Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanin med pälsproblem, vad ska jag göra??  (läst 6852 gånger)

Balbina

• -
kanin med pälsproblem, vad ska jag göra??
« skrivet: 28 dec-06 kl 22:41 »
Har en kanin på ca. 7 år som fått lite problem med pälsen. Han tappar tussar av päls och längst ner på tussarna i det som varit närmast kroppen finns det som små mjäll. Han har klåda och det värsta av pälstappningen är på ryggen. Någon som vet vad det kan vara och hur jag ska börja behandla honom???
kaninen är pigg och frisk i övrigt.

Potatisblomma

• Södermanland
Re:kanin med pälsproblem, vad ska jag göra??
« Svar #1 skrivet: 29 dec-06 kl 23:44 »
Det finns något som heter mjällkvalster, kanske är det det? Om du kikar någon sida bakåt under "kaniner" så har ämnet varit uppe tidigare (med tips på behandling, om jag inte minns fel).

Landsflykting i storstan...

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 dec-06 kl 00:40 »
sellnik heter det, ibland kan djuraffärer som säljer kaniner och marsvin behandla djuret. det blir billigare än hos veterinären. Ivomec heter medicinen som ges i flytande form= via munnen 1 gång i veckan under 3 veckor. hos marsvin är det dödligt och jag misstänker att det är det för kaniner ockå om det inte behandlas.
(djuret stressas till döds av klådan)

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 30 dec-06 kl 11:50 »
Hittar inte tråden. Någon som kan ge mig länken??
Ska kolla med vår zoobutik om de kan hjälpa mig med behandling.
Han har inte klåda så han sitter och kliar sig utan när jag kliar honom så börjar han klia sig.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: kliande mjällbildning
« Svar #4 skrivet: 30 dec-06 kl 12:16 »
Här är Mjällkvalstertråden:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=13254;start=msg73940#msg73940

Men.....din kanins symptom stämmer bättre in på
"Kaninskabb" (Cheyletiella) då "Mjällkvalster" inte kliar,
som du beskriver att det gör på din kanin.

Kaninskabb är ett skabbdjur som lever i de yttersta hudlagren, oftast på ryggen av kaninen.
Det yttrar sig till en början också som ökad mängd mjäll. Så småningom kan det leda till hårlösa fläckar, sår och krustor. Ofta men inte alltid ses intensiv klåda.

Parasiten behandlas med injektionsbehandling med ett antiparasitärt medel. Dock är parasiten ganska motståndskraftig, och det kan ibland krävas upp till 6 behandlingar för att bli av med den. Sanering av kaninens närmiljö är också en viktig del i behandlingen.

Mvh Grimla
« Senast ändrad: 30 dec-06 kl 12:26 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Balbina

• -
Re: kliande mjällbildning
« Svar #5 skrivet: 30 dec-06 kl 14:34 »
Här är Mjällkvalstertråden:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=13254;start=msg73940#msg73940

Men.....din kanins symptom stämmer bättre in på
"Kaninskabb" (Cheyletiella) då "Mjällkvalster" inte kliar,
som du beskriver att det gör på din kanin.

Kaninskabb är ett skabbdjur som lever i de yttersta hudlagren, oftast på ryggen av kaninen.
Det yttrar sig till en början också som ökad mängd mjäll. Så småningom kan det leda till hårlösa fläckar, sår och krustor. Ofta men inte alltid ses intensiv klåda.

Parasiten behandlas med injektionsbehandling med ett antiparasitärt medel. Dock är parasiten ganska motståndskraftig, och det kan ibland krävas upp till 6 behandlingar för att bli av med den. Sanering av kaninens närmiljö är också en viktig del i behandlingen.

Mvh Grimla

Ja det låter precis som det han har. Anledningen till att han inte kliar sig själv så mycket kan kanske bero på att han är lite lagom småfet. Men så är han gammal också. Medel att behandla honom är på väg :-)
Tack för hjälpen

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 31 dec-06 kl 18:00 »
Det visade sig vara mjällkvalster och kaninen har fått en spruta med Ivomec och är sprayad med Tiguspray.
Kaninen har bott ihop med en get och nu undrar jag hurpass smittsamt det är??
Även katterna har varit i kontakt med honom och katterna är i tät kontakt med hundarna. Hur stor är risken att det smittar till alla mina andra djur?

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #7 skrivet: 03 jan-07 kl 02:27 »
Det smittar till andra kaniner men alla behöver inte få det .Jag har angoror och de har ju väldigt tät päls och en del har fått det ibland när det är fuktperioder.Jag har inte behövt behandla dem utan det har gått över då jag klippt dem. MEN DET VAR EN SJUK KORTHÅRSKANIN SOM HADE EN BÖLD OCH HAN HADE OCKSÅ mjäll som jag behandlade med 20drp Tea-Treeoil /dl vatten som jag gnuggade in 2ggr i pälsen med 1 dags mellanrum och det hjälpte. Bölden försvann också,men den behövde lite intensivare behanling med ovan nämnda olja. Köps på hälsokost. Mvh Skvattram!

Kolbolena

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jan-07 kl 14:55 »
Vi har också fått problem med att vår fyraåriga hona fått ett stort område på framsidan av halsen som blivit hårlöst samt mellan tårna på alla fyra tassarna. Verkar inte klia mer än måttligt. (Hon kliar sig inte när vi ser det i alla fall!)

Veterinären sa att det oftast rör sig om tandproblem, men då borde hon väl vara blöt på bringan av att hon dreglar? Jag undrar om det inte är någon sorts ohyra ändå? Vi har fått en tid hos veterinären på fredag, men vi oroar oss förstås. Vi har en jättegammal hane också i en annan bur, men vi är rädda för att även han ska bli sjuk! Någon som känner till något om dylika problem?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 30 jan-07 kl 07:53 »
Vi har också fått problem med att vår fyraåriga hona fått ett stort område på framsidan av halsen som blivit hårlöst samt mellan tårna på alla fyra tassarna. Verkar inte klia mer än måttligt. (Hon kliar sig inte när vi ser det i alla fall!)

Veterinären sa att det oftast rör sig om tandproblem, men då borde hon väl vara blöt på bringan av att hon dreglar? Jag undrar om det inte är någon sorts ohyra ändå? Vi har fått en tid hos veterinären på fredag, men vi oroar oss förstås. Vi har en jättegammal hane också i en annan bur, men vi är rädda för att även han ska bli sjuk! Någon som känner till något om dylika problem?

Kom veterinären fram till vad det var, vi andra kaninägare lär oss gärna allt om udda sjukdommar så dela gärna med dig.

Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 4 användare
Antti Lehtinen, ärt, Schwartz kalle, Lagargubben

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser