Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om jag inte märker om mitt får?  (läst 1243 gånger)

lillvilda

• Gäst
Om jag inte märker om mitt får?
« skrivet: 07 okt-12 kl 21:50 »
Jag har nu 5 tackor. Alla ser olika ut och jag känner dom utan och innan, alla har sina namn. Nu har en tacka slitit sönder sitt ena öra och går därför runt med en märkning i örat i väntan på läkning. En annan av mina nya tackor slet loss båda sina märkningar när hon gick på betet. Så om jag nu väljer att beställa nya märkningar så jag har dom hemma och en tång MEN struntar i att sätta i dom tills vidare. Om tackan Maggan skulle gå å dö av ålder och jag behöver ha henne hämtad av djurservice så smäller jag i den andra märkningen. Vad riskerar jag på att skita i att sätta i lapparna? Jag är less på lappar som lossnar och öron som slits sönder.

Smecken

• Blekinge
SV: Om jag inte märker om mitt får?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-12 kl 22:01 »
Egenföretagare, småbarnsförälder med hund, bikupor och hönor som bor i villa och vill ut till gården.

lillvilda

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 okt-12 kl 22:11 »
Tack för svaret. Ser inte ut att vara ett större problem för mig då eftersom jag inte har något stödbelopp och mina är journalförda och jag har bra koll på min journal och de är registrerade och bara har tappat sin märkning och jag inte har "hunnit" sätta i dom nya. Då ska jag ta min funderare. Grejerna för att sätta i nya märkning är beställda.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 07 okt-12 kl 23:13 »
Tack för svaret. Ser inte ut att vara ett större problem för mig då eftersom jag inte har något stödbelopp och mina är journalförda och jag har bra koll på min journal och de är registrerade och bara har tappat sin märkning och jag inte har "hunnit" sätta i dom nya. Då ska jag ta min funderare. Grejerna för att sätta i nya märkning är beställda.

Det är mycket man inte "hinner"... ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

lillvilda

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 okt-12 kl 23:39 »
Det är mycket man inte "hinner"... ;D

Ja visst är det. Jag förstår vikten av att märka sina djur och ha koll på sina papper men just nu när jag har djur med sönderslitna öron så önskar jag verkligen att dom fick läka ihop innan jag ska behöva sätta i nytt. jag tänker att jag kanske kan köpa det lite tid genom att ha grejerna hemma men inte sätta i dom ännu.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Öronmärke
« Svar #5 skrivet: 08 okt-12 kl 02:26 »
Tänk på att göra en anteckning på tackans id rad i stalljournalen, att hon har bara ett märke alt inget märke tillfälligt pga skada.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1584 gäster, 2 användare
Nataks, emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser