Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidsåtgång för stomresning  (läst 5492 gånger)

Svensanna

• Dalarna
Tidsåtgång för stomresning
« skrivet: 01 okt-12 kl 14:12 »
Hej! Håller på att planera en utbyggnad på ca 25 kvadratmeter. Jag gör grunden själv men tänkte ta hjälp med golvbjälklag (trä), stomresning, takstolar och råspont/papp på taket samt utegips på väggen. De ska också riva av panelen på befintligt hus. Hur lång tid ungefär bör det ta för två erfarna snickare att göra detta? Jag har nämligen fått en offert som nästan fick mig att ramla av stolen när jag öppnade.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Tidsåtgång för stomresning
« Svar #1 skrivet: 01 okt-12 kl 14:37 »
Riktpriset är 20.000kr per färdig kvadratmeter så.. Kanske mindre för att du har gjort grunden då men det blir dyrt. Kan du göra grunden själv borde du klara av resten med kan jag tycka men du kanske inte har tid förstås. Men när man jobbar åt sig själv blir det en rätt bra timpeng eftersom man inte behöver skatta och betala moms på eget arbete :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Svensanna

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 okt-12 kl 15:39 »
Ja, man känner ju faktiskt mer och mer att man får lov att göra det själv, fast jag hade tänkt prioritera annat. Men jag är ändå nyfiken på hur lång tid det kan tänkas ta för två snickare som på heltid gör detta arbete.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 okt-12 kl 15:56 »
ska du betala för arbete..eller material och arbete? en viss skillnad...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 okt-12 kl 16:01 »
Det bör ta max en vecka för två erfarna snickare, lite beroende på hur utbyggnaden ser ut. Stomresning är ju något som går snabbare än det ser ut. Bästa arbetsmomentet, det ser ut som om man gjort skitmycket efter varje arbetsdag. Jämför med att sätta lister där man kan hålla på i dagar nästan utan att det syns alls...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 okt-12 kl 16:10 »
riva och räkna virke samt handla på dag 1,
regla väggar och golv..dag 2
spika takstolar..dag 3
resa väggar,lägga på takstolar och råspont samt papp dag 4
fixa skivor,fönster,dörr städa dag 5

en vecka bör det gå på..... med viss hantlangning kan man nästan göra det själv på den tiden... fast det beror på hur långa raster man tar...
Fjäderfän och kaniner

Svensanna

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 01 okt-12 kl 16:33 »
Då kan man tycka att 130 000 inklusive moms för ENBART arbete är lite dyrt, materialet är specificerat för sig och är inte billigare än vad jag själv skulle ha betalet för detsamma ink.moms.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 okt-12 kl 16:48 »
Då kan man tycka att 130 000 inklusive moms för ENBART arbete är lite dyrt, materialet är specificerat för sig och är inte billigare än vad jag själv skulle ha betalet för detsamma ink.moms.
Jag kan fixa jobbet åt dig för halva priset  ;)

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #8 skrivet: 01 okt-12 kl 16:59 »
Det låter saftigt :) . Hur mycket rot kan du utnyttja?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 01 okt-12 kl 17:15 »

Dom kanske inte jobbar lika snabbt som Grimbart? ;)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Svensanna

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 01 okt-12 kl 18:00 »
Nog kan jag utnyttja ROT-avdrag men tanken var kanske att det skulle bli billigare för mig och inte mer pengar till snickarn.  :-\
Vi brukar göra det mesta själva så vi har dålig koll på prisläget. Ska kolla runt efter något annat byggföretag men vi blev rekommenderade denna. Normalt sett tycker inte jag att priset är det viktigaste. Man vill ju att det blir bra gjort men det ska vara rimligt iaf.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 01 okt-12 kl 18:48 »
Det är omöjligt att räkna på tidsåtgång utan att se ditt hus. Det beror ju på hur det ser ut runt huset, hur högt det är, hur brant lutning det ska vara på taket mm mm. Dessutom, om det är seriöst utfört så ska de ha byggnadsställning runt kåken när de gör takjobbet, vilket kostar och tar tid. Sånt kan man skita i när man gör jobbet åt sig själv om man vågar.

Är det en fyrkantig låda du vill ha byggd eller är det med burspråk och andra krångligare lösningar? Är det en enkel väggkonstruktion eller ska du ha en installationsvägg för elen? Ska du minimera köldbryggorna genom att ha en bärande regelstomme med ytterligare regling liggandes tvärs? Osv osv in absurdum.

Att bara säga: Vad kostar 25kvadratmeter att bygga är inte lätt att svara på även om det uppenbarligen finns en hel del hugade mästersnickare på det här forumet som gärna gör det billigt. Skulle jag vara du skulle jag anställa en av dom. Billigt om inte annat :)
//Snickarn

Existens!

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 okt-12 kl 19:09 »
Nog kan jag utnyttja ROT-avdrag men tanken var kanske att det skulle bli billigare för mig och inte mer pengar till snickarn.  :-\

Nej, precis. Det är ju därför det är viktigt att ta in flera priser. Många utnyjjar ju rot-avdraget för att sko sig genom att höja priserna.

Runt 100 000 för jobbet och 50 000 i bidrag.. då börjar det ju likna nåt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 2 användare (1 dolda)
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser