Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken sort ska jag som nybörjare välja?  (läst 3981 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Vilken sort ska jag som nybörjare välja?
« skrivet: 18 sep-12 kl 23:53 »
Vaktlar verkar ju vara mysiga fåglar...o äggen är både söta o nyttiga, är nog allt lite sugen på att testa att ha en flock. Nu undrar jag om ngn av sorterna är lättare att ha än de andra när man är nybörjare?

Eftersom jag är gillar när saker o ting är praktiska o avskyr slöseri känns en större sort bättre då det blir "mer mat" men är jumbo/jätte optimalt att börja med? De kräver väl ngt större boende också, jämfört med de små?

Har ett rejält stort akvarium som bara står (började läcka), ca 1,4x0,5 m (gissar på 60 cm högt)...skulle det kunna duga som boende till att börja med? Bygger en ram med nät som tak o sätter papp på bak- o kortsidor. Tänkte mig 4 honor o 1 tupp till att börja med...övningskörning sas.  ;) Men det optimala är 8 honor o 2 tuppar om vi gillar varandra...känns det som.

Har ngn av er dem inne i huset, i boendedelen? Rymmer inte akvariet i hönshuset och tror att ngn av mina döttrar skulle tycka det vore kul att ha dem i sitt rum...el blir det för stökigt för fåglarna (dotra är 10 år, inte så mkt kompisspring då det inte finns några kompisar härikring, bara lillasyrran). Låter vaktlar mkt?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Henrik99

• Skåne
SV: Vilken sort ska jag som nybörjare välja?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-12 kl 08:17 »
Dom är jätte mysiga fåglar :)
Den vanligaste och lättaste är japansk vaktel jombo är presis som japanska bara litte större.
Jag har en grupp japanska och en grupp jombo och jag tycker mina jombo är mycket lugnare.
Dom kräver litte större bostad men inte mycket.
Det låter bra med fem vaktlar i det akvariumet.
Att ha det inne i huset är nog ingen bra ide för dom luktar och damar som höns om man vill ha vaktel inne är kinesisk vaktel bätter.
Vaktel tuppen gall fast inte så högt
MVH Henrik99
Har fem kaniner en hund en katt två akvarium japanska vaktlar och jumbo vaktlar
en silkes höna en dvärg kochin och och snart duvor

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 19 sep-12 kl 08:27 »
Tack för svar!

Skulle kanske kunna bygga ett våningshus inne hos de små hönsen...

Hur mkt skiljer sig äggstorleken mellan små vaktlar o jumbo?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

grisslan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 sep-12 kl 08:54 »
Det här har jag inte haft en tanke på....
Lämpar sig vaktlar bättre än höns i ett villakvarter kanske?
Har ju länge funderat på höns men kommit fram till att grannarna nog inte tyckt det var så kul, men detta skulle kunna vara alternativet. Hur stora blir  jombo, hur mycket plats behöver dom, hur stora blir äggen?
Någon sort som lämpar sig bättre än någon annan av någon anledning?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Henrik99

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 sep-12 kl 17:10 »
Tack för svar!

Skulle kanske kunna bygga ett våningshus inne hos de små hönsen...

Hur mkt skiljer sig äggstorleken mellan små vaktlar o jumbo?

Det låter som en bra ide att bygga en vånings bur ska dom kunna gå melan våningarn eller ska du ha två grupper
I ägg storleken skiljer inte mycket .
Dom japanska brukar väga 10 gram och dom jombo brukar väga 12 gram

här är en bild på skillnaden :) och en på mina burar ska ta in dom på vintern :)

Henrik99

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 sep-12 kl 17:40 »
Det här har jag inte haft en tanke på....
Lämpar sig vaktlar bättre än höns i ett villakvarter kanske?
Har ju länge funderat på höns men kommit fram till att grannarna nog inte tyckt det var så kul, men detta skulle kunna vara alternativet. Hur stora blir  jombo, hur mycket plats behöver dom, hur stora blir äggen?
Någon sort som lämpar sig bättre än någon annan av någon anledning?

Jag har både höns och vaktlar jag bor i ett villa hus man brukar få ha 5 höns i ett villakvarter utan tillstånd.
Jag har vaktlarna till ägglägning och mina hönor som sälskap och litte ägg det jag gillar mer med vanliga höns att dom kan bli väldigt tama och man kan ha dom lösgående .
En jombovaktel brukar ha en vikt på 350 gram en japansk 150.
Jag vet ej riktigt hur mycket plats dom behöver men en bur på 150x50x50 är en lagom bur till 10 vaktlar.
Jag tycker att jombo lämpar sig bra för dom är tåliga och lägger mycket ägg.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 19 sep-12 kl 17:47 »
...ska dom kunna gå melan våningarn eller ska du ha två grupper?

Hade tänkt att de skulle gå mellan, då blir det lättare att städa. Har inte så mkt utrymme på bredden i hönshuset så de skulle få en fyrkantig bur á 75x75x50 cm. Sedan kan man ju bara bygga på höjden om man vill ha fler...som vid Medelhavet; när man sparat ihop lite mer pengar bygger man på en våning!  ;D

Undrar just hur brant trappa man kan ha, räcker lutningen på 75 cm längd o 50 cm höjd?

Henrik99

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 sep-12 kl 18:22 »
...ska dom kunna gå melan våningarn eller ska du ha två grupper?

Hade tänkt att de skulle gå mellan, då blir det lättare att städa. Har inte så mkt utrymme på bredden i hönshuset så de skulle få en fyrkantig bur á 75x75x50 cm. Sedan kan man ju bara bygga på höjden om man vill ha fler...som vid Medelhavet; när man sparat ihop lite mer pengar bygger man på en våning!  ;D

Undrar just hur brant trappa man kan ha, räcker lutningen på 75 cm längd o 50 cm höjd?

Okej
Tror inte det är för brant .
hade också tänkt att ha våningsburar när mitt kanin hus blir klart .
när hade du tänkt att skaffa vaktlarna?

Lijing

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 19 sep-12 kl 20:26 »
Igår helst!  ;D

Nåväl...mina 10 hönor för goda hemägg...svällde över sommaren o nu har vi 35...8 avelsägg på väg med posten o 10 kycklingar beställda. Måste först o främst styla till ena hönshuset lite, sedan kolla in hur många av islänningarna som är tuppar (om några månader alltså). Sedan måste jag väl shape up lite själv...så jag kan övertala Guben min...för jag behöver hjälp med snickerierna.  ;)

Men i januari har vi slaktat av faverollkycklingarna o börjar kanske se vilka av sussex:arna som är hon o han...så ngn ggn till våren kanske. Då är de 8 av de stora o ute i "Lilla Huset" blir de "nerbantande" där omkring också...kanske 15 st. Då blir det lättare att övertala...o så har jag lite tid på mig att läsa på, skaffa byggmateriel, lagra på mig annat som går (alltid bra att ligga lite plus för det kommer alltid månader då vissa utgiftsposter är tyngre).

Känns som om Jumbo (?) är bäst att starta med...kan jag sedan övertala Guben till att snickra på buren blir det kinesiska, kul då våra töser är från Kina.  :)

Henrik99

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 19 sep-12 kl 21:38 »
hihi :)
först måste man övertala jag fick tjata i ett halvt år sen gick det :)
vill också skaffa kinesiska vaktlar sen.
Min kusin är från kina  :)
« Senast ändrad: 19 sep-12 kl 21:42 av Henrik99 »

Lijing

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 19 sep-12 kl 21:52 »
Tjata kan ge motsatt effekt..."diplomatiskt övertalning" är bättre! ;) Han sa nyss, när vi var in o tittade på de nykläckta dvärgkochin:arna, att nu räcker det väl...nu blir det väl inte fler? Undrar hur jag ska förklara 8 nya ägg i kläckaren samt hämtning av kycklingar om ca 1 mån?!  o:)

Får nog ligga lite lågt med vaktlar...allt har sin tid. Men det skadar inte att sätta sig in i vad som väntar... 

AnnaLj

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 19 sep-12 kl 22:17 »
Hej,

Vi är nybörjare och har fyra japanska jumbo i en bur inne i vardagsrummet sen en månad ungefär. Vi har dem inne mest för att det är nytt och kul att titta på (har flyttat undan TV:n) men till vintern får de kanske flytta ut i växthuset. Vi lägger tidningspapper i botten av buren och sen kutterspån, och byter strö varannan vecka. Lukten är inget man stör sig på förrän efter en och en halv vecka kanske... då kan man lägga på lite mer spån. De är relativt tysta också, de småpiper mest, med något enstaka litet galande från tuppen. Man kan lägga ett lakan över buren på natten om det är ljust ute så är de helt tysta. De är jättemysiga att ha i vardagsrummet!

Vår bur, som är ett hemmabygge, hade från början en ramp upp till en andra våning med ett isolerat krypin. (För att buren så småningom ska stå ute) Det såg jättegulligt ut med rampen, men de var helt ointresserade av att gå upp. Den som kom högst var nog en decimeter över marken innan den ramlade av. De är ju marklevande fåglar i det vilda och verkar inte vilja lämna marken, förutom med ett och annat flax.

Lycka till med dina vaktlar!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-12 kl 11:47 »
Står i begrepp att skaffa vaktlar. Klarar de att bo i växthuset på vintern? Blir det inte för kallt? Vi bor i Skara och det blir ju 25 minus då och då. Insidan av vårat växthus ligger lite lägre än marknivå och har en liten grund av lecablock så det blir väl någon grad varmare där än ute, men räcker det? Hoppas det gör det - det skulle ju vara perfekt att ha dem där på vintern och i betesbur/gård på sommaren, då vi har ont om plats - alldeles för litet uthus ::).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

AnnaLj

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 10 jan-13 kl 22:14 »
Vaktlarna har nu flyttat ut i växthuset sen ett par månader. De verkar trivas bra trots kyla. De slutade lägga ägg förstås, men det är väl helt naturligt när dagarna blir korta och kalla. Jag har gjort olika isolerade vrår till dem men de trivs tydligen bäst under några grenar där de sitter nära varann och burrar upp sig. De bajsar JÄTTEMYCKET men inte i odlingsbäddarna som var tanken... Jag köpte en värmeplatta till vattenautomaten efter några riktigt kalla nätter. Hittills har det varit -16 som kallast. De äter snö också, ställde in en skål med fin pudersnö när det fanns. Så länge de har mat och vatten klarar de säkert många minus, precis som andra småfåglar.

Hej från Anna

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-13 kl 11:36 »
Åh, tack får erfarenheten :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser