Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydda Vinranka i växthus mot frost, tips sökes  (läst 5418 gånger)

flashing22

• Småland
Skydda Vinranka i växthus mot frost, tips sökes
« skrivet: 29 sep-12 kl 11:27 »
Har en ung vinranka i växthuset, planterad i våras. Växt väldigt mycket i sommar. En huvudstam och 2 sidogrenar. Läser om hur jag ska skydda den mot frost på olika sätt. En säger så och en säger så, jag bli helt förvirrad. Jag skulle vilja ha kvar huvudstammen där den slingrar sig uppe i taket på en trädstam, sidostammarna har jag förstått att de ska bort. Plantan har varken blommat eller burit frukt.

Tips, hjälp vill ju inte att den ska dö för mig.

Helén
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

Huggorm

• Gäst
SV: Skydda Vinranka i växthus mot frost, tips sökes
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 11:33 »
De tål en hel del kyla, om de bara fått en tillräckligt lång och varm sommar för att förbereda sig. Så om den stått i växthus borde det inte vara några problem.

flashing22

• Småland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 11:43 »
Du menar att jag inte behöver linda ned den och isolera den med plast? Sägs att krukan(stor) ska isoleras runt om och uppe runt stammen, är det nödvändigt??
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 13:22 »
Odlar du i kruka är det mera känsligt. Dels blir det mycket djupare frost i krukor än i jorden, dels tinar det och fryser om vartannat när solen lyser på krukan under dagarna och det blir kallt på natten. Detta förstör rötterna. Då kan det absolut vara bra att isolera krukan, gärna med frigolit som dessutom är vitt.

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 sep-12 kl 13:26 »
såg en dokumentär om odling häromdagen och de använder bubbelplast i sina krukor eftersom det formar sig bättre än vad frigolit gör, sen beroende på var i landet man bor kanske man kan köra med bubbelplast OCH en "låda" av frigolit runt krulan

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-12 kl 13:56 »
såg en dokumentär om odling häromdagen och de använder bubbelplast i sina krukor eftersom det formar sig bättre än vad frigolit gör, sen beroende på var i landet man bor kanske man kan köra med bubbelplast OCH en "låda" av frigolit runt krulan

Det beror inte bara på vart man bor i Sverige utan det är minst lika viktigt vart vinplantan kommer ifrån. I norra Kazakstan odlar man vinrankor på friland och deras sorter klarar vintertemperaturer på -45 utan några större problem. Vinrankor från Medelhavskusten har svårt att klar sig om temperaturen går under 0.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

flashing22

• Småland
« Svar #6 skrivet: 29 sep-12 kl 16:56 »
Lite tur ska man ju ha...Den tillhör sorten Labrusca, kommer från NÖ USA, Kanada och Baltikum. Då bör den ju passa i vårt klimat. Jag bor i NÖ Småland.
Jag frigolitar in krukan och använder bubbelplast till den stora stammen, eller vad tror ni???

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 sep-12 kl 16:59 »
Labruscadruvorna, eller staketdruvor som de också kallas, är de härdigaste som finns. De klarar sig på friland långt upp i norrland. De borde klara sig utmärkt hos dig, även om de står i en stor kruka

rosengård

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 29 sep-12 kl 17:38 »
Om det är en Labruscadruva,så plantera den på friland,det klarar de.Jag har en,Glömt namnet på nu,men den har klarat flera år på friland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser