Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips: Vit färg  (läst 6572 gånger)

Markus_Almroth

• Medelpad
Tips: Vit färg
« skrivet: 28 sep-12 kl 11:09 »
Vill bara tipsa om Biltemas fönsterfärg. Den är faktiskt skitbra.

Flyter ut som oljelackfärgen gjorde förr, kritar inte och blir riktigt snygg på lister osv. Jag har haft den på utemöbler och på, ja. fönster och det har inte flagat eller gett upphov till röta pga inneslutning av fukt. Torktiden är lång, så man kan göra snygga täckdrag med penseln utan att det blir klibb som med "moderna" färger.  Det är ju förstås ingen linojefärg, så det är väl inget för torptalibaner, men för att måla icke kulturtyngda föremål inne eller ute är det nog den bästa färg jag provat. Antagligen går det bra att bryta den också, om man är lagt åt det hållet.

Mina utomhusmöbler har stått ute 4 år nu och ännu inga ålderstecken på färgen. Vid sprutmålning har jag spätt med "vanlig" förtunning och det har blivit blankt och fint det också.

Märkligt. BT var nog det sista ställe jag förväntade mig att finna ngt dylikt.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

malarmaster

• Gäst
SV: Tips: Vit färg
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 08:05 »
biltemas fönsterfärg är en gammaldags alkydoljefärg,den är ju betydligt bättre att använda än moderna vattenbaserade produkter då den inte släpper in fukt i virket.dock måste man vara vaksam på sprickor i färglagret då de släpper in fukt och det börjar flaga rätt omgående.hållbarhet varierar ju givetvis men tar man in trädgårdsmöbler o dyl över vintern håller färgen betydligt längre.
biltema har överlag hyfsad kvalitet på sina produkter, alkydoljefärg är annars inte lätt att hitta i fackhandeln då de stora tillverkarna lagt ner den med hänvisning till EU-regler vilket icke stämmer med verkligheten.
EU-reglerna stipulerar ett maxvärde på lösningsmedel,inte att förbjuda alkydola som i sig inte innehåller lösningsmedel.
finns flera småtillverkare som tagit fram nya recept för att klara kraven så produkten finns fortfarande,den är att föredra framför moderna varianter av plastfärg men vill man ha ett överlägset skydd som dessutom håller länge är linoljefärg outstanding. där får man allt,även miljövänligheten. ulf

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 09:10 »
Det finns ju att köpa icke vattenburen alkydoljefärg i fackhandeln också, men jag tycker inte den flyter ut lika fint som den här färgen gör. Torktiden är visserligen längre än "normal" färg, men jag tycker det är värtdet för det bättre resultatet.

Man ser knappt några pensellinjer alls.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Neon Knight

• -
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 10:05 »
Jag såg "vanlig" (dvs numera ovanlig) alkydoljefärg på Gekås i somras. Köpte inte, vet inte om den är bra.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-12 kl 10:39 »
Tack för tipset! :) Grundar du med något eller målar du direkt på trät?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 sep-12 kl 10:59 »
Mitt lokala "billighetsvaruhus" (Bo Olssons, Tomelilla) har en bra alkydoljefärg från Landora. Ca. 150:-/liter. Har använt den till det mesta trä ute under fem-sex år nu och har bara positiva erfarenheter.

Jag brukar grunda med linolja, kanske helt fel, men det ger ett jättebra resultat.

Nu har vi dock gått över till att bara använda linoljefärg från Ottossons, den är fantastiskt trevlig att jobba med. Bara doften är värd den extra pengen det kostar. Den är dryg också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser