Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  40-talshus tilläggsisolerat och tegelbeklätt på 70-talet, erfarenhet någon?  (läst 5512 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Hej!

Har varit och kollat på ett hus som byggdes -47, då med stående träpanel som fasadbeklädnad. Idag har huset en tegelfasad som man satt dit någon gång på 70-talet. På sina ställen ser man att murbruk ramlat ur fogarna, men innan man besiktigat vet man ju inte hur allvarligt det är. Om det trängt in fukt och så...

Jag blev i alla fall nyfiken om det är någon annan här på forumet som har erfarenhet av en sån här fasad och kan ge sin synvinkel på saken? Finns det någon speciell svag länk som man borde titta på när man står i färd med att skaffa sig ett hus med denna typ av fasad?

_ingemar_

  • Inlägg: 143
det jag undrar lite på är vad vilar den nedersta tegelraden på  ???
du kan nog inte räkna med att det finns så mycke isolering i huset

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
Är det ett lösvirkeshus eller är det något av de monteringsfärdiga hus som började dyka upp på 40-talet? I senare fallet: vilken tillverkare?

kurt

  • Inlägg: 3488
Hur har de gjort med fönsterkarmarna, ibland flyttar de ju inte ut dem när de tilläggsisolerar och sätter ny fasad, det ser ju inte bra ut men fönstren sittande så långt in.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
Frågan är hur mycket fukt som har kondenserat mellan trävägg och tegelvägg. Den tidens hur hade ingen plast i väggarna så fukten vandrar utåt tills den når det kalla teglet och där kan det bli risk för kondens.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Jag undrar också vad den nedersta tegelraden vilar på! Den ser ut att hänga fritt i luften...

Jag tror att det är ett lösvirkeshus då maken som bott i huset tidigare var snickare och har byggt huset själv.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Hur har de gjort med fönsterkarmarna, ibland flyttar de ju inte ut dem när de tilläggsisolerar och sätter ny fasad, det ser ju inte bra ut men fönstren sittande så långt in.

Man ser att fönsterna sitter "långt in", men det ser inte överdrivet galet ut. Frågan är; kan det vara något dåligt för huset?

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Frågan är hur mycket fukt som har kondenserat mellan trävägg och tegelvägg. Den tidens hur hade ingen plast i väggarna så fukten vandrar utåt tills den når det kalla teglet och där kan det bli risk för kondens.

Det är det som jag också är rädd för. Man har ju ingen aning om hur det ser ut sär bakom! Men jag tänkte att det största problemet skulle vara om det fanns sprickor i tegelfasaden och att fukt trängde in där, men det kan alltså komma från båda hållen...? Tycker inte om tanken på att bygga med plast, men är det alltså ett måste för att undvika kondens från inneluften som vandrar utåt?

Broberg

  • Gäst
Det ska vara luftspalt bakom teglet. Har sett att det ibland är ventilerat genom avsaknad av fogar här och var och ibland genom öppning uppe, under takfoten.

Hur de gjort för att "hänga upp" teglet, som i ditt fall har jag ingen aning om. Ibland hör man om fasader som rasar, eller håller på att rasa, för att armeringar rostat upp.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Nu vet jag hur upphängningen av teglet gjorts. De har skruvat fast en kraftig "L-formad" järnbalk i nederkanten av fasaden som alla tegelstenar vilar på. Otroligt att det klarar hela fasadens tyngd! Eller så gör den inte riktigt det, och det är därför det börjar ge vika...


javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
När det flyttade in nya grannar bredvid svärföräldrarna i ett hus som var tilläggsisolerat och teglat på sjuttiotalet så valde de nyinflyttade att ta bort teglet. De var bekymrade för hur det var gjort. Huset var lerklinat under tilläggsisoleringen och ytterväggarna fick stå och torka ut innan fasaden gjordes i ordning på gammalt sät igen. Huset blev fantastiskt mycket snyggare efter att tegel och isolering tagits bort.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
När det flyttade in nya grannar bredvid svärföräldrarna i ett hus som var tilläggsisolerat och teglat på sjuttiotalet så valde de nyinflyttade att ta bort teglet. De var bekymrade för hur det var gjort. Huset var lerklinat under tilläggsisoleringen och ytterväggarna fick stå och torka ut innan fasaden gjordes i ordning på gammalt sät igen. Huset blev fantastiskt mycket snyggare efter att tegel och isolering tagits bort.

Okej, häftigt! Lät de den gamla underliggande fasaden vara kvar och fräschade upp den bara? Eller gjorde de en helt ny fasad?

Funderar på vad det kan tänkas kosta att själv plocka ner tegelfasaden, sedan plocka ner den underliggande gamla plank-fasaden, tilläggsisolera och sedan spika upp en ny fasad. Det är nog ett hästjobb men skulle ge huset en helt annan charm:-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, norrbottn, von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser