Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Zinksulfat i småförpackning  (läst 2647 gånger)

Syster Yster

Zinksulfat i småförpackning
« skrivet: 10 okt-12 kl 22:26 »
Hejsan,

Är på jakt efter zinksulfat för att fotbada ett styck nyinköpt får.  Om jag förstår det hela rätt så är det hela säckar som man köper av lantmännen?  Någon som vet var man kan få tag i mindre förpackningar?  Eller om det finns något annat preparat jag kan använda?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Zinksulfat i småförpackning
« Svar #1 skrivet: 11 okt-12 kl 19:07 »
Det verkar bara säljas i 25kg säckar tyvärr. Försök hitta någon större fårbonde i närheten som köper så kanske du kan få köpa lite där. När jag misstänkte klövröta på ett djur här letade jag efter alternativa preparat till zinksulfat, men jag hittade inget annat som verkade effektivt mot klövröta.
I den här broschyren http://jordbruksverket.askasdrift.se/sv/artiklar/klovvard-och-klovsjukdomar-hos-far.html står om andra medel man kan fotbada, men det står inte om det är verksamt mot klövröta och det vill man väl gärna det ska vara vid karantänsbad.

Syster Yster

SV: Zinksulfat i småförpackning
« Svar #2 skrivet: 11 okt-12 kl 20:32 »
Jo, jag misstänker att det är så. Har hört med de som jag vet har får härikring, men det har inte varit någon som haft.  Ja, ja.. Jag får väl köpa en säck.  Så kanske jag kan dela upp den i småförpackningar och sälja. ;)  Dyrt... >:D  Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser