Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en tråd om torpargrunder  (läst 10177 gånger)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Ännu en tråd om torpargrunder
« Svar #20 skrivet: 09 okt-12 kl 10:26 »
Som jag förstått det är torpargrund när huset står på en "ram" av något stenaktigt material, t.ex. granit eller betong, med ett mellanrum ner till marken.

Själva mellanrummet betecknas krypgrund.

Rätta mig gärna om jag har fel.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Kitsune

  • Inlägg: 83
  • Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
SV: Ännu en tråd om torpargrunder
« Svar #21 skrivet: 09 okt-12 kl 11:53 »
Torpargrund, krypgrund... Som jag förstått det råder det lite oklara gränser mellan orden, folk använder dem lite olika. En förklaring jag hört var att det kallas torpargrund när det handlar om gamla torp, men när ungefär samma teknik började användas på villor började man kalla det krypgrund.
   Men i princip, ja, det är en ram som vilar på stenar/plintar eller liknande och med ett avstånd mellan golv och mark. Utrymmet mellan hörnstenarna murades igen med sten för att hålla djur borta, först kallmurades det (utan murbruk) sedan med murbruk och tja, tätare och tätare och man satte in ventilationshål för att det blev för tätt annars.
   Obs, jag är ingen byggexpert, för bara vidare vad jag läst på annat håll.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Ännu en tråd om torpargrunder
« Svar #22 skrivet: 09 okt-12 kl 23:22 »
torpgrunden ålar du i max om du är lycklig, krypgrunden kryper du lätt i.

Torpgrunden var en utväckling av 4hörnstenar.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Ännu en tråd om torpargrunder
« Svar #23 skrivet: 10 okt-12 kl 10:31 »
Nu är de här företaget med slangutsugning som tar bort sågspånen från "torpargrunden" i ett av brukslängehusen.  Under alla spån ligger gamla brädor med handsmidda spikar så det här en gammal historia.  Men även nyare hantverkare, när man visste, har låtit allt ramla ner i grunden.  Försent att dra dom i örat.
Lita på folk och nya metoder  >:D ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Ännu en tråd om torpargrunder
« Svar #24 skrivet: 14 apr-13 kl 11:45 »
Boys & girls nu har jag lyckats impa på sonen med kunskap som jag lärt mig på alt.nu bygga & renovera så han vill ha med mig på ett möte med de andra som ...   Nu är jag bäst på att få igång projekt så kanske är det därför han vill ha med mig inte det där med att ställa frågor. 
Tur att man har fast telefon så man kan kan vänta i växlarna (masarna är annars de bästa att fråga). HP laserYet skrivaren har djälvlats trots damsugning och koll på valsarna och tur att man är envis och har köpt in kartong med papper ... ;D 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Ännu en tråd om torpargrunder
« Svar #25 skrivet: 01 maj-13 kl 23:11 »
Ny fråga:   när man lägger på plast på marken under torpargrunden
hur gör man då?  Ett lager eller behövs flera lager och vilken tjocklek?
Mer att tänka på?   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Ännu en tråd om torpargrunder
« Svar #26 skrivet: 02 maj-13 kl 18:50 »
Det beror på vad syftet med plasten är. Om det bara är att hindra markfukt från att tränga upp så räcker det med ett enkelt lager av plast, som bör vara av någon typ som är åldringsbeständig och inte pulveriseras efter några få år (särskilt kritiskt om solljus kan tränga in i grunden). Låt plastvåderna överlappa några dm i skarvarna och lägg på stenar så att plasten ligger still.

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Ännu en tråd om torpargrunder
« Svar #27 skrivet: 03 maj-13 kl 13:57 »
Använd omvänd takmetod. Alltså från mitten och utåt, så att fukten vandrar ut åt.

överpappa och tejpa med speciell typ av tejp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser