Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såriga och spruckna öron  (läst 2183 gånger)

daling

• Finland
såriga och spruckna öron
« skrivet: 26 sep-12 kl 21:07 »
Hej!
Nu behöv jag hjälp! Grannens ena får (som gått med våra ) fick först sprickor och sår i öronkanterna. Såren spred sig över hela öronen och sedan även till huvudet och runt ögonen. Dom avlivade tackan. Nu har två av våra lamm fått början till samma öronsprickor. Vad är det!!? Vad ska vi göra? 

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Torra öron
« Svar #1 skrivet: 26 sep-12 kl 21:15 »
Kan vara skabb.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

• Västergötland
SV: såriga och spruckna öron
« Svar #2 skrivet: 27 sep-12 kl 07:19 »
Eller ringorm - har de nöt på sin gård också?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

daling

• Finland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-12 kl 07:58 »
Nej inga "nötter" på gården.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 27 sep-12 kl 08:42 »
Vad finns det för växter i hagen? Det skulle kunna vara fotosensibilitet.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Far-och-get/Endemiska-sjukdomar-hos-far-ett-urval/Fotosensibilitet/
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 27 sep-12 kl 21:35 »
Nu har två av våra lamm fått början till samma öronsprickor. Vad är det!!? Vad ska vi göra?

Lägg in en bild här  :)

Och ett förslag till utan att ha sett lammen är svamp.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

daling

• Finland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-12 kl 07:15 »
Tack för förslag så här långt. Ska sätta in en bild ikväll.

daling

• Finland
« Svar #7 skrivet: 29 sep-12 kl 12:09 »
Här är bild på ena lammets öron. Vi lutar mest mot photosensitisation just nu. Hela halva landets experter verkar vara inblandade i att luska ut det här nu och kommer antagligen skrivas och samlas ihop lite mer info om det och det kan jag ju dela med mig av här när vi fått det.

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 29 sep-12 kl 15:20 »
Det ser lite ut som fotosensibilitet. Är ansiktet i övrigt OK? Jag hade en bagge förra året som fick detta och ansiktet/öronen blev som vore de av papier maché nästan. Stalla in och fodra med hö- försvinner det då så är det fotosensibilitet. Dock kom det tillbaka på min bagge efter att han släpptes ut igen vilket innebar en one way ticket till fårhimlen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 sep-12 kl 15:23 »
Jag kan ju börja med att läsa inlägget helt innan jag svarar  >:(. De har det alltså i ansiktet också. Då vågar jag nästan garantera att det är fotosensibilitet. Speciellt på sensommaren eller hösten kommer det. Kanske börjar fåren då äta av växter de tidigare ratat. Här finns en hel del johannesört men inget annat får har visat någon reaktion. (finns ju även andra växter som kan orsaka detta, men just johannesört är väl den man oftast brukar misstänka)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

daling

• Finland
« Svar #10 skrivet: 31 okt-12 kl 12:15 »
Vi tog in lammen i fårhuset och efter två veckor var allt bra igen. Så lätt det kan vara ibland.

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 31 okt-12 kl 14:26 »
Bra det. Jag vill inte regna på din parad, men i mitt fall kom det tillbaka på mindre än ett dygn när jag väl släppte ut min bagge igen. Han var installad i ett par veckor innan jag släppte ut honom igen och morgonen efter var det fullt utblossat igen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 31 okt-12 kl 15:28 »
Intressant!

Är det här nåt som är kroniskt eller läker det bort med tiden? Läste att det orsakas av toxiner i växter, är det toxiner som går ut ur kroppen eller samlas de?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 31 okt-12 kl 15:33 »
Jag vet faktiskt inte. Jag var i kontakt med fårhälsovården, och den enda info de kunde ge var den de läste högt ur en bok som jag själv har...  ??? De kunde  inte svara på huruvida det går ur kroppen eller om det s a s är kört för eviga tider. Mellan raderna rekommenderade veterinären mig att avliva baggen. Det var ju i augusti förra året detta hände mig och jag kunde inte stallfodra endast ett djur (kör ju ensilageutfodring) då betessäsongen var långt ifrån över för de övriga djuren.

Intressant dock om ts får inte får tillbaka det. Då vet man ju det till nästa gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser