Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen sättpotatis  (läst 6620 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Egen sättpotatis
« skrivet: 04 okt-12 kl 11:39 »
Vill gärna spara av favoritsorterna till nästa år, men hur gör jag med förvaringen för att det ska vara i gott skick tills nästa år? Det är främst sorterna  amandine och cherie det gäller, om det har någon betydelse.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

masa

• -
SV: Egen sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 04 okt-12 kl 12:03 »
Du kan förvara dem som övrig matpotatis, t.ex. i jordkällare. Har du inte jordkällare, kan du förvara dem i vanlig källare svalt och luftigt. Det är inte så kinkigt, det gör inget om potatisen blir grön, inte heller att den börjar skrumpna, bara det är liv i potatisen på våren när den skall sättas, dvs. att den får groddar.

Det kan vara problematiskt med vissa potatissorter. Det händer att potatisen blir virusangripen, oftast genom sug av bladlöss. Man märker det vanligen inte första året, men om man sätter av dessa knölar blir resultatet mycket magert. Jag har t.ex. aldrig lyckats med mandelpotatis när jag har tagit egna sättor, hur fina de än har sett ut.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 05 okt-12 kl 08:01 »
Jag funderar på att gräva ner mina i jorden (inte där jag odlat potatis utan på ett annat ställe) i hinkar med hål i botten så sorken inte kommer åt dem. Och sen isolera med löv eller nåt ovanpå, som en stuka ungefär. Det borde väl kunna funka?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 05 okt-12 kl 10:55 »
Jag har också tänkt tanken! ´Vet ju att potatis jag slängt på komposten grott så fint året därefter  ::) Dock gäller det väl att den inte fryser, då är det väl kört.

Funderar över vart som annars kan bli bra. Vi har en jordkällare, men den är allt för fuktig tyvärr. Sedan har jag ett hönshus som är desto torrare, kanske kan de förvaras i en papperspåse där? Fast det är ju inte helt 100% frostfritt, även om det behöver bli runt -20 ute för att ge minusgrader innomhus.

Funderar annars på nedersta lådan i kylskåpet, jag ska ju inte spara några mängder i år utan bara delikatessfavoriterna. Papperspåse? Ochu hur göra med fukten? Ventilera lådan mkt eller lite eller mitt emellan isf...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 05 okt-12 kl 13:51 »
Kan det vara för fuktigt i en jordkällare för potatis? Om man gräver ner dem i jorden är det också att betrakta som 100% relativ luftfuktighet.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 06 okt-12 kl 12:14 »
Jordkällaren läcker lite från taket så det brukar vara väldigt fuktigt, och när jag provat att lagra rotfrukter har de möglat. Även på utsidan av burkar etc tenderar det att bli mögel, oavsett hur rena de är när jag sätter in dem... ?

masa

• -
« Svar #6 skrivet: 06 okt-12 kl 15:15 »
Jordkällaren läcker lite från taket så det brukar vara väldigt fuktigt, och när jag provat att lagra rotfrukter har de möglat. Även på utsidan av burkar etc tenderar det att bli mögel, oavsett hur rena de är när jag sätter in dem... ?

Ofta är det kondens från taket som gör att det blir för fuktigt i en jordkällare. Detta i sin tur beror på för dålig ventilation, ordna med bra drag. Alternativt ställ in en torrboll. Ytterligare en möjlighet är att lägga något över potatislådan så att det inte droppar vatten på dem. Torka av taket då och då om det blir för drypande eller kör med en värmefläkt några dagar. Vi har prövat det mesta, potatis och rödbetor klarar sig alltid.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 okt-12 kl 17:13 »
Ofta är det kondens från taket som gör att det blir för fuktigt i en jordkällare. Detta i sin tur beror på för dålig ventilation, ordna med bra drag. Alternativt ställ in en torrboll. Ytterligare en möjlighet är att lägga något över potatislådan så att det inte droppar vatten på dem. Torka av taket då och då om det blir för drypande eller kör med en värmefläkt några dagar. Vi har prövat det mesta, potatis och rödbetor klarar sig alltid.

En torrboll tar max bort några dl vatten. funkar kanske i ett muggit vaskskåp.

dyr avfuktning  som knappast hjälper en jordkällare.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 10 okt-12 kl 13:59 »
Lösningen fanns nära, svärfars verkstda som är frostfri året runt, hade ett hörn ledigt! =)

masa

• -
« Svar #9 skrivet: 11 okt-12 kl 18:12 »

Behöver inte bli dyrt. Gör torrbollar själv. Köp kalciumklorid, kan återanvändas om man låter vattnet avdunsta från vätskan.

MissT

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 31 aug-13 kl 13:32 »
Om det bara är små mängder så brukar det gå bra i en plastpåse i kylskåpet. Jag brukar göra så, för att ha lite potatis att sätta i mjölkkartonger inne redan i februari, innan affärerna har börjat sälja sättpotatis.

masa

• -
« Svar #11 skrivet: 01 sep-13 kl 18:58 »

En hemmatillverkad torrboll, dvs kalciumklorid inlindat i gardinväv, fungerade alldeles utmärkt i jordkällaren. Vi behövde inte torka av taket en enda gång och vi fick litervis med vatten i hinken under torrbollen. Dyrt blir det inte heller, vi betalade ca 100 kr för en säck med 30 kilo kalciumklorid, och det kommer att räcka 25-30 år. I fortsättningen blir det standardutrustning i jordkällaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
Be, Nataks, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser