Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska man bli av med grannens katt?  (läst 2791 gånger)

filurfigur

• Gäst
Hur ska man bli av med grannens katt?
« skrivet: 30 dec-06 kl 14:37 »
Undrar om någon vet var man kan vända sig om man vill bli av med grannens katt?!

Den är jättesöt och kelen och vill gå in hos mig varje gång jag öppnar dörren. Och den måste vara tam, och antagligen kastrerad, för den nosar ofta på mina hundar och den går aldrig längre än runt huset. Men jag vill INTE ha någon katt, för jag har redan en som mina föräldrar fått ta hand om.

Det sorgliga är nämligen att grannen för snart 2 månader sen tagit sig an katten (tillfälligt säger hon), men hon vill inte ha något djur egentligen, de smutsar ner och fäller ju  ::) så den stackars katten bor och lever i en katt-transportbur på vår gemensanna trappa. Och jag tycker verkligen synd om den, så jag har frågat alla jag kan komma på om de vill ha en katt, men de som vill ha har redan en eller fler katter ju.

Funderar om det finns något katthem eller något som kan hjälpa till att hitta ett hem åt den? Fast det kanske kostar en massa? Någon som vet?

Sally

Re:Hur ska man bli av med grannens katt?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-06 kl 16:33 »
Hej filurfigur! Jag har själv haft liknande problem. "Tyvärr" adopterar jag de flesta små fyrbenta som dyker upp på min trappa. För två år sedan flyttade grannens katt in och la 5 kattungar i min garderob. Jag försökte bära tillbaka honan och ungarna...men hon bar bara tillbaka dem igen, tvärs över en trafikerad väg...Det slutade med att Sara flyttade in för gott och ungarna så småningom fick nya hem. Men åter till ditt problem. Kattkommando Syd gör ett förträffligt arbete med att omplacera katter. Kanske det vore idé att kontakta dem?
Mvh Sally
Går det...så går det!

filurfigur

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 dec-06 kl 16:45 »
Ok, är det en organisation som omplacerar katter då? Kan kanske hitta dem här på nätet... får kolla.

Det är ju det som är problemet när man bryr sig för mycket, att rätt som det är så har man fler djur än man tänkt sig. Men just nu bor jag i lägenhet och är inte hemma så himla mycket så jag känner att det skulle bara vara synd om katten. Så därför är jag istället hundra gånger mer engagerad i att leta nytt hem till katten än vad grannen själv är. För hon bara frågar alla oss som bor nära om vi vill ha den eller vet någon... mer händer inte verkar det som.

Tack för tipset.  :)

Sally

« Svar #3 skrivet: 30 dec-06 kl 20:36 »
Ja, prova kan man alltid. Man kan ju inte få mer än nej...
Adressen är:

www.kks.nu/

Gott Nytt År och lucka till!
Sally
Går det...så går det!

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #4 skrivet: 31 dec-06 kl 13:20 »
Jag kan svara på en gång att det är svårt att få hjälp av KKS eller något annat katthem- eller organisation.
Varför?
För att det är proppfullt överallt!

Om grannen låter katten vara i en transportbur på trappan så tycker jag det är läge för polisanmälan:
Det här är djurplågeri
 Ett brott (enligt 16 kap 13 § brottsbalken) som innebär att någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande, exempelvis genom att djuret misshandlas, överansträngs eller vanvårdas. För djurplågeri är straffet böter eller fängelse i högst två år.

Källa: Brottsbalken

Annars kan hon försöka med lappar i affärer eller annons på Blocket.

filurfigur

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 dec-06 kl 14:19 »
Ja jag tittade på den där sidan, men såg att det var ju hur många katter som helst som behövde nytt hem. Så det kändes inte så lätt.

Kan man anmäla för djurplågeri fast att katten kan gå ut och in ur buren som den vill? Fast den mest är i buren eftersom den inte vill va ute i regn och rusk, vilket det är på trappan ju...

Det hela är så himla sjukt, kan jag ju tycka. Och jag tänker på hur det ska bli för den nu inatt när det ska skjutas reketer överallt. Folk kommer ju skjuta även här hemma-omkring, och stackars katten kommer nog bli jätterädd. Det sjuka är att jag bryr mig mest, fast att det inte är min katt... grannen verkar ju inte ha några sådana här känslor.  >:(

solkatten

« Svar #6 skrivet: 06 jan-07 kl 10:59 »
Kan man anmäla för djurplågeri...

Jag tycker det verkar på dig att du tycker att katten lider och om lagen säger samma ska så ska det givetvis polisanmälas.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 06 jan-07 kl 16:24 »
Polisanmälan ger inte katten ett bättre liv. Förmodligen avlivning men det kanske är bättre än livet i buren på trappen.
Blir ledsen när djur lider...
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

solkatten

« Svar #8 skrivet: 07 jan-07 kl 10:30 »
Jag har tagit hand om katt vars ägare blev polisanmäld. Inte blev den katten avlivad, den har fått nytt hem.
Vad menar du egentligen?
Ska inte brott anmälas?
Bättre att göra nåt åt eländet än att "bli ledsen".

Pelargon

• Gäst
Re:grannens katt?
« Svar #9 skrivet: 07 jan-07 kl 11:17 »
................så tycker jag det är läge för polisanmälan:
Polisanmälan  ???

Det är väl Miljö o Hälsa på Kommunen som har hand om djurskyddsärenden vad jag vet !
Inte besiktar polisen djurhållningen........

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:grannens katt?
« Svar #10 skrivet: 07 jan-07 kl 11:44 »
Polisanmälan  ???

Det är väl Miljö o Hälsa på Kommunen som har hand om djurskyddsärenden vad jag vet !
Inte besiktar polisen djurhållningen........

Helt rätt. Ta kontakt med djurskyddsinspektören i din kommun. Han/hon är utbildad i detta.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Sågaren

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 18 jan-07 kl 15:38 »
Ett fruktansvärt problem med katter som ingen tar hand om.
det finns inget försvar för lösspringande katter som tjuvparar sig, ägarna skjuter över ansvaret på oss andra jag tycker inte om att avliva friska djur men blir problemet för stort ser jag ingen annan utväg än att låta avliva katterna.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

filurfigur

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 mar-07 kl 19:22 »
Nu har katten flyttat... vart vet jag inte. Men den bor inte på trappan mer i alla fall.

Hoppas den fått det bra nu.

Så tack till er som berättade för mig vem jag skulle ringa. Måste säga att vår kommuns djurskyddsombudsman troligen är en av de trevligaste i landet. Ödmjuk och förstående och tog tag i saken direkt. Att jag sen fick ringa och anmäla en andra gång, för att grannen verkligen skulle göra något åt saken, det är ju inte ombudsmannens fel.

Skönt att veta att det finns hjälp att få när man ser att ett djur inte får den omsorg som det behöver.  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 20 mar-07 kl 05:46 »
Ja, saken är ju utagerad ju, men ändå.  Hittade tråden idag.  Rent principiellt kan man väl ändå diskutera:  Var det grannens fel egentligen?  Hon hade ju ändå ställt upp med ett skydd (buren) och tydligen mat också, till en katt som kommit promenerande till henne?  Om det är rätt att anmäla henne för att hon ställer upp halvhjärtat hellre än inte alls, var hamnar vi då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 1 användare
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser