Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara energi medelst kyld luft  (läst 2106 gånger)

Pullarius

• Uppland
Förvara energi medelst kyld luft
« skrivet: 03 okt-12 kl 12:39 »
Hittade den här intressanta artikeln på BBC News om hur man kan förvara energi. Kan det här bli intressant på  "Alternativ" nivå?

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19785689
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

fishyerik

• Uppland
Sv: Förvara energi medelst kyld luft
« Svar #1 skrivet: 14 okt-12 kl 10:02 »
Med 25% verkningsgrad, vad ska man säga?

Det finns massor av saker med bättre ekonomi i.

Att ta reda på lågvärdig spillenergi för att öka verkningsgraden en aning som de talar om i artikeln medför merkostnader som gör att det fortfarande blir hopplöst dåligt totalt sett.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Förvara energi medelst kyld luft
« Svar #2 skrivet: 14 okt-12 kl 11:17 »
Jag har en känsla av att just brittiska energitekniker sedan urminnes tider har varit förtjusta i projekt som innebär att de får leka med rolig teknik, sedan spelar kostnader och  energiekonomi ingen roll alls.

Under första världskriget satsades miljontals pund i dåtidens valuta på ett projekt som gick ut på att kola torv i vått tillstånd (dvs torven blandades med vatten till en välling och den utsattes för högt tryck och hög temperatur i några timmar), för att kunna pressa den till briketter.  Den där processen gjorde av med mer energi i form av stenkol än vad man någonsin skulle kunna få ut av att elda briketterna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare (1 dolda)
Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser