Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitvärpare och en brunvärpare  (läst 714 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
vitvärpare och en brunvärpare
« skrivet: 19 feb-11 kl 18:51 »
Aha, så du menar att om man parar en vitvärpare och en brunvärpare så bleks äggen? Det kände jag inte till, jag trodde anlaget för vita ägg var vanligt recessivt liksom. Alltid lär man sig nått.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: vitvärpare och en brunvärpare
« Svar #1 skrivet: 19 feb-11 kl 20:43 »
Aha, så du menar att om man parar en vitvärpare och en brunvärpare så bleks äggen? Det kände jag inte till, jag trodde anlaget för vita ägg var vanligt recessivt liksom. Alltid lär man sig nått.
Vita ägg är recessivt men bruna ägg är polygenetiskt. Dvs det finns många anlag som ger bruna ägg ju fler hönan har desto mörkare blir äggen. Om du parar med en vitvärpare så får ju avkomman bara med sig hälften så många brunanlag. Detta är en något förenklad beskrivning men i princip funkar det så.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: vitvärpare och en brunvärpare
« Svar #2 skrivet: 08 mar-11 kl 17:53 »
Finns flera trådar om detta redan. Parar du en individ med två anlag för att lägga blå ägg med en individ med två anlag för att lägga vita ägg så kommer samtliga hönkycklingar ur de äggen att lägga blå ägg. Parar du de hönkycklingarna med en renrasig blåvärpande tupp så kommer alla att lägga blå ägg igen. Parar du med en tupp med bara vita anlag kommer hälften att lägga vita, hälften blåa. Parar du med en av korsningarna, som har ett blått och ett vitt anlag, så kommer 75% att lägga blå ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare (2 dolda)
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser