Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönsterlagning  (läst 3509 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Fönsterlagning
« skrivet: 22 sep-12 kl 12:16 »
Skulle precis byta rutor i ett fönster på ladugården som fått en boll igenom sig under sommaren. Upptäcker då att även spröjsen är av, men ännu värre är att hela karmen är rutten på utsidan :(
Nya spröjs går ju fixa, men kan man byta ut endast yttre virket på fönster också. Någon som gjort detta och kan tipsa en nybörjare på fönsterområdet ::)

Neon Knight

• -
SV: Fönsterlagning
« Svar #1 skrivet: 22 sep-12 kl 12:59 »
Om det är ett äldre fönster är det lätt att ta isär hela pusslet, laga eller byta skadade delar och sätta ihop dem igen. En handöverfräs är bra för att få till profilerna.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-12 kl 13:05 »
Om det är ett äldre fönster är det lätt att ta isär hela pusslet, laga eller byta skadade delar och sätta ihop dem igen. En handöverfräs är bra för att få till profilerna.

Perfekt! Det var ungefär vad jag vill höra innan jag plockade ur allt :D Tack för hjälp.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 22 sep-12 kl 21:26 »
Ingen trädel är så rutten att man inte kan byta ut den mot en exakt likadan. Gamla fönster är som sagt lätta att ta isär och reparera så lycka till med snickrandet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 sep-12 kl 18:01 »
Ni hade rätt grabbar...som ett pussel :D
Lite pyssel med att få väck kittet, men med varmluftspistolen tillhands så gick det ju en aning snabbare.
Fönstret ligger nu på tork efter att ha blivit nymålat. Tyckte det var lika bra och klara av den lilla detaljen innan nya glas sätts in, vilket resulterade i att ett gäng fönster till blev målade ::) Det måste ju vara enhetligt, eller hur ??? När jag höll på att laga och byta trädelar, så insåg jag att egentligen kan det ju inte vara så svårt att tillverka egna? Fast, nej- det ska jag inte testa...inte än iaf o:)
Insåg att balkongdörren på övervåningen behöver ny "panel", så vi måttade för det samtidigt...det får bli nästa sak att åtgärda.

kurt

« Svar #5 skrivet: 23 sep-12 kl 18:13 »
Man bör dock verkligen se till att välja riktigt bra virke till fönster

Kawachi

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 23 sep-12 kl 18:18 »
Man bör dock verkligen se till att välja riktigt bra virke till fönster

Eftersom jag är tämligen kass på att se vad det är för träslag...så ställer jag frågan. Vad skulle du välja ???
Finns för övrigt endast fur och gran att välja på här för tillfället.

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 sep-12 kl 18:46 »
Då tar du lämpligen furu..

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 sep-12 kl 18:52 »
Då tar du lämpligen furu..

Om den är av bra kvalité. Dålig gran är bättre än dålig furu, men bra furu är bättre än bra gran, har jag upplevt och även läst någongång, någonstans.

Det viktigaste är nog ändå att måla det enligt konstens alla regler och sedan också se till att det underhålls vid behov.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 23 sep-12 kl 19:12 »
Där ser man...tur jag frågade då, för rent spontant skulle jag nog själv valt senvuxen gran :)

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 sep-12 kl 19:15 »
Där ser man...tur jag frågade då, för rent spontant skulle jag nog själv valt senvuxen gran :)

Blir ju skitbra om du inte har dito furu typ. Med massa kåda och grejer i. Stinka terpentin ska det göra.

Neon Knight

• -
« Svar #11 skrivet: 23 sep-12 kl 19:19 »
Lägg till "vältorkat" på önskelistan, så det inte slår sig.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 23 sep-12 kl 19:34 »
Lägg till "vältorkat" på önskelistan, så det inte slår sig.

Ska bli ;)

Tack för hjälp, av er med lite mer erfarenhet :-*

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 24 sep-12 kl 14:03 »
Jag skall ta och ringbarka några tallar i skogen just för det här ändamålet och lite reparationer på kåken. Det ser inte ut att växa särskilt bra på nya marken, så där är nog ett lämpligt ställe att leta.

Rekommenderar att försöka hitta nån tall på ett stenigt och jävligt berg. Att köpa fönstervirke i handeln är nog i princip omöjligt om man vill ha ngt som duger.

Kanske kineserna har ngt träslag som duger, men allt virke jag har sett i handeln är snabbvuxet SKIT..

tyvärr.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-12 kl 13:44 »
En nyfiken och säkert korkad fråga, men det struntar jag i ;)

Vad är fördelarna med att ringbarka tallen först?

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 sep-12 kl 13:53 »
Det är gamla halvdöda tallar som ger ett kådrikt virke som anses bättre.

Så har man inga gamla halvdöda tallar så får man skapa det.. Och om man ringbarkar ska dom väl då dö sakta.

Här finns dom ute på torvmossar. Små sakta växande tallar med tätt mellan årsringarna. Jag funderar på att ta ner några nångång, om jag skulle få för mig att göra ett fönster.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 25 sep-12 kl 14:00 »
Finns till och med en hemsida för nördar inom området. Sök på fetvedens vänner!  ;D

Kawachi

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 25 sep-12 kl 22:07 »
Finns till och med en hemsida för nördar inom området. Sök på fetvedens vänner!  ;D

Underbart ;D Där fanns ju en massa bra information för oss nyfikna :-[

Lägger till länk :)  http://www.fetvedensvanner.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser