Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vart köpa katalysator och avgassytem till vettigt pris?  (läst 3304 gånger)

fastfrusen

• -
Nu har jag inget avgassytem mer..  :-\
eller flera, beroende på hur man ser det  ;D

Alltså det finns ingen återvändo längre. Det måste köpas nytt. Jag kan inte svetsa och känner ingen som kan.

Det ska passa min Peugeot 405 från 1994

Så vart köper man delar? Jag kommer till Sverige i slutet av oktober ska vara i stockholmstrakten och ta en tur till dalarna. Har tillgång på egen bil.

Jag behöver både katalysator och resten...

Kanske är det billigare att beställa nånstans ifrån? I så fall skulle jag kunna göra det innan jag åker..

Är tacksam för alla tips!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Generix

• Skåne
SV: vart köpa katalysator och avgassytem till vettigt pris?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-12 kl 13:50 »
Aj aj  :-\ Avagssystem är inte så farligt ekonomiskt med katalysatorn kostar en slant. Det bästa skulle ändå vara att höra med skrotarna. Alternativt så har biltema alla grejer du behöver (aven katalysator tror jag?)
Storebror ser dig!

Vargerik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 13:59 »
http://www.mister-auto.se/sv/

Skitbilligt, skitbra.

Misse

• nr 9424
« Svar #3 skrivet: 26 sep-12 kl 06:24 »
FelTema har bara avgas till de vanligaste bilarna. Och de ersättningskatalysatorerna de säljer vägrar Kat-uppköparna att betala nåt för pga att de har så lite av det aktiva materialet i sig.

När jag har varit i liknande situation som du så har jag tagit ett komplett avgassystem inkl kat på skroten, alternativt letat på forum eller blocket efter en billig skrothög som jag kunnat köpa åsså sen (med hjälp av slägga, gasol och tålamod) tagit loss hela den andres avgas å satt på på min egen häck o:)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

fastfrusen

• -
« Svar #4 skrivet: 26 sep-12 kl 13:04 »
FelTema har bara avgas till de vanligaste bilarna. Och de ersättningskatalysatorerna de säljer vägrar Kat-uppköparna att betala nåt för pga att de har så lite av det aktiva materialet i sig.

När jag har varit i liknande situation som du så har jag tagit ett komplett avgassystem inkl kat på skroten, alternativt letat på forum eller blocket efter en billig skrothög som jag kunnat köpa åsså sen (med hjälp av slägga, gasol och tålamod) tagit loss hela den andres avgas å satt på på min egen häck o:)

*föreställer mig misse med ett komplett avgassystem monterat ut från rumpan* :D

nån bra skrot hade ju varit trevligt, nackdelen är ju att det ska transporteras som bagage i flyg på vägen hem.. men man kanske får plats med ett avgassystem i en skidbag?  o:)

Hur noga är det egentligen att avgassystemet är till exakt rätt bilmodell? när jag söker på nätet finns det alltid tio miljoner bil-modeller att välja mellan å ingen av dom är det som står i reg-beviset..

Om det inte är så noga kanske jag kan hitta en skrotbil häruppe att montera ner från..

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 26 sep-12 kl 14:20 »
katen bör vara avsedd för en motor som liknar din.
i övrigt inte noga alls. men det kan bli ganska jobbig upplevelse att få det bra. du måste ha svets och kap för att ha en chans att få till det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fastfrusen

• -
« Svar #6 skrivet: 26 sep-12 kl 14:36 »
katen bör vara avsedd för en motor som liknar din.
i övrigt inte noga alls. men det kan bli ganska jobbig upplevelse att få det bra. du måste ha svets och kap för att ha en chans att få till det.

ok. då får jag se till att hitta ett som passar min bil direkt. för svets och kap har jag inte tillgång till...
har kört runt med risigt avgssystem länge nu, så man kanske bara får acceptera att en katalysator är dyr som stryk. Ta halva lönen till detta och hoppas att det inte är fler saker som går sönder. Skulle så mycket hellre lagt pengar på vinterdäck. Men det får väl bli det också...
Å avgassytemet måste på innan magen blir så stor att jag inte får plats under bilen längre!

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 sep-12 kl 14:40 »
Köpa begagnat?
www.laga.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 sep-12 kl 15:15 »

Skitbilligt, skitbra.

Oj, nä...
Kollade spolarpump till min bil på ovanstående sida 541 kr  :o
På Biltema vill de ha 149 kr.

Ok, kanske kan vara ide att köpa bättre kvalitet som håller i 20 år, om bilen själv kommer att hålla i 20 år till, men till en gammal bil känns det onödigt...

Jag beställde en katalysator till en tidigare bil härifrån: http://www.rakaror.o.se/
Det var billigare än andra alternativ då iaf.
Landsflykting i storstan...

fastfrusen

• -
« Svar #9 skrivet: 26 sep-12 kl 17:55 »
Jag beställde en katalysator till en tidigare bil härifrån: http://www.rakaror.o.se/
Det var billigare än andra alternativ då iaf.

Köpa begagnat?
www.laga.se

Båda dessa alternativ har ca samma pris på katalysatorn, runt 1600 :) Mycket billigare än de 4000 som det värkar kosta på andra ställen  :D :D
Så det kanske löser sig  :D :D Nu ska jag bara komma på hur jag ska få delarna till en plats där jag kommer vara. Å vad det i så fall kostar.. Å så var det resten av avgassystemet då..

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 19:38 »

Skitbilligt, skitbra.
kan också rekommendera mister auto,ca halva priset mot svenska firmor,t.ex generator till min fiat,lägsta svenska pris 2150 för en utbytes,mister-auto 798 + frakt =990 för en orginal magnet-marelli.
avgas,halva systemet,från kat o bak sverige 1875,mister auto 575.+ frakt,fraktfritt över 1000 tror jag det är.
lev tid upp till en vecka beroende på  svenska slöa budfirmor.
ex gick min generator från spanien till sverige på 24 timmar sedan låg den i malmö 2 dagar,jönköping 1 dag,växjö 1 dag innan den kördes ut. ulf

Leifem

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 20:11 »
Söker du beg kolla även in  Bildelsbasen.se
 o skulle det fixa sej med svetshjälp, så hittar du lös kat här..  http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html

Lycka till !  :)

PeGe

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 27 sep-12 kl 00:59 »
Skruvat.se har för närvarande 15 % rabatt på avgassystem, samt fri frakt. Men bara på beställningar lagda fram till 1/10... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser