytta den till våren

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 18 okt-12 kl 19:14 »
städar ni i hönsgården?
Givetvis. Hönshuset sitter ju fast, så utegården går inte att flytta. Nu går mina höns oftast fritt, men hönsgården blir ändå väldigt smutsig om man inte mockar ut skit därifrån.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 okt-12 kl 19:18 »
så ni skottar ut det översta lagret med lera??

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 18 okt-12 kl 19:20 »
så ni skottar ut det översta lagret med lera??
Ja, och gödseln. Ska i framtiden ha grovt grus i mina hönsgårdar, så att de hålls torra. Men mocka ut gödsel kommer jag att få göra ändå.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 18 okt-12 kl 19:32 »
Om man vill göra ett lite mer rejält dagsverke men få en hönsgård som funkar länge endas med städning så kan man göra så här.

Gräv ut lervällingen och gärna hela "matjordslagret" (brukar vara 15-25cm ungefär).  Lägg en markduk i botten så att det nya matrialet som du fyller på med inte kan sjunka mer i alven. Fyll på med ca 10 cm makadam och sedan ytterligare 15 cm grus/sand.

Nu har du en väldränerad rastgård som sväljer en hel del vatten utan att det blir vattensjukt. Naturligtvis måste man städa rastgården annars blir all hönsskit snart en ny kladdig massa vid nästa regnperiod. Har man sand eller hyfsat fint grus som material samlar man lättast in hönsskit med kratta/räfsa och fyller på med lite mer grus/sand vid behov.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogsbonne

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 18 okt-12 kl 20:32 »
så ni menar att man ska gå med en liten spade och plocka upp alla höns skit?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 18 okt-12 kl 20:39 »
Givetvis inte. Med lagom mellanrum, beroende på ytan och antalet djur, tar man och räfsar och skyfflar upp så att ytan blir fräsch. Inte med en liten spade varje dag, det har i alla fall jag varken tid eller lust att hålla på med. Var tredje till var åttonde vecka beroende på årstid och antal djur brukar jag tycka är lagom.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 18 okt-12 kl 20:47 »
ok kanske dags att göre det nu då efter 4 år... tänkte ta av översta lagret och odla i då borde det växa så det knakar

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 18 okt-12 kl 20:50 »
Behöver man städa hönsgården så är den för liten eller så har man för många höns
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Malines här igen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 okt-12 kl 20:53 »
Behöver man städa hönsgården så är den för liten eller så har man för många höns

Tänkte samma sak men vågade inte skriva det.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #17 skrivet: 18 okt-12 kl 21:00 »
Min blivande hönsgård kommer att bli på en gräsmatta som är några år, blir det lervälling av det med tiden om det går max 10 djur på en yta av ca. 20 kvm, de kommer att vara ute fritt på gården också.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Tuvesson

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 18 okt-12 kl 21:01 »
Jag har ca 80 kvm hönsgård till 10 dvärghöns och jag tycker nog inte att den är för liten ;), men jag städar den ändå 1-2 gånger i veckan, frågan är nog snarare hur rent man vill ha det. Jag bor i villa med grannar nära så jag känner att det är viktigt att hålla det rent och luktfritt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 18 okt-12 kl 21:02 »
Må så vara, men min hönsgård blir skitig, trots att den är öppen över 300 av årets dagar. Så hönsen skiter mycket där trots att de har flera tusen andra kvadratmeter att vara på. Hur mycket skit marken tål beror ju på underlaget, och ibland går det inte att göra större hönsgård pga naturliga begränsningar.

Och även min stora tomt visar tecken på övergödning, trots att jag i snitt över åren haft ca 70 hönor, 35 ankor och 15 gäss på ca 6000 kvadratmeter. Ska det inte märkas på marken att man har fjäderfä får man nog snitta på 25-50 kvadratmeter per djur.

Och ska hönsgården vara fräsch i många år får man ha mycket stor yta per höna. Marken blir övergödd även om man har typ 10 kvadratmeter per höna, om man har hönsen på samma yta i många år. Om man tar bort skiten ibland kan man hålla hönsgården trevlig undermånga år.

Edit: djurantalet är alltså snittet, inklusive överskottsdjur till slakt. På vintern har antalet varit väsentligt lägre.
« Senast ändrad: 18 okt-12 kl 21:18 av ieenilorac »

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser