Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  *HJÄLP* - nykläckta kycklingen halkar omkull!  (läst 1613 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
*HJÄLP* - nykläckta kycklingen halkar omkull!
« skrivet: 18 sep-12 kl 18:29 »
Stannade kläckaren igår o imorse (dag 19) så vi hål i första äggen. Det äggen ser fortfarande likadant ut 8 h senare o jag ser inga rörelser (har inte hunnit vara där så mkt än). Det andra var delat i mitten o nu, ½ h senare, har kycklingen kommit ut. H*n vill ställa sig men det är så halkigt på botten av korgen...så vad gör jag? Öppnar o plockar ut den till lådan under värmelampan? Riskerar jag de andra då...till 90%...70%...vågar jag?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
SV: *HJÄLP* - nykläckta kycklingen halkar omkull!
« Svar #1 skrivet: 18 sep-12 kl 20:16 »
OK, lite lugnare nu! Blev nog lite stressad av att mina småtöser blev stressade...  :-[

Har läst på för tusende ggn o jag låter den vara i kläckaren till imorgon o kollar läget innan jag åker till jobbet. Frågan är: ska jag ta ut den på morgonen o så att den kan börja dricka el efter jobbet. Efter innebär att den är över dygnet när jag kommer hem...

Änsålänge har det inte hänt ngt m de andra äggen...inte det som blev hål i först heller... Den kläckta har dock blivit stadigare på benen men halkar väldeliga på det släta plastgolvet.

Herbert, brahma-kycklingen i buren bredvid kläckaren ligger o trycker mot sidan som är mot kläckaren o piper o "pratar". Hoppas att di små i kläckaren kan höra honom...så de får lite mod o kraft!  :-*
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 19 sep-12 kl 07:44 »
Nr två ute ngn ggn i natt. Lyfte över båda till lådan, la en gammal, "slät", frottéhandduk på spånet för de drunknade ju nästan i det! Ett ägg på G men det första är det fortfarande bara ett litet hål i...ska jag peta litegrann?

Hur ska jag kunna jobba idag?!!  ::)

Lijing

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 19 sep-12 kl 17:40 »
Kollade äggen imorse, 3 ägg rörde sig, hade hål i varierande grad o pep. När vi kom hem hade en hackat runt o kämpade för att sparka isär. Vid 17 hade vi en 3:a - *hurrey*! Ser dåligt genom plasten i kläckaren men hoppas att h*n är som h*n ska!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 20 sep-12 kl 08:35 »
Jag öppnar inte kläckaren förrän 36-52 timmar efter att första kycklingen kläckts beroende på om det ser ut att vara färdigt. Dom klarar 72 timmar utan mat och vatten så det är ingen panika att in och pilla. Låt alla få en chans att kläckas först :D Tålamod är en dygd i detta sammanhang  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lijing

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 20 sep-12 kl 16:00 »
Aha...har läst 8 h...sedan 24 h...o sedan inte så mkt mer. Jaja, nu vet jag till nästa ggn!

Har två ägg som inte låter el rör sig...dag 21 (dv.kochin som sagt), ska jag ge dem en dag el två utifall att?

Lijing

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 22 sep-12 kl 12:57 »
Kan meddela att de två kycklingar som det gällde var riktigt pigga när jag var in till dem. Den som bara skevade halvdant med benen går omkring som vanligt, omän ngt ostadigt. Den andra är fortfarande fläkt men *mkt* bättre, ligger mer med benen inunder sig o går några steg. Får lite kramp i ett ben ngn ggn men det går fort över.

Idag firar vi med lite kokt o mosad äggula så vi får kraft i ben o ej hugger i sten!  :D

Lijing

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 25 sep-12 kl 20:10 »
Liten pippi är inte alls på tycker jag. H*n ligger mest, sjavar omkring litegrann men inte alls som syskonen o äter o dricker knappt alls. Högerbenet vill sträcka ut, det verkar inte "fast" i höftleden o tårna/foten kröker ihop sig. Tror att h*n får bli en ängla-pippi...hur mkt det än tar emot.  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser