Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksspisen har börjat ryka in  (läst 18486 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Köksspisen har börjat ryka in
« skrivet: 30 sep-12 kl 16:47 »
Vi har en gammal vedspis från Huskvarna som vi använd för uppvärmning och matlagning. Nu har den börjat ryka in genom spisplattorna ovanifrån samt från skarven mellan framsidan och plattan. Jag rakade ut allt sot idag i hopp om att det var problemet och då såg jag att keramiken ovanför ugnsdelen är ganska dålig. Den har spruckit på många ställen. Själva godset i spisen är bra vad jag kan se. Spisen är inte rostig, godset har inte spruckit heller. Jag hittar ingen modellbeteckning på vår spis med den ser ut som på bilden (ej min bild). Enligt bloggen hag hittade bilden på kan det vara en Husqvarna 1927, om det nu är modellbeteckningen. Går den att renovera och kan man göra sånt själv?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fräsen

• Gäst
SV: Köksspisen har börjat ryka in
« Svar #1 skrivet: 30 sep-12 kl 16:50 »
Har du dåligt drag? Provat att elda i dragluckan?

Leran uppepå ugnen går lätt att byta, finns att beställa på nätet.
Men det är omöjligt det som får den att ryka in.

Skulle oxå kunna vara så att du fått ett kajbo i skorstenen.

Om du är osäker på spisens status är det bra o be sotarn komma ut o ta en koll.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 30 sep-12 kl 18:17 »
sotaren har varit här i våras, sen dess har vi eldat och det har gått bra till ca 2 dagar sen. draget har varit fint i alla rökgångar förutom en som vi ska renovera. kajbon får man nog inte på hösten, så jag kanske borde få tag i sotaren iaf. vad kan det annars vara?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 sep-12 kl 19:40 »
Har du eldat i sotluckan under ugnen som fräsen skrev? Är det drag där borde det vara något med spisen, annars anslutningen eller skorstenen. För att ringa in problemet.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 19:46 »
Lyst in i luckan och tittat om spjället öppnar och stänger som det ska?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 30 sep-12 kl 20:50 »
Har du rakat ut sotet även under ugnen och till höger om ugnen (det senare svårt att komma åt, man får skrapa loss sotet via plattorna uppifrån och sedan raka ut det genom sotluckan under ugnen) ?
Finns det något spjäll i skorstenen förutom det som sitter i spisens rökstos? Står det i så fall fullt öppet?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-12 kl 21:14 »
Ibland har man känt sig duktig dum då man är övertygad om att spjället är öppet (storspjället) för att sedan upptäcka att man glömt spisens egna spjäll vilket jag i normala fall aldrig brukar använda. Då kan man stått bra länge och förbannat spisen innan... :)

Jogar

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 sep-12 kl 21:24 »
Min kan ibland ryka in nu när det börjar bli kallt och det inte är eldat på något dygn eller två...men det ger sig så fort det blir drag. Ibland kan jag behöva öppna köksdörren för att få drag. Elda med papper i dragluckan brukar oxå hjälpa.
Har en Thermia 308.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 30 sep-12 kl 21:34 »
Min kan ibland ryka in nu när det börjar bli kallt och det inte är eldat på något dygn eller två...men det ger sig så fort det blir drag. Ibland kan jag behöva öppna köksdörren för att få drag. Elda med papper i dragluckan brukar oxå hjälpa.
Har en Thermia 308.

tror mest på denna teorin då vår kökspanna uppför sig lika illa just nu.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 01 okt-12 kl 00:32 »
rökgången som är ansluten till köksspisen har inget storspjäll och spjället i spisen är trasigt, så det går inte att stänga. jag har sotat ovanifrån genom att ta bort plattorna och rakat allt in dit man eldar och ner i askbehållaren. sotluckan har jag inte rakat, men den såg rätt ren ut.

vi ska elda i sotluckan imorgon, när vi kan vädra utan att frysa ihjäl. jag har lite hopp om att det funkar, för det ryker in även fast spisen är glödhet. vi trodde också att det kunde bero på lufttrycket/vinden/det onaturliga ösrgnet, men vi har eldad mycket och varje dag. så det tror jag inte riktigt på ändå.  :-\ men håll tummarna imorgon, då eldar vi med papper i sotluckan.

kackelmann

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 okt-12 kl 06:56 »
Ibland har man känt sig duktig dum då man är övertygad om att spjället är öppet (storspjället) för att sedan upptäcka att man glömt spisens egna spjäll vilket jag i normala fall aldrig brukar använda. Då kan man stått bra länge och förbannat spisen innan... :)

Detta har hänt mig med, "någon" hade råkat stänga kaminens egna spjäll och det rök förstås in nåt så in i förbannat. Som rökbastu i Finland innan själva finnen går in. Rätt skönt att upptäcka att det bara var spjället, trodde en sten hade rasat i skorstenen :)

rökgången som är ansluten till köksspisen har inget storspjäll och spjället i spisen är trasigt, så det går inte att stänga. jag har sotat ovanifrån genom att ta bort plattorna och rakat allt in dit man eldar och ner i askbehållaren. sotluckan har jag inte rakat, men den såg rätt ren ut.

vi ska elda i sotluckan imorgon, när vi kan vädra utan att frysa ihjäl. jag har lite hopp om att det funkar, för det ryker in även fast spisen är glödhet. vi trodde också att det kunde bero på lufttrycket/vinden/det onaturliga ösrgnet, men vi har eldad mycket och varje dag. så det tror jag inte riktigt på ändå.  :-\ men håll tummarna imorgon, då eldar vi med papper i sotluckan.

Köksspisar behöver man sota rätt ofta, förbränningen är inte den bästa i dessa pjäser och det blir en del sot av det hela. Reagerar lite på att du inte sotat via sotluckan, det brukar bli igentäppt på ett par veckor om man eldar mycket varje dag. Att det ryker in genom plattorna trots att spisen är varm är ett typiskt tecken på att rökgångarna är tilltäppta nånstans, sota ordentligt och kolla så det är drag ut till skorstenen.

Keramiken du har på ovansidan ugnen är vanlig lera uppblandad med järnfilsspån, det finns att köpa färdigt på många ställen. Om du vill bättra på den alltså.

Är det första året du eldar en höst/vinter i den?
« Senast ändrad: 01 okt-12 kl 08:43 av kackelmann »
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 01 okt-12 kl 09:15 »
Ja, jag skulle nog oxå tippa på sotluckan isf. En par, tre veckor sedan är det så pass fullt där att draget märkbart försämras på min nuvarande spis. Det bar man ta som rutin när man eldar vedspis att gör åtminstone varrannan vecka i samband med att man sotar resten av spisen. Men det är väldigt olika från spis till spis, där jag bodde tidigare var det så fin förbränning i spisen att det knappt blev någon sotbeläggning alls, min nuvarande är riktigt kinkig istället.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 okt-12 kl 10:32 »
Ja, jag skulle nog oxå tippa på sotluckan isf. En par, tre veckor sedan är det så pass fullt där att draget märkbart försämras på min nuvarande spis. Det bar man ta som rutin när man eldar vedspis att gör åtminstone varrannan vecka i samband med att man sotar resten av spisen. Men det är väldigt olika från spis till spis, där jag bodde tidigare var det så fin förbränning i spisen att det knappt blev någon sotbeläggning alls, min nuvarande är riktigt kinkig istället.

Och glöm inte där på sidan av ugnen, som Torbjörn skrev.

Spisen jag har nu behöver en sån helsotning åtminstone en gång i månaden. Den förra klarade sig lite längre, men den gick att justera mer exakt med luft och rök och skorstenen hade djävulsdrag.

fräsen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 okt-12 kl 15:58 »
Jag har en sån spis som på bilden och jag sotar aldrig någonstans, bär ut askan när hinken är full bara.
Sotarn kommer 1 gång om året o fixar resten.
Eldar ni knasigt på nått vis? Pyreldar, fuktig ved, skräp eller dyl.?

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 01 okt-12 kl 17:37 »
Det mesta hänger nog på draget, även om spismodell säkert kan ha viss inverkan. För egen del mynnar spiskanalen redan efter drygt en meter ut i en stor gemensam pipa vilket knappast är det bästa för draget, vi pratar här pipa modell jultomte... :)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 01 okt-12 kl 18:16 »
jag sotade ur sotluckan idag innan jag eldade med papper där en stund. det kom inte ut mycket sot. det är första gången vi sotat spisen och har eldat många månader nu. det var bra drag i sotluckan, men jag eldade där för att. efter ett tag tände jag i eldluckan och det funkade bara fint. men jag tror inte att papperseldningen hade nåt med det att göra. vi ska nog sätta nåt sånt här på skorstenen så slipper vi luftlocket förhoppningsvis. nåt säger mig att det är det enda problemet som vi har i vardagsrummet och kommer nog inte behöva renovera den rökgången med lite tur. kaminen funkade ju trots allt förra hösten ...

http://www.delat.ws/images/ABC-Dansare_stor.jpg

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 01 okt-12 kl 19:29 »
Jag skulle tro att papperseldningen gör en hiskans massa nytta.
Då sambon tände på liknande sätt för att få en mer intensiv start av eldningen.   
Då vi bor relativt nära varandra så har vi liknande förhållanden med regn och allmän fukta och en sjunkande temperatur.
Med en skorsten som inte är eldningsvarm så innebär det att det blir ett lås i den.

Tror nog att den däringa flöjeln gör en hel det nytta så det är en lämplig investering. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 01 okt-12 kl 19:37 »
Ja, om det är kall luft eller ett kajbo som täpper för, så blir det ungefär samma resultat.  Min sotare ansåg att man inte behövde sota så mycket efter en järnspis, "det blir inte så mycket av sådana".

Alternativ till papperseldning:  Ställ ett stearinljus så långt in du når, och låt det brinna en stund i rökgången.  Papper ger så obehagliga sotflagor som kan flyga iväg ganska långt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 01 okt-12 kl 21:17 »
det med ljusen var ett bra tips. tack ska du ha, trollmor. jag anser fortfarande att eldningen i sotluckan inte tjänade nåt till idag  o:) för draget var kraftigt ändå redan innan jag började, men nu vet jag ju om att man kan göra så. jag ska berätta hur den där grejen funkar, när vi satt den på skorstenen

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 01 okt-12 kl 21:20 »
Om det är en "ballerina" du tänker sätta upp, så har jag aldrig hört talas om att de skulle funka dåligt.  Att jag inte satte upp någon berodde mest på att de väger mer än vad jag först trodde.  Taket och skorstenen måste ju hålla, och den som ska sätta upp den får inte trilla ner.  Det var mest det senare som fick mig att avstå, jag var ensam med allt då.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser