Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv som inte fungerar  (läst 6615 gånger)

maha

• Södermanland
Vedklyv som inte fungerar
« skrivet: 16 sep-12 kl 13:54 »
Har en vedklyv köpt på rusta för 5-6 år sedan. Har fungerat bra, använde den senast för några veckor sedan, knarrade lite när armen gick fram o tillbaka. Klyven har nu stått ute i regnet. I dag när jag skulle använda den startade den bra, motorn lät o.k, armen gick ut och stannade i utsträckt läge, rör sig ca 1.5 cm fram o tillbaka. Har kollat oljan som är o.k. Har någon en ide om vad som är fel.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vedklyv som inte fungerar
« Svar #1 skrivet: 16 sep-12 kl 16:26 »
Går det att trycka tillbaks kolven med handkraft? I så fall rör det sig nog om någon returfjäder som har lossnat eller gått av.
En annan möjlighet är ju om något har rostat ihop eller kärvat fast i och med regnandet, känns t ex reglaget för hydraulventilen normalt eller kan det tänkas att den inte går tillbaka helt när du släpper reglaget?
På en del billiga hydraulklyvar kan kolvstången krökas om man försöker klyva riktigt vresig och omöjlig ved, och det leder också till att den inte går tillbaks hela vägen.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 sep-12 kl 16:34 »
Eftersom det knarrade en del redan förra gången du klöv, så låter det ju som att klyvarmen har kärvat fast.

För vad jag förstår så sitter det en fjäder som drar tillbaka armen? Och då måste den ju gå hyfsat lätt.

maha

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 sep-12 kl 11:14 »
När jag skulle klyva häromdagen gick armen ut och stannade där, reglaget för hydralventilen gick först inte tillbaka, oljade och sen funkade den. Armen rör sig ca 1.5 cm fram o tillbaka när jag sätter på klyven.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-12 kl 22:49 »
Jag har haft samma problem på min förra.
Jag fick liksom snärta upp armen man trycker på för att kolven skulle gå tillbaka.
Det var den lilla kulan som armen trycker på som kärvade och inte gick ut som den skulle.
mvh anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser