Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inomhusodling vintertid  (läst 30120 gånger)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Inomhusodling vintertid
« Svar #20 skrivet: 26 okt-12 kl 10:52 »
.... för tre sommrar sedan tog jag in en hink med en tomatplanta i...ställde den i ett söder fönster..och där har den fått stå sedan dess... den ger små super goda tomater året om... inte så många,men dock. Den har knappt fått ny jord... häller på en dl nu och då... den är liksom ganska trasslig :-) dammsugar av torra blad i baland.....hittar jag en mask eller så så får den gärna flytta ner i plantan för att hålla ordning på rötterna...när vi har kycklingarn inne så åker det ner nån *klutt* som gödning.. och så vattnar jag ofta med sköljvattnet från groddar..... :-).
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #21 skrivet: 26 okt-12 kl 11:00 »
Här vill jag också vara med och läsa :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Ingelavw

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 26 okt-12 kl 11:03 »
Jag har även en pysalis inne nu,som jag sådde förra sommaren..övervintrade inne och i sommar har den stått ute på altan .. den blommar och ger lite frukt hela tiden...

Midvinter

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 26 okt-12 kl 11:14 »
Wow, måste erkänna jag blir lite impad av din tomatplanta! :)

Ang: ekologisk vattenodling: Jag vet att det finns näringslösningar som säljs som ekologiska, eller "organic" men jag vet inte vad producenten/leverantören lägger i de orden. Har inte lyckats hitta någon information om miljömärkning eller liknande. Om det går att odla effektivt i nässelvatten, kompostvätska, etc. så är ju det bra. Kanske jag testar någon gång, men som sagt jag bra på att dra i gång projekt, men dålig på att avsluta dem...

I aquaponic så undrar jag vad är det man matar fiskarna med? Är det så att man kan ge dem  matrester etc? Om man måste ge dem kommersiell fiskmat så känns det lite onödigt att gå omvägen genom fisken, då köper jag hellre kommersiell näringslösning och ger direkt till plantorna. Om  man nu inte har fisk för att man vill äta fisk då.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Ingelavw

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 26 okt-12 kl 11:57 »
...jag kallar min Tomatplanta för *Galna tomaten*,den borde ju varit död för länge sen..... för en vecka sen så tog jag mej för med ett nytt försök inne :-) tog ett skott från den.. eller en gren med lite sånna luftrots knölar på.. stoppade ner den i jord... och den ser ut att överleva :-) satte ner från någon annan tomat planta oxå men dom har inte tagit sig, i sommras när jag av misstag bröt av nån kvist i växthuset så körde jag ner det i jorden och dom gav senare tomater.... så jag ska nog göra ett försök på vår vintern och sätta flera *skott* i stället för att så plantor till nästa år :-)
NU fick jag insperation och va ut och grävde upp timjan och gräslök och så tog jag in en kruka med minis selleri...ska ut om en stund och hämta rosmarinen och curry plantan oxå... brukar ändå inte få dom att övervintra ute :-)...citronmelissen och en persilja har jag redan står inne :-)

Ingelavw

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 26 okt-12 kl 12:39 »
OPs va jag skriver massa i dag...men nu har jag varit och hämtat in lite mer plantor... tog även upp små rödbetor och satte ner i en kruka,det vart dekorativt och om det går som jag vill så kommer den ge oss fin blast till sallad i vinter :-)

Znibban

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 26 okt-12 kl 14:53 »
Wow, måste erkänna jag blir lite impad av din tomatplanta! :)

Ang: ekologisk vattenodling: Jag vet att det finns näringslösningar som säljs som ekologiska, eller "organic" men jag vet inte vad producenten/leverantören lägger i de orden. Har inte lyckats hitta någon information om miljömärkning eller liknande. Om det går att odla effektivt i nässelvatten, kompostvätska, etc. så är ju det bra. Kanske jag testar någon gång, men som sagt jag bra på att dra i gång projekt, men dålig på att avsluta dem...

I aquaponic så undrar jag vad är det man matar fiskarna med? Är det så att man kan ge dem  matrester etc? Om man måste ge dem kommersiell fiskmat så känns det lite onödigt att gå omvägen genom fisken, då köper jag hellre kommersiell näringslösning och ger direkt till plantorna. Om  man nu inte har fisk för att man vill äta fisk då.

BioBact är en flytande näringslösning som är kravgodkänd. Den borde väl funka? Kan köpas i de flesta trädgårdsinriktade affärer. Billigast på ÖB där de tar 129:- , samma storlek kostar 199:- på Plantagen.
Jag har den för att starta komposter med rent sågspån och det växer svampar efter ett tag. Vet inte om de är ätliga men det visar ju att mykorrizza finns i BioBact och det är ju perfekt för alla växters rötter.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 26 okt-12 kl 17:02 »
Citera
OPs va jag skriver massa i dag...
Skönt att det inte bara är jag som har en tendens att skriva mycket... :)

Hmmm. Jag har liksom fått för mig att näringslösningarna måste vara specialgjorda för att kunna tas upp direkt av växtrötterna, men det kanske är en myt skapad av de som producerar såna lösningar så att de ska sälja bättre, vem vet. Man förlorar i alla fall inte så mycket på att prova. Det värsta som kan hända är ju att plantorna inte växer!

Nu fick jag lust att expirementera. Så tre laddningar med basilika som får samma belysning, osv, men den ena får vanlig hydropoisk näringslösning, den andra får nässelvatten, avkok på sjögräs, snäckskal och äggskal i botten på vätskebehållaren, etc, och den tredje får biobact. Se vilka som växer bäst. Hoppas jag får tummen ur någon gång, det hade vart kul!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 26 okt-12 kl 17:41 »
Citera
Gaser, eller gasen som huvudsakligen bildas vid kompostering är koldioxid, och det kan bli för mycket av den om brassar på för mycket utan ventilation ja, men inom rimliga områden ökar den tillväxten.  Får man syrefria områden i komposten kan viss utveckling av metan ske, så man får inte använda för mycket kompost av den anledningen heller, vissa växter kan använda metan, och så där särskilt farligt är inte vare sig koldioxid eller metan i vettiga halter.

Hmm, så en liten maskkompost tillsammans med plantorna kanske inte är så dumt, då, av flera orsaker :)
Annars så läste jag på en sån cannabis-sida att man kan köpa nån slags kolsyratabletter, eller vad det var. Det finns tydligen en slags läskmaskin för hemmabruk, och folk med såna maskiner behöver naturligtvis kodioxid också, i en behändig form, och såna kan läggas tillsammans med plantorna.
Eller, om man har djur inomus så kanske man kan ha dem tillsammans med växterna (typ sätta krukan ovanpå hamsterburen eller något sånt.) om det funkar beror väl helt på vad och hur man odlar och vad slags djur, antar jag.

kalkyl

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 26 okt-12 kl 21:23 »
Aha, det är alltså att få till ett juste kretslopp som kan, eller är, knepigt med ekologisk hydroponisk odling. Men Midvinter verkar ta det som en utmaning, det är bra :) Jag blir också sugen på att testa. Förhoppningsvis i framtiden. Tack för tipset på ekonäringslösningen.

fishyerik

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 27 okt-12 kl 10:13 »
För koldioxid används även utrustning som används inom akvaristiken för att ge ett stabilt lågt flöde, finns även utrustning för natt-avstängning. Det är inte direkt billigt i inköp, men med större tuber blir det billigare i det långa loppet än att köra på läsk-kolsyretuber för hemmabruk, för att inte tala om hur mycket smidigare det är när systemet är uppe och igång. Hur ekologiskt med tub eller tablett-koldioxid det är vet jag inte, jag får inga eko-vibbar av brustablettter iaf.

Det är inte bara bluff att näringsämnena behöver vara i rätt form, men kan man brassa på med näring som vid "kompostvätska" eller aquaponisk odling så brukar det där inte vara något problem, med mycket av alla ämnen så brukar tillräckligt vara eller bli i rätt form av sig självt.   

Visst avger exemlpevis en hamster CO2, ännu bättre med dagaktiva djur kanske. En hamster eller ett djur i liknande storlek gör nog inte så stor skillnad dock, det är ju inte så praktiskt att ha i samma behållare som växter.

För fiskar i aquaponisk odling beror ju på vad det är för fiskar vad de kan trivas med för mat, Tilapia och karp (inklusive Koi = prydnadskarp) kan äta och växa hyggligt på rätt märkliga födoämnen, kompostmask och maggots är rena lyxen för båda, karp kan från rätt tidig ålder äta maskrosblad, tilapia kan som del av kosten äta phytoplankton,sk grönt vattten - algblomning. Grönsaksrens och matrester som inte avger fett eller fria kolhydrater till vattnet kan utgöra stor det av födan från någon decimeters längd.

Sen, för den som vill vara riktigt alternativ finns ju alternativ till fiskarna också, jätteäppelsnäckan Pomacea canaliculata är ätlig efter tillagning, och den äter och växer bra på i princip vilka vegetabilier som helst. Från halvvuxna kan de lägga tusentals ägg i månaden, till storlek av en vinbergssnäcka tar tillväxten några månader, efter ett år kan de väga flera gånger så mycket som en vinbergssnäcka.  Eftersom de är snäckor behöver de inte simutrymme. Så länge vattnet är ok, och innehåller kalk för att undvika pH-fall och till deras skal, och att de kommer åt att äta och skicka upp sina andningsrör till ytan så kan de gå i princip hur tätt som helst. Borde vara perfekt för en alternativ småskaligt experimenterande aquaponics-odlare. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 27 okt-12 kl 20:11 »
Är det inte risk att man förgiftar växterna om man öser på mycket av allt, då? Jag vet att det finns instrument för att mäta PH, salthalt, osv. så de hålls inom rimliga gränser, men såna är inte direkt billiga.

Ingelavw

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 28 okt-12 kl 09:46 »
...att odla inne verkar vara en väldigt svårlöst fråga :-) nja, jag fortsätter på mitt egna sätt... en kyckling plutt,söderfönster och sköljvatten från egen grodd tillverkning :-) det har funkat förr.... så funkar det nog i fortsättningen oxå....odlar ju för ros skull och inte för vetenskapens :-) Chansar ju inte på Nobell priset.... sen får det inte kosta något extra för mej....

fishyerik

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 28 okt-12 kl 14:53 »
TDS-mätare kostar typ 70:- via ebay, de mäter vattnets ledningstal egentligen, alltså vattnets förmåga att leda elektricitet, och det är det äkta nördar (och jag) använder för att mäta "salthalt" i växternas vatten. Lackmuspapperslappar kostar väl nån $ på samma ställe, men pH-mätare kostar återigen under hundra kronor om man vill ha en lite onödigt bra.

Sen är det väl inte så himla viktigt att allt är så exakt, man kan öka och sänka tillskott efter hur växterna reagerar, på vintern och utan extra ljus går det inte så mycket näringsämnen, men just koldioxid kan för vattenväxter i viss mån kompensera för lågt ljus. Man ska dock vara lite försiktig och inte ta för mycket. En liten kompost exempelvis kan ju inte avge mer kol än vad den fyllts på med, inte går det så rysligt fort heller.   

För de andra näringsämnena finns det ju symptom-tabeller som man med lite övning och klurande oftast kan räkna ut vad som saknas eller är för mycket av.

En av de eleganta sakerna med att odla hydroponiskt är ju att man kan byta näringslösning, vilket innebär att om växternas upptag inte matchar gödningen man tillsätter exakt kommer det ändå inte att ske en oändlig ökning av det som är för mycket av, utan växterna tar vad de vill ha, sen kasserar man resten av näringsämnena och fyller på med allt nytt igen. Det är trots allt inte så petnoga med exakta halter, ett av problemen som lätt uppstår vid jordodling är att exempelvis kalk och magnesium inte alltid behövs i de halter som kranvattnet innehåller, och eftersom man bara fyller på vatten med eventuell näring och själva vattnet dunstar ökar halterna av kalk och magnesium om de halterna är högre än vad växterna tar upp. Värst är det väl nu när det varit på modet ett tag för kommunala vattenverk med hårt vatten att ta bort mycket kalket och lämna allt magnesium, och man får en högre magnesiumhalt än kalciumhalt, vilket inte är direkt vanligt under naturliga förhållanden.

Naturliga näringskällor så som kompost, kompostvätska eller fiskodlingsvatten har ju den fördelen att det är någurlunda välbalanserat, det innehåller alla näringsämnen växterna behöver, normalt sett i alldeles tillräckligt bra förhållande till varandra, jo om man har kommunalt avkalkat vatten kan det vara idé att tillsätta en gnutta kalk till komposten eller odlingsmediet eller fiskarnas vatten eller filter, beroende på hur man odlar. Annars är det i princip bara att köra på, och om man odlar i jord, se upp så att inte kalk eller magnesium-halten sticker iväg för högt, om man har hårt vatten och hög avdunstning.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Ingelavw

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 28 okt-12 kl 15:49 »
*S*...jaja,,, jag tar en *en kyckling klutt och egnahemsvatten som jag sköljt groddarna i *. I allafall... och nån mask i byttan kan jag rekomendera.... så slipper man skicka efter konstiga saker.... och tänka efter och böka...ser växten ledsen ut= för lite eller för mycket vatten..... känn i krukan  :-).... skaka plantorna om dom ska polineras om du inte har blomflugor inne, som gör jobbet..... :-) inte behöver man va kemist för att kunna få nån tomat planta att växa .-) det är jag ett levande exempel på :-) lite sunt förnuft. Söderfönster är dock att rekomendera så att växterna får ordentligt med ljus... för mej sförsvinner det roliga i det hela om jag ska slösa el och pengar på att få det att växa inne på vintern...  :-)
.... men det går nog med annat fönster oxå... vår pysalis står inte i söderfönster....

Midvinter

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 28 okt-12 kl 16:39 »
Citera
...att odla inne verkar vara en väldigt svårlöst fråga :-)

Nejdå, det behöver det inte alls vara! Men det mesta blir komplicerat om man är nörd, och det gör jag ingen hemlighet av att jag är! ;-)
Inomhus är det ofta ont om plats, därför en ide att göra vad man kan för att det ska växa fortare, så det blir mer skörd per yta, men det finns ju ingen lag på att man måste det ju väl!

Viktigare ATT man odlar än HUR man odlar, men för oss som tycker det är underhållande att hitta på ideer och tänka på hur saker funkar...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 28 okt-12 kl 17:00 »
Oj vad många svar! :D

Jag har också haft nån tomatplanta inne (lägenhet i Luleå, utan annat tillskottsljus än lampan vid köksbordet, de tillfällen den var tänd), som gav några tomater nån gång i november/december, men den fick nog stryka på foten i nån flytt.. Det var mest ett experiment som kom sig av att jag tyckte det kändes synd att bara slänga alla tjyvskotten, så jag sparade några..

I övrigt tänker jag experimentera lite, men har inte kommit längre än till lite solrosskott. Tänker lite bladgrönt i fönstren. Ruccula, spenat och kanske mangold är det jag tänker på i första hand. Kanske sallad av nåt slag..

Ingelavw

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 30 okt-12 kl 09:41 »
 o:)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 01 nov-12 kl 23:10 »
Svamp går att odla mörkt inne på vintern eller året om .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fastfrusen

• -
« Svar #39 skrivet: 12 nov-12 kl 18:10 »
min tomatplanta överlevde två veckor utan annat ljus än gatlampan utaför fönstret!!  :D :D :o :o :o
den hade tillockmed en mogen tomat när jag kom hem  :-*
Nu ska jag försöka vårda den lite bättre   :) :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser