Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  covertapet?  (läst 2625 gånger)

Klara

• Östergötland
covertapet?
« skrivet: 09 okt-12 kl 19:24 »
Jag börjar äntligen komma ner från taken och ser mig omkring på väggarna i mitt gamla hus. I ett rum har jag målat direkt på tapeten, i ett rum ska jag spänna lumppapp och måla på den. Men i köket som blir så himla bra skulle jag gärna vilja tapetsera. Huset är byggt 1863 och utifrån och in är det: revitering, timmervägg, lerklining, tretexskiva, många lager tapeter. Tretexskivan är ganska mycket skadad och de yttersta tapeterna sitter dåligt och måste bort (jag river och river, snart klart...). Fick tips av en granne (som är duktig på gamla hus och kan det där med linoljefärger och sånt) att man kan sätta covertapet så blir det inte så jobbigt med spacklandet, man behöver bara spackla "lite sådär". Låter ju bra tycker jag men när jag tittade på en covertapet i färghandeln så blev jag lite tveksam fast jag litar på henne. Den ser väldigt tät och syntetisk ut. Min fråga är om man verkligen kan sätta en sådan tapet på mina väggar utan att det täpper till hela systemet med fukttransport genom den "diffusionsöppna" väggen? Kan man spänna lumppapp och tapetsera på den?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: covertapet?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-12 kl 19:34 »
Ja, du kan spänna lumppapp och tapetsera på den. Jag vet inte vad covertapeter brukar vara tillverkade av men, tycker att det borde stå någonstans på förpackningen.  ??? Kanske kan handlaren ta reda på det annars.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 09 okt-12 kl 19:42 »
"Covertapet" och dylikt är inte diffusionstätt, så det är ingen risk att använda i gamla hus. Men det går bra med lumppapp också.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 09 okt-12 kl 21:09 »
"spänna" lumppapp är kanske inte helt rätt metod, men att klistra upp den med tapetklister funkar fint och gömmer en hel del småskavanker. Jag provade själv för första gången i somras, och med facit i hand så ska den nog ligga och svälla en bra stund sen man rollat på lim, då slipper man nog bubblor på väggen :-[
Om man ska måla på tapet så kan man efter slipning måla alla skarvar och skador med oljebaserad takfärg(matt) innan man dra på den täckande vattenbaserade väggfärgen. På så vis "förseglar" man papperet, och det sväller eller reser sig nästan inte alls.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Klara

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 09 okt-12 kl 21:13 »
OK, tack för tips!

Neon Knight

• -
« Svar #5 skrivet: 14 okt-12 kl 11:32 »
Om man skall spänna lumppapp på väggen blöter man den så att den sväller och nubbar sedan fast den. Skarvar och nubb döljer man under remsor som klistras fast. När pappen torkar blir den alldeles slät om det så bara är en ojämn brädvägg bakom.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-12 kl 09:46 »
Lumppapp och spännpapp är olika saker. Spännpapp är tjock och styv och sätts upp direkt på en stockvägg eller ojämn brädvägg så som neonknight säger. Lumppapp är mjuk och klistas på någorlunda plant underlag.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Klara

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 15 okt-12 kl 20:11 »
OK, jag har tydligen blandat ihop begreppen. Har inte kommit fram till hur jag ska göra ännu, är inte riktigt där än och har tyvärr också fått en svacka i arbetslusten....

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 15 okt-12 kl 20:48 »
Jag har satt covertapet i ett av rummen, och det var inget dumt val. Något jag upptäckte direkt, var att kalldraget runt fönstrena försvann : Men det är knappast någon risk för att det blir för tätt i denna kåk :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 1 användare
roskva89

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser