Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hackande kyckling  (läst 2044 gånger)

Lolla

• Värmland
hackande kyckling
« skrivet: 09 okt-12 kl 18:52 »
hej,

har kläckt fram två hedemora kycklingar i äggkläckare.
har en ljus och en mörk, nu har den mörka börjat nafsa på den andra kycklingan på fjädrarna och i kloak, den andra kycklingen säger till med ett pip när den andra nafsar i kloak.
Undrar om någon har tips på vad jag kan göra åt det här?
om den inte slutar så måste jag ju ta bort den, men har bara två och då blir den andra ensam..då lär väl den dö..
Ta vara på livet

stina j

• Södermanland
SV: hackande kyckling
« Svar #1 skrivet: 09 okt-12 kl 21:18 »
hur gamla är dom? jag skulle prova att ge blodpudding om det är något som fattas, hoppas det ger sig en ensam kyckling ,,,,,

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #2 skrivet: 09 okt-12 kl 21:41 »
Om dom är nykläckta så sitter det kvar lite klet i dunet, som dom pickar i sig.
Det löser sig nog, är dom äldre så kanske du kan dela av buren ett par dagar och se om det löser sig.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Lolla

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 10 okt-12 kl 08:43 »
tack för svaren.

dom är två veckor och en dag, den ljusa bara ligger still just nu... känns som den mår dåligt av att den andra är där och hackar på den, ska ut och klippa nät nu och dela av rummet till dem.

är mina första kycklingar så är helt ny på allt.

vad är blodpuddning bra för?
Ta vara på livet

Lolla

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 okt-12 kl 18:35 »
nu är buren delad men den mörka kycklingan når den ljusa ibland genom nätet.
den ljusa dricker vatten men tycker den äter mycket sämre än den andra... ligger och sover för det mesta.

kan den ljusa kycklingen vara sjuk?
Ta vara på livet

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Kyckling
« Svar #5 skrivet: 11 okt-12 kl 09:42 »
Ja det kan den vara. Har dom värmelampa? Har du kollat noga så den inte fått sår i kloaken av att den andra kycklingen hackat där?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lolla

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-12 kl 20:16 »
ja dom har värmelampa, jag ser inget sår i kloaken, det är ett nät som skiljer de åt just nu.
den ljusa ligger ganska mycket ännu, den äter osv men är inte lika livlig som den mörka...

den ljusa verkar inte lida något av att den är slö.... men det är väl inte vanligt att en kyckling ligger mycket och putsar sig lite då och då?
Ta vara på livet

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 okt-12 kl 07:53 »
Den ljusa kycklingen kan vara sjuk eller något fel på..Det kan vara därför den mörka kycklingen hackar på den ljusa..Den känner att något är fel..Ut i naturen gör djur såhär med varandra och bara de starka överlever..Jättebra att du delat av buren!!

Lolla

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 15 okt-12 kl 09:33 »
vi fick en ny kyckling av ett ica eko ägg som gjort den ljusa kycklingen sällskap då blev den piggare å nu är det full fart..

känns bra =)
Ta vara på livet

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 15 okt-12 kl 12:28 »
Mina två kycklingar var likadana, det är nog ingen fara. Mina var inte ruggit elaka dock, men när den ena blev för elak sa jag till den. Då jag hade mycket kontakt hela dagarna med de så gick det ganska bra, lyckades 'träna' bort en del av det. Men om du är orolig så håll de isär från varandra, hellre det än att de skadar varandra. Mina gillade iaf varandra, sov brevid varandra, åt tillsammans och så.

Lolla

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 15 okt-12 kl 16:28 »
mina ligger och sover bredvid varann fast på olika sidor av nätet, och de gillar varanndra väldigt mycket men de får vara på olika sidor av nätet en stund till, ser den mörka nafsar lite på den ljusa genom nätet ibland.

kycklingar har väl olika personligheter de som vi människor, den ljusa kanske är av den lugna sorten =)
Ta vara på livet

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser