Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, kycklingar på gång !  (läst 8985 gånger)

Smajsan

• -
SV: Hjälp, kycklingar på gång !
« Svar #20 skrivet: 21 sep-12 kl 11:21 »
Om jag gör något så kan jag "blixtsnabbt" lyfta locket och lägga ägg lite mer rätt .Det har ju hänt att de pickar hål neråt,då vänder jag på det ägget.Jag tror att fukten kommer upp riktigt snabbt bara för att kläckaren är så liten.Och fast jag har öppnat och flyttat ägg och tagit ut kycklingar har vi alltid haft 100% kläck.Det blir ju fort väldigt trångt i den lilla kläckaren om man har stora kycklingar.Hoppas det har gått bra för dig=)
Mvh Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 21 sep-12 kl 14:32 »
Sedan i morse har det kläckts 4 st underbara kycklingar ! Men den lilla stackaren som första av alla började hacka hål på ägget i går kväll runt 21- tiden, håller fortfarande på  :'(
Jag tycker så synd om den ! Den kommer ju inte ut  :-\ vad kan jag göra ? 

Smajsan

• -
« Svar #22 skrivet: 21 sep-12 kl 14:40 »
Åh! vad roligt att det har kommit ut några  :D Ja vad ska du göra med den lilla,lilla i ägget? Jag vet faktiskt inte,men jag skulle låta den vara  :-\ men det är så svårt man vill ju hjälpa dom.Men tar dom inte sig ut av sig själva så är det oftast något fel på dom,och då får man ju ta bort dom senare och det är ju inget trevligt alls  :-X Jag hoppas den tar sig ut av sig själv. Har de andra äggen något mer hål i?
Jag är helt inne i din kläckning......hahaha...ja jag har kläckstopp av min man,han säger att jag inte får kläcka mer förän till våren....och jag har kyckling torka,jag vill också ha kycklingar nu  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Marielle

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 21 sep-12 kl 14:59 »
Jag vet ju att du har rätt. Fasar för att behöva avliva en liten kyckling ! Vet inte ens hur man gör, jag skulle förmodligen åka till en veterinär  ;D
Kan inte se om det är hål i flera ägg, tror inte det...hittills är det 3 st mörka och en ljus med lite " mörka streck" ... Den lilla i skalet är också ljusare.  Jag tror inte att det blir fler kycklingar, har faktiskt bara sett tuppen para sig med en av hönorna. ( det är " hennes" ägg som kläcks nu)
Du får gärna " hänga på " min kläckning, jag är så nervös å det känns lite tryggare med någons råd... ;)

Henrik99

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 21 sep-12 kl 17:36 »
Hoppas det går bra.
Du får ta en bild sen när alla är kläckta :)
Har fem kaniner en hund en katt två akvarium japanska vaktlar och jumbo vaktlar
en silkes höna en dvärg kochin och och snart duvor

Smajsan

• -
« Svar #25 skrivet: 21 sep-12 kl 20:42 »
Ja du Marielle, nu är klockan snart 21,00 och det var då den första knackade hål på sitt ägg,fast för ett dygn sedan.HUR har det gått? har han tagit sig ut?Jag kan knappt bärga mig av nyfikenhet  :P Jag kanske snart får vaktlar jag med,fast vuxna då......eftersom jag har det där eländiga kläckstoppet  ::) som om det skulle vara någon skillnad på att få kycklingar eller köpa vuxna, Pfft  ;) Hoppas det har gått vägen för den lille,glöm inte att ta kort och visa oss.
Mvh Smajsan.

grisslan

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 21 sep-12 kl 22:05 »
Nu har jag "smygläst"  :-[ tråden och kan bara konstatera att jag också vill se lite bilder.....  o:)
Hoppas kunna bygga bur och inhandla några trevliga vaktlar inom det närmsta. Kläckning får däremot vänta tills dess man blivit van med fåglarna i sig själv... :)
grattis till kycklingarna och lycka till!
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Smajsan

• -
« Svar #27 skrivet: 21 sep-12 kl 22:16 »
Hej Grisslan!
Vad kul att du med ska starta upp med vaktlar  :D Jag blir som ett barn i en godisaffär när jag ska börja med något nytt,som nu vaktlar.Om du vill dela med dig till mig dina erfarenheter med vaktlar (när du skaffat dom) så skulle jag bli glad,för jag kan ingenting på riktigt om vaktlar.Fast det kunde jag inte om mina andra djur heller när jag skaffade dom,jag tycker man lär sig ganska snabbt hur de funkar.
Jag har några vaktlar på gång men vet inte om det lyckas,jag vill helst haft dom igår  ;D
Mvh Smajsan.

Marielle

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 22 sep-12 kl 00:32 »
Inga fler kycklingar har kläckts. Den lilla stackaren lyckades inte ta sig ut så min 20 åriga dotter frågade om den skulle dö. Ja... Om den inte kan ta sig ur skalet så... Vad kan hända om jag hjälper den ut då, undrade hon. Ja.. , den kan dö då med.  " då kan jag likagärna försöka alltså"
Så hon gjorde det, hjälpte kycklingen väldigt varsamt ur skalet. Den satt verkligen FASTTORKAD i skalet !  Det är nu ca  3 timmar sedan och än så länge lever den. Ser pigg ut. 3 av kycklingarna är flyttade till en plastbur med värmetak, 2 bor kvar i kläckmaskinen tills imorgon. Dels den lille stackaren, dels en med lite konstiga ben. De två kom sist så jag tänkte att defår återhämta sig lite.
Vågar inte riktigt stänga av kläckmaskinen och slänga resten av äggen än, tänk OM någon eftersläntare kommer ?  Vet någon hur länge man ska vänta ? Äggen är insamlade under ungefär en veckas tid. Bilder kommer sedan, har inte hunnit lägga in i datan... ( sen är det ju krånglet med att förminska dem också.. :()

Smajsan

• -
« Svar #29 skrivet: 22 sep-12 kl 00:46 »
Grattis :D Det gick ju vägen även med den lilla som fick hjälp,Den med lite krokiga ben kan må bra av att ligga och torka under värmetaket,och sedan ha en frotté handuk att gå på,då brukar benen rätas ut.Jag brukar "bädda" med en gosig frotté handuk även under värmetaket,för det blir varmt och torrt och de pilar ju runt där också.Jag tänker på deras fötter och ben att de har något som inte är halt.Jädrar att det gick så bra  :D Grattis igen!!!!
Mvh Smajsan

Marielle

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 22 sep-12 kl 01:04 »
Lilla krokben är kvar i kläckaren tillsammans med Skalman  ;) till imorgon iallafall.
De andra i en plastbur med värmetak, tidningspapper med lakansväv över , vatten i undulatvattenflaska, äggula, smulat allfoder/ undulatfrö samt ett lurvigt gosedjur  ;D
En av dem är extremt aktiv, kutar runt nästan hela tiden och piper HÖGT ! De andra 2 sover under värmetaket.  Jag har försökt visa dem mat o vatten, men de fattar inte ! Eller är ointresserade..
Hur ska jag lyckas med det ...?

Smajsan

• -
« Svar #31 skrivet: 22 sep-12 kl 10:47 »
Jag brukar ställa mat och vatten nära värmetaket så att dom inte behöver gå från värmen nu i början.Jag knackar med fingret runt maten och i maten,lika med vattnet.Tror dom hittar det tillslut av sig själva annars när de har vilat upp sig efter det jätte stora jobbet de gjort.Visst är det fantastiskt att de orkar att knacka hål på skalet,vänta lite och vila, sedan knacka upp en springa som de sedan pressar isär med kroppen.Jag är lika impad varje gång jag ser det.
Grattis  till de små och lycka till!!!
Mvh Smajsan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 22 sep-12 kl 11:30 »
Och jag sätter alltid mat och vatten så långt från värmetaket som möjligt. Det blir lätt lite smuts i vatten eller foder, och är det då dessutom varmt, så växer bakterierna i antal explosionsartat.

Vaktlar kan vara lite tröga i början, men har bara en fattat så brukar de andra följa efter. Ett trick är att kläcka hönskycklingar samtidigt (då får man lägga in dem några dagar tidigare, eftersom höns kläcks på dag 21 och vaktlar på dag 18-19), då brukar hönskycklingarna lära vaktelkycklingarna. Efter 1-2 veckor får man skilja dem åt, då är storleksskillnaden för stor.

Har man en fuktighetsmätare så ser man att fukten sjunker väldigt mycket även om man bara öppnar snabbt. Måste man öppna kan man kompensera genom att spreja lite vatten med en blomspruta.

Att äggen ligger på fel håll eller intill en vägg är inget problem om vakteln är frisk. Är den inte pigg och frisk klarar den troligen inte att ta sig ut även om ägget ligger optimalt.

De ägg som inte kläckts när det gått tre dygn sedan den första kläcktes brukar inte kläckas, de är antingen tomma, döda eller så svaga att de ändå inte klarar sig. Det är tufft att kläckas, inte alla klarar det. Det är naturens sätt att sortera bort de som är svaga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marielle

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 22 sep-12 kl 22:48 »
Här kommer äntligen lite bilder ! Inte de bästa kanske, de lyssnade inte när jag bad dem stå stilla  ;D
Första bilderna är på lilla "Skalman" när dottern plockar av skalet... Det var endast en smal springa som inte var täckt av skal när hon började.

Marielle

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 22 sep-12 kl 22:52 »
Första bilden är på lilla Skalman efter mindre än ett dygn, pigg och står och dricker !

Marielle

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 22 sep-12 kl 22:55 »
Tappert försök att fånga fler än en kyckling på samma bild  :P
Tror att alla har varit framme och både ätit och druckit ! Hoppas, hoppas....

grisslan

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 22 sep-12 kl 23:11 »
Riktigt kul! Tack för att du delar med dej av glädjen.  :D
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Henrik99

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 23 sep-12 kl 10:30 »
Så söta grattis :) :) :)
MVH Henrik99
Har fem kaniner en hund en katt två akvarium japanska vaktlar och jumbo vaktlar
en silkes höna en dvärg kochin och och snart duvor

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #38 skrivet: 23 sep-12 kl 11:10 »
Oh så gulliga! *Vill ha*! Hur 17 ska jag kunna övertala min man...särskilt som han ännu inte vet om de beställda sussex-kycklingarna!!!  :-X

Får bita ihop...o gå en snickarkurs o bygga en bur där...så slipper han det iaf! (Då behöver han bara betala allt foder...  ;)  ;D)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Smajsan

• -
« Svar #39 skrivet: 23 sep-12 kl 12:05 »
Wow Marielle!!!!! Vilka söta små luddbollar,och så små.......Grattis till dom  :D Tänk att det gick så bra,och du som var så nervös  ;) Dom ser så pigga ut så, är dom också torpeder när dom är små så som kycklingar är?Jag kan inte vänta tills jag kan skaffa sånna sötisar.Lycka till med de små,och håll oss uppdaterade med lite kort när dom växer om du vill förstås  :) (jag ska hämta mina första vaktlar idag, Whiiiihi!!!!! Det är 8 st och ca:5-6 hönor) (Lite OT men ville berätta).
Mvh Smajsan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 3 användare (1 dolda)
gösta Hugosson, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser