Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bi-fuel kamin i garaget  (läst 2898 gånger)

Palle

• Skåne
Bi-fuel kamin i garaget
« skrivet: 24 sep-12 kl 23:50 »
Tänkte dela med mig av mitt lilla experiment  ::)

Fick en gammal fotogenkamin av en polare, och denna tänkte jag sätta i garaget så jag kan vara där ute i vinter och jobba vidare med mina vansinnesprojekt utan att frysa aset av mig.

Kaminen matas orginal i botten via en flottör. Denna ingång tänkte jag använda till alkoholer (metanol i nuläget). Kaminen ska också varmköras på metanol/etanol.

Som ingång till bränsle nummer två som blir olja så har jag använt ett vanligt kopparrör som innan det går in i brännkammaren går ett varv runt den. Min tanke där är en förvärmning av oljan så den blir lite mer villig att brinna.

En intressant sak är att soppan samlas i botten av brännkammaren som i sin enkelhet är en skål, tänkte prova med glasfiberveke för att hålla en stabilare förbränning med raps bl.a. Har även moddat luftinloppen i brännkammaren. Det behövdes, dom visste väl inte bättre på 70-talet  ;D

Återkommer med bilder  ;D
« Senast ändrad: 24 sep-12 kl 23:52 av Palle »
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
SV: Bi-fuel kamin i garaget
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 16:33 »
Här har du annars en simpel och tydligen extremt effektiv oljekamin

http://spicrosoft.com/Heater/Heater1.htm

Killen kör den på spillolja

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser