Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängande vingar på myskanka  (läst 4858 gånger)

Boston

• -
Hängande vingar på myskanka
« skrivet: 02 okt-12 kl 17:08 »
Varför hänger min myskanka med sina vingar i backen ? Jag har givit honom vitaminer och kalk.

Squig

• Västergötland
SV: Hängande vingar på myskanka
« Svar #1 skrivet: 02 okt-12 kl 21:21 »
Se under tidigare tråd "anka som släpar sig fram".
Kanske något liknande?
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 04 okt-12 kl 07:12 »
Den har sannolikt ätit för mycket foder, eller alltför näringsrikt foder. Den har växt för snabbt helt enkelt. Hänger vingarna bara lite, och den inte är färdigväxt, så kan en ändrad diet hjälpa, annars är det en anka för grytan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 04 okt-12 kl 08:05 »
Min ena myskanka hade likadant. Och har hört andra som har så också. Ankan hängde med vingarna i 2 dagar typ, sen blev det normalt igen.
Ja, det kan vara växtvärk också, som går över med tiden. Men som jag skrev ovan, som jag har läst mig till, och som jag själv observerat, så beror det oftast på att de ätit för bra, och därför växt för snabbt. En av mina fick det i år, det var den som snodde mest foder från hönsen. Förra året fick ett par stycken det, innan jag ärt mig att ställa hönsens värpfoder utom räckhåll.

Det kan såklart bero på andra faktorer, men jag skulle börja med att se över utfodringen om det hände mina ankor igen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #4 skrivet: 05 okt-12 kl 23:11 »
Får de unga ankorna för mycket proteinrikt foder kan vingarna hänga eller sticka ut(s.k. angel wings). Men såväl vuxna som unga kan visa liknande symtom när de inte mår bra. De kan vara lite "hängiga" av mer eller mindre allvarlig karaktär. De få gånger jag sett hängande vingar har de repat sig efter en kortare tid. Kör på med vitaminrikt foder och rent vatten så kryar de nog på sig om det bara är vingarna som hänger.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 okt-12 kl 23:58 »
Det mesta är väl redan sagt. För att undvika änglavingar (där yttersta delen av vingen pekar ut från kroppen) bör man inte ge fri tillgång på kraftigt/proteinrikt foder innan ungankor och unggäss har färdigbildat sin fjäderdräkt inklusive vingpennor. Det framgår dock inte av Bostons beskrivning om det rör sig om detta fenomen.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Squig

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 okt-12 kl 08:18 »
Jag har också haft en anka med änglavingar, nu när jag vet att det finns ett sådant symptom. Man lär sig mycket här. :)
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

hajens

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 okt-12 kl 21:00 »
ajdå, detta visste jag inte , har två halvvuxna ällingar som ser ut precis så. Korrigeras detta av sig själv i takt med att de växer om man drar ner/ändrar utfodringen. Jag har konsekvent kört med Granngårdens Plym till båda hönorna och ankorna.
Vad ger ni andra era ankor för föda?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 okt-12 kl 01:33 »
Nej, tyvärr Hajens, det går inte tillbaka. Möjligen kan man korrigera det under tiden det utvecklas, men inte när vingarna väl är färdigutvecklade.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 07 okt-12 kl 10:09 »
Jag ger mina startfoder de första två veckorna, sedan gradvis helt vete. Och när de är stora nog att gå ute får de såklart i sig det som de hittar själva. De får aldrig fri tillgång, utan jag ger dem på kvällen och håller koll på tillväxt och foderåtgång, så att det blir lagom. På vintern kan de få lite startfoder i sitt vete igen, om det är snö så att de inte kan hitta annat att komplettera med. När de börjar värpa får de lite värpkoncentrat och vete, och fri tillgång på snäckskal.

Att lära sig se vad som är lagom tillväxt och lagom hull på ens djur är det viktigaste för oss djurägare. Grunden till god djurhälsa är lagom mycket foder av rätt slag, stor rörelsefrihet, att kunna äta det naturen ger och att ha en stimulerande miljö. Då blir djuren oftast friska och glada.

hajens

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 okt-12 kl 10:56 »
Jag ger mina startfoder de första två veckorna, sedan gradvis helt vete. Och när de är stora nog att gå ute får de såklart i sig det som de hittar själva. De får aldrig fri tillgång, utan jag ger dem på kvällen och håller koll på tillväxt och foderåtgång, så att det blir lagom. På vintern kan de få lite startfoder i sitt vete igen, om det är snö så att de inte kan hitta annat att komplettera med. När de börjar värpa får de lite värpkoncentrat och vete, och fri tillgång på snäckskal.

Att lära sig se vad som är lagom tillväxt och lagom hull på ens djur är det viktigaste för oss djurägare. Grunden till god djurhälsa är lagom mycket foder av rätt slag, stor rörelsefrihet, att kunna äta det naturen ger och att ha en stimulerande miljö. Då blir djuren oftast friska och glada.

hmm, jag som i min enfald trodde att Granngårdens foder + frigång med eget födersök räckte. Men tydligen har jag överutfodrat mina ällingar då.
Var köper du ditt foder, för jag antar att det inte är på granngården då?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 07 okt-12 kl 12:02 »
Mina får spannmålskross ,,vete havre korn o lite foderärtor i det.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 07 okt-12 kl 18:56 »
Köper mitt foder på Bröderna Lantz i Vankiva (utanför Hässleholm). De har Svenska foders sortiment, och de är billiga om man köper större mängder. De är billigare än lantmännen på i princip allt. Spannmål köper jag direkt från bonden. Och kross är värdelöst, det härsknar och förlorar sina vitaminer på nolltid. Ankorna har sin egen kross, muskelmagen, och kan därför lika gärna äta de billigare och bättre hela spannmålen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 07 okt-12 kl 21:58 »
Nyfödda ällingar kan väl inte käka helt???
Jag ger mina kross i nåra veckor o sen går jag över till helt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 08 okt-12 kl 06:09 »
De kan äta helt från några dagars ålder. Men jag ger dem kycklingstart tills de får komma utomhus, eftersom det finns risk för att de får för dåligt med vintaminer, mineraler och främst proteiner om de bara får spannmål, och inte har fri tillgång på vad de kan hitta ute.

Startfoder är bra, och garanterar att de får en bra start i livet. För lite protein ger för dålig muskeltillväxt, för mycket ger problem med t ex hängande vingar. Det gäller att ha kunskap och djurblick för att kunna ge lagom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser