Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, våtrumsfärg på skorstenen!?  (läst 4207 gånger)

krylla

• Närke
Hjälp, våtrumsfärg på skorstenen!?
« skrivet: 28 sep-12 kl 23:29 »
Jag kom hem från jobbet och under tiden jag varit borta har min kille och hans kompis målat våtrumsfärg på skorstenen ovanför vedspisen..!! Min spontana känsla är NEEEEJ men nu vill jag fråga er vad ni tänker?

Jag har läst runt och sett att det är limfärg eller äggoljetempera man ska ha. Jag vet tyvärr inte vad som var på innan, inte undersökt den då vi är rätt nyinflyttade. Men lite glansig yta, hård och lättavtorkad skulle jag tro.

Våtrumsfärg känns iallafall helt fel, är väl plast, och det blir varmt där på väggarna närmast spisen... plastångor..?

Vad ska jag göra? Behöver fakta och argument mot min inte så alternativa kille...

malarmaster

• Gäst
SV: Hjälp, våtrumsfärg på skorstenen!?
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 07:47 »
ja,det är inte lätt att vara alternativ och miljövänlig.
ur byggnadsvårdssynpunkt är limfärg alt kalkfärg det som gäller,äggoljetempera går också men då krävs att skorstenen aldrig blir fuktig.äggoljetempera andas ju inte heller så där är den likställd med den nya våtrumsfärgen.
ur miljösynpunkt är dagens plastfärger en framtida problemkälla,ny forskning visar på tungmetaller,ångor samt att vid slipning skrapning bör mask användas samt att avfall skall behandlas som miljöfarligt.
plastfärger innehåller över 200 olika kemiska substanser.
hur mycket som en uppvärmd plastfärg avger i ångor vet jag inte men plastfärg generellt på en skorsten som värms upp och i närhet till spis är lite olämplig då den vid värme blir klibbig ovh smuts lätt fastnar.
hur en våtrumsfärg uppför sig vid värme vet jag inte då jag aldrig stött på problemet .den är ju inte gjord för det ändamålet.

mitt råd är nedskrapning samt tunn linoljegrundning,därefter limfärg ev.förstärkt med några procent kokt linolja för att den inte skall smita.
vill du istället ha kalkfärg alternativt silikatfärg(kalkfärg förstärkt med vattenglas,helt suveränt) strykes den direkt på ren cement,krävs alltså att all gammal färg avlägsnas.
generellt är de gamla färgerna det bästa ur miljösynpunkt,det som kan vara problem är vissa färgpigment som kan innehålla miljöfarliga substanser,dock används ju de även till moderna färger ihop med mängder av kemikalier för att påskynda torkning,utflytning,förhindra surning,få olika substanser att blanda sig med varandra m-m. ulf

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 12:41 »
Om man undantar eventuell giftighet så känns det som att det är bäddat för gulning och nedsmutsning på en sådan plats samt nästan omöjligt att bättra på i efterhand.

krylla

• Närke
« Svar #3 skrivet: 30 sep-12 kl 18:18 »
Tack för era svar!

Kan du berätta lite mer om silikatfärg? Hade fått för mig att det inte heller var bra, men..? Vattenglas, vad är det?

Vedspisen står precis där vid skorstenen men den har ett lock som fälls upp när man lagar mat på den så lite skydd är det åt ett håll mot matstänk, men inte åt andra skorstensväggen (det är som ett hörn vedspisen står i) och jag undrar om det går bra med kalkfärg där eller? Går väl inte att torka av om mat stänker upp? Kanske borde kakla en bit... Hmm...

krylla

• Närke
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 18:19 »
Men där också, finns det miljövänlig kakelfog?

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 sep-12 kl 20:23 »
kakelfog är mest cementbaserat och mig veterligt är det ingen större skillnad på fabrikaten avseende miljövänlighet.
silikatfärg innehåller vattenglas (natriumsilikat)och det är frätande i ren form,bunden i färg är den relativt harmlös.
du köper färdig färg så det är inget du behöver handskas med.
skillnaden mellan ren kalkfärg och silikatfärg är just att silikatfärgen inte smetar som kalkfärg gör.
största användningen är på putsfasader men den går också att använda på mindre ytor typ skorstensstock inne.
helst skall ytan vara ren från annan färg då kalk/silikatfärg förenar sig med ytan.
att kakla utsatta ytor är ju inte fel,betydligt lättare att hålla rent men även där gäller att ytan bör vara ren från färg o dyl.
ulf

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-12 kl 20:29 »
Hmm, vattenbaserad (?) våtrumsfärg på murstocken låter inte som någon höjdare. Undrar hur din kille tänkte där?

I mitt förra hus var murstocken ovanför spisen (det var kaklat längst ner) målad med någon typ av blank färg som hade spruckit här och var. Jag petade bort lös färg, tvättade med målarsoda eller något annat basiskt och starkt, spacklade igen sprickorna med vanligt väggspackel och målade över hela rasket med vanlig lacknaftabaserad halvblank snickerifärg (samma gräddvita nyans som jag hade till skåpstommarna). Höll sig snyggt och lättrengjort så länge vi bodde kvar där, iaf :) . (Fast inte så alternativt...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

jan andersson

• Halland
« Svar #7 skrivet: 30 sep-12 kl 20:42 »
Visst andas väl äggoljetempera? Det står åtminstone i boken "Jordens Färg" av Milis Ivarsson.

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 okt-12 kl 11:37 »
är det samma bok som säger att den går att använda utvändigt?
linolja är tätt,används som rostskydd,andas ej.bildar ett tätt skickt och det är det som gör den bra då den inte släpper in fukt.
kommer fukt bakom linolja så flagar den.
huruvida äggoljetemperan kan andas tvivlar jag på,vet om att den lossnar när virket blir blött och dessutom möglar då ägget(proteinet) börjar ruttna.
har ej läst boken ifråga men vet att den varit uppe några gånger till diskussion avseende fakta. ulf

Klara

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 05 okt-12 kl 19:17 »
Den matta linoljeemulsionsfärgen som jag nu har blivit så förtjust i går även utmärkt att använda på murstock (skriver de i alla fall de som tillverkar, jag har nyss målat en murstock med den så jag har inte någon lång egen erfarenhet). Jag är på nästa murstock just i det läget som skräptanten beskriver, det är kaklat en bit, sedan är det målat med en blank färg som har spruckit ganska mycket. Jag går och knackar lite på det spruckna och funderar på hur mycket man ska peta bort? Allt som sitter löst? (då får jag väl knacka bort mest hela till slut...?) Och med vad bör man spackla? men som sagt, i min värld är det ingen tvekan om vilken färg jag sedan tänker måla med. Fast i badrummet kalkade jag murstocken det blev jättebra och lär vara lättskött på en murstock vid en spis också, bara att borsta av lite och måla på ett lager när det ser ut att behöva fräschas upp.

krylla

• Närke
« Svar #10 skrivet: 07 okt-12 kl 07:02 »
Klara, vad är det för matt linoljeemulsionsfärg du hade?

Det lutar mot att knacka ned allt och köra med kalkfärg eller silikat, hmmm... Det är ju ånga, matos och fett på en sådan plats, vilket av de här två är enklast att sköta tror ni? Kanske kalkfärg som bara är att borsta bort och måla mer om det behövs? Hur är det med silikat, hur fast sitter det, kan man skrubba bort fett och sådant som kommer bli med tiden vid en sådan plats? Låter enkelt och bra att bara kunna borsta bort :) Men hur uppför sig färgen när den blir blöt av ånga? Rinner den inte?

Klara

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 okt-12 kl 08:55 »
Hej
Ja, det är nog inte omöjligt att kalken börjar rinna om det är mycket ånga... Jag har en kompis som har kalkat kring sin vedspis, det var hon som rekommenderade kalk för att det är så lätt att snygga upp när det behövs. Men hon har en elektrisk spis också och använder bara vedspisen emellanåt (typ varje vecka). Jag ska fråga henne hur det är med rinnandet. Behövs nog rätt mkt ånga. (jag har ju kalkat i badrummet och tror glatt att det kommer att fungera bra, tänker ju inte duscha rakt emot...)

Emulsionsfärgen jag tycker så bra om heter Linus. Den lär vara värmetålig och avtorkningsbar. Jag har som sagt nyss målat så jag har inte gjort några hållfasthetstester ännu... Skickar med en länk.

Jag vet att en firma som heter Wibo har en liknande produkt.

http://www.linoljeprodukter.se/sv/linus.php

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser