Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  insekter i veden  (läst 5502 gånger)

medababa

• Skåne
insekter i veden
« skrivet: 05 okt-12 kl 22:32 »
Hej!

Undrar om det är någon som vet vad det kan vara för kryp som följer med min ved in. Har aldrig hänt förut men nu blir det ett gäng varje hämtning. Dom är cirka 2-3 mm som små skalbaggar och de kan vifta med sina vingar som är under skalet. Svarta är dom, kanske mörkgråa.
Bör även tilläggas att jag för första gången förvarat veden i ladan sedan mars april.....

Help!

_ingemar_

SV: insekter i veden
« Svar #1 skrivet: 06 okt-12 kl 00:42 »
det underlättar om du fotar & lägger upp bild  ;)

kurt

« Svar #2 skrivet: 06 okt-12 kl 04:39 »
Och är det barrved eller björk? I barrved finns det ju många insekter som lever under barken på döda  träd.

Bengt Ehnströms bok "Insektsgnag i bark och ved" på 500 sidor indikerar att det finns MÅNGA insekter som lever i ved!

medababa

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 okt-12 kl 16:59 »
Hej igen...

Ska försöka låna en kamera så jag kan ordna med foto. Det är på ask som det syns att det är angripet. Har även al och björk men där syns inga angrepp. Är mest nojjig för att det kan skada huset. Tack!

kurt

« Svar #4 skrivet: 06 okt-12 kl 19:25 »
Det är extremt ovanligt att de insekter som lever i ved ute skulle trivas i torrt virke i ett hus. I de fall insekter från naturen orsakar skada på hus t ex hästmyror, så beror det i princip alltid på att man har en fuktskada.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 okt-12 kl 19:58 »
Det är extremt ovanligt att de insekter som lever i ved ute skulle trivas i torrt virke i ett hus. I de fall insekter från naturen orsakar skada på hus t ex hästmyror, så beror det i princip alltid på att man har en fuktskada.

I Skåne finns husbock...

Fast det är det inte i detta fallet.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 08 okt-12 kl 12:05 »
Underbart skönt att höra! För det där har jag undrat över, vad är det man släpar in egentligen!

Och i ett liknande fall: jag hittade en rolig grenbit i skogen, perfekt form för en träklubba/hammare. Men den var full av hål efter små gnagande insekter, och jag undrade hur smart det var att ta med den till huset, även om jag inte tänkte ta in den... Å andra sidan, dessa insekter skulle säkert ha hittat huset ändå om de varit intresserade. Men det var någon varningsklocka som ringde i bakhuvudet om kontaminering.

Så hur är det med vedskjul, som finns i väldigt många olika tappningar och mer eller mindre torra, har man sett någon "kontaminering" mellan veden och vedskjulskonstruktionen genom tiderna?
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser