Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad säger egentligen länsstyrelsen om att betesmark blir uppbökad av vildsvin?  (läst 6304 gånger)

Ulricaa

• -
Har roat mig med att lägga tillbaka jordkokor efter vildsvinens framfart i hästhagen inatt, ingen skön syn och inget roligt arbete. Men vad säger länsstyrelsen eftersom jag har betesstöd på marken? Nån som vet och varit utför nåt liknande?
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Nina W

• Värmland
Jag vet inte vad dom säger, troligen ingenting. Du har ju inte precis bjudit dit grisarna! Sätt en låg, slät eltråd ca 30 cm högt så får du stopp på dom!

Existens!

• Gäst
Jag skulle inte vara för säker på att dom inte säger nåt alls.. Det beror nog på var betet är, om det är en åker eller betesmark.
Är det en kulturbetesmark med höga stöd så lär dom ha synpunkter på om den plötsligt ser ut som en plöjd åker.

Men sånt vet man aldrig . Stöden är en roulette.

Ulricaa

• -
Det är mark med dom lägre stöden. Har mailat länsstyrelsen idag för att få reda på precis hur det ligger till. Återkommer med deras svar!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Har du fått något svar?

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ulricaa

• -
Japp har jag! dom åker ut och kikar på marken. Är den för uppbökad blir jag befriad från mina åtaganden iår, anser dom att den inte går att använda som betesmark nästa år heller så blir jag befriad från mina åtaganden även nästa år. Marken vi har här ser nu ut som en sämre harvad åker och skulle jag lägga tillbaka varenda tuva hade jag att göra i timmavis bara för att inse att dom har bökat upp den imorrn igen...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vem har jakträtten? Kan du inte se till att det skjuts lite vildsvin, så att skadorna minskar i framtiden? Få vildsvin ger ju mindre skador än många vildsvin.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kurt

Vildsvinsexperimentet korstar miljardbelopp, snart måste alla lantbrukar hägna in sina marker med el-stängsel, och det räcker tydligen inte att bara hägna in de marker man aktivt odlar gröda på:

http://www.jaktojagare.se/notiser/rusning-efter-elstangsel-mot-svin

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Vem har jakträtten? Kan du inte se till att det skjuts lite vildsvin, så att skadorna minskar i framtiden? Få vildsvin ger ju mindre skador än många vildsvin.

Och vildsvinskött fyller fint i frysen! Honungsglaserade revben av vildsvin- det är riktigt smaskens det.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Vildsvinsexperimentet korstar miljardbelopp, snart måste alla lantbrukar hägna in sina marker med el-stängsel, och det räcker tydligen inte att bara hägna in de marker man aktivt odlar gröda på:

http://www.jaktojagare.se/notiser/rusning-efter-elstangsel-mot-svin

Vildsvin är inte omtyckta av bönder. Jag känner en bonde som odlar majs och salix och det gillar svinen. De äter majsen och sedan gömmer de sig i salixen. Förra året var de ett 10-tal jägare med hundar där och försökte bekämpa vildsvinsstammen. De sköt 27 vildsvin första dagen och sedan var det inte fler. Det tog ungefär två månader innan vildsvinen kom tillbaka igen men helt klart minskade stammen ordentligt. Bonden fick en del telefonhot senare från upprörda jägaren som ansåg att han hade förstört den lokala vildsvinsstammen.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Bonden fick en del telefonhot senare från upprörda jägaren som ansåg att han hade förstört den lokala vildsvinsstammen.

Rätt okunniga jägare i så fall för vildsvinen förökar sig ju fort. Och ungdjur är godare i grytan än gamla sega svin :P
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Halte

• Gäst
Vildsvin är inte omtyckta av bönder. Jag känner en bonde som odlar majs och salix och det gillar svinen. De äter majsen och sedan gömmer de sig i salixen. Förra året var de ett 10-tal jägare med hundar där och försökte bekämpa vildsvinsstammen. De sköt 27 vildsvin första dagen och sedan var det inte fler. Det tog ungefär två månader innan vildsvinen kom tillbaka igen men helt klart minskade stammen ordentligt. Bonden fick en del telefonhot senare från upprörda jägaren som ansåg att han hade förstört den lokala vildsvinsstammen.
Sådant är bara skita i.. Kan inte jägarna göra sitt "jobb" så får man sköta det själv. Här omkring finns det en del jaktlag som börjar hänga lite löst på sina marker för att de tar allt för lätt på skadorna efter vildsvin och kronhjort.

När det kommer till vildsvinen är det bara skjuta så mkt som går ute på fälten..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
När det kommer till vildsvinen är det bara skjuta så mkt som går ute på fälten..
Håller jag inte med om. Man måste ha kunskap och välja hur man ska göra för att få minsta möjliga problem. Skjuter man så fort man ser ett vildsvin riskerar man att få problem. Om det är en sugga med halvstora kultingar som man skjuter, och man inte lyckas skjuta alla kultingarna, så ställer de snabbt till med mer problem än de skulle ha gjort om de haft sin mamma kvar.

Men alla galtar, alla ungdjur och hondjur som garanterat inte har kultingar kan man skjuta.

Med bra viltvård kan man både få massor av gott kött till frysen och hålla skadorna på en minimal nivå.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Halte

• Gäst
Håller jag inte med om. Man måste ha kunskap och välja hur man ska göra för att få minsta möjliga problem. Skjuter man så fort man ser ett vildsvin riskerar man att få problem. Om det är en sugga med halvstora kultingar som man skjuter, och man inte lyckas skjuta alla kultingarna, så ställer de snabbt till med mer problem än de skulle ha gjort om de haft sin mamma kvar.

Men alla galtar, alla ungdjur och hondjur som garanterat inte har kultingar kan man skjuta.

Med bra viltvård kan man både få massor av gott kött till frysen och hålla skadorna på en minimal nivå.
Jo, det är ju helt sant.

Luff

• Västergötland
Vildsvinen är snart i på min mark - och min jägare är gammal och lär inte jaga några grisar som inte kan skjutas från tornet bakom hans hus - han går så illa.
Nu funderar jag på om jag kan villkora jakten för nästa jaktarrendator?

Jag vill inte ha gris alls i den mån det går att undvika medans jag vet att grannen som köpt sin 100 hektarsfastighet i syfte att jaga kommer att mata grisen...så grisen kommer att bli ett problem.

Får jag villkora vad som jagas? Älgen vill jag ha kvar tex och haren, men rådjur och gris - nejtack.

Jag har ju också EUstöd och tar emot betesdjur. Hopplöst om dom bryter benen pga av grisbök.
//Luff

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Mata vildsvin trodde jag inte man fick längre  ??? Eller är det bara en överenskommelse i den här delen av landet?

Åtla vildsvin är däremot ett effektivt sätt att jaga dem. Då har man en spridare eller lägger ut LITE foder regelbundet. Inte så mycket att de kan växa och frodas på det, men tillräckligt för att locka dit dem. Typ 1 dl majs per åtel och kväll tror jag sprids från pojkvännens spridare.

Sen är det bara att sitta i sitt jakttorn och hoppas på att de kommer dit medan det fortfarande är tillräckligt ljust för att man ska kunna se vad man skjuter på...

Så om din jägare är gammal kanske det är ett sätt att hålla antalet vildsvin på en rimlig nivå?

Och som skrivet innan, se till att det inte skjuts någon sugga med halvstora kultingar (den med små kultingar får man inte skjuta, har jag för mig att reglerna säger, det är i alla fall olämpligt det också). Kultingarna kommer att förstöra massor då de inte har vett att vara försiktiga, samtidigt som de är dåliga på att hitta tillräckligt med mat. Vet en som fick problem med att halvstora kultingar tog sig in i ladan, försökte bryta sig in i foderförvaringen, hade sönder portar och delar av grunden... Det vill man inte vara med om.

Luff

• Västergötland
Det är 2 olika grannar.
Den ene är pigg o rask än och suktar säkert efter mina marker men det kan han glömma. Han kommer att hålla en livaktig vildssvinsstam för att han vill ha det viltet.
Jag vill hålla efter det för att helst slippa dom helt - lite skillnad.

Min mark är i utkanten av hans och det kommer att spilla över på mig.

Redan idag odlar han havre som han tröskar utan såll - rådjuren är snart vanligare än möss i en spannmålslada. Tyvärr jagar han inte så värst med rådjur - jag tror han gillar sitta och titta på dom från sin balkong.
//Luff

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Det är 2 olika grannar.
Den ene är pigg o rask än och suktar säkert efter mina marker men det kan han glömma. Han kommer att hålla en livaktig vildssvinsstam för att han vill ha det viltet.
Jag vill hålla efter det för att helst slippa dom helt - lite skillnad.

Min mark är i utkanten av hans och det kommer att spilla över på mig.

Redan idag odlar han havre som han tröskar utan såll - rådjuren är snart vanligare än möss i en spannmålslada. Tyvärr jagar han inte så värst med rådjur - jag tror han gillar sitta och titta på dom från sin balkong.

Vid bekämpning av rådjur på mina marker tycker jag att en lämplig avskjutning är ett rådjur på två hektar mark. Vad som är lämpligt för vildsvin vet jag inte.

Ulricaa

• -
Jägarna här har hittills bommat grisarna. Ena natten det satt en på pass kom dom inte, nästa kväll hade dom redan varit där. Så jo vi planerar att försöka få stoppat dom den vägen, här är mängder runt omkring som det är ändå och det har nog inte skjutits gris här på hela vintern tidigare....så börjar bli många. Uppbökade hagar är inget kul speciellt som det är i den ena hagen dottern rider....är sådär hälsosamt!

Luff

• Västergötland
Vid bekämpning av rådjur på mina marker tycker jag att en lämplig avskjutning är ett rådjur på två hektar mark. Vad som är lämpligt för vildsvin vet jag inte.

Menar du att du ska ha kvar ett rå på 2 ha? Eller skjuta ett rå för varannat ha?
Alt 1 skulle jag ha 8 rå på mina 16 ha?
Alt 2 Se till att få avskjutet 8 rå varje vinter? Inga problem.

Om jag går ut och ställer mig på en viss punkt nedanför huset kan jag se minst 3 flockar om 4-5 djur samtidigt inom en halv kvadratkilometer och går jag sen en sväng i skogen så sprätter det upp fler som inte är de 3 första flockarna. Jag tror vi har minst 40-50 djur på en radie av 2 km.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser