Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Illasmakande fläsk?  (läst 5889 gånger)

Wernher Hingsk

• Gäst
Illasmakande fläsk?
« skrivet: 16 sep-12 kl 10:20 »
Hej!
Åtminstone förr rekommenderades att blivande galtar kastrerades på det att fläsket icke skulla smaka illa när djuret sedan slaktades. Nu verkar det som om många icke kastrerar, men likväl får välsmakande kött / fläsk!

Så hördes i radio för 20-30 år sedan en varelse som uppräknade tvenne ämnen som utgjorde de illasmakande ämnena i icke kastrerade galtar.

"SKATOL" var det ena ämnen! Vilket kan det andra ha varit?
Hälsningar! W H

(Barndomsminne :Grannbonden ; framlidne torparen "Bernhard i Hålkärr", hade,  evad gäller ordet "kastrerad", bytt ut detta mot  "taskererad!" , gissningsvis en egen variant.)
« Senast ändrad: 16 sep-12 kl 14:43 av Wernher Hingsk »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Illasmakande fläsk?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-12 kl 11:49 »
Det andra är androstenon.

Det är tydligen inte alla galtar som får smakförändringen.

För ett antal år sedan höll man i Danmark på med att försöka få till en "sniffare" som vid slakten skulle kunna sortera bort de djur som hade galtsmaken. Man menade att de djur som kastrerades växte långsammare än okastrerade. Det skulle vara billigare att låta en liten procent med galtsmak växa upp och slängas vid slakten än att kastrera alla handjur. Jag vet inte hur det gått.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 sep-12 kl 12:01 »
Tyvärr går det inte ens att lita på de tester dom gör idag på galtkött. Jag var flera gånger med om att dom testat nån galt vi slaktat och godkänt den. Sen sålde vi iväg köttet i låda, och folk blev som galna för det inte gick att äta. Bara att hämta hem igen.
En annan gång tog jag tillbaka en stor galt till mig själv, tänkte göra hundmat. men den smakade utmärkt. Så det är olika, men för oss var risken för stor så jag kastrerade alla. Kunder som hade fått dåligt kött kom sällan tillbaka. fast jag hade bytt ut lådan mot en ny.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 16 sep-12 kl 12:17 »
Tydligen är "äcklighetskänsligheten" olika hos konsumenter i olika länder, och kvinnor är känsligare än män.

http://stud.epsilon.slu.se/1017/1/larsson_l_100409.pdf

För den som vill fördjupa sin kunskap inom galtsmaksanalyser.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 sep-12 kl 14:42 »
Hej!
Tack för era intressanta och klargörande svar!

Hälsningar!  W H

Kristofer

« Svar #5 skrivet: 16 sep-12 kl 20:31 »
Det är ju bara att steka upp en liten bit efter slakt och avgöra hur den smakar.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-12 kl 20:44 »
Dom skrev i rapporten om att avla bort galtsmaken.

Och om att använda raser som inte smakade så mycket galt.
Är det nåt nån vet nåt om?
Låter intressant.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Jonte76

• -
« Svar #7 skrivet: 16 sep-12 kl 20:57 »
    Tror nog verkligen det är individuellt det där med galt smak . Bara vissa som ens kan känna det   Ibland när jag äter Griskött kan jag nästan inte svälja det alls det känns som alldeles för gammalt fett sånt kött man har haft i frysen för länge , så smakar galtkött för dom som känner det , säger jag då jag måste ha ett väldigt speciell smaklök enligt Mormor som jag kunde berätta för om det var hennes galt eller sugg kött som var på talriken o då gör inte Kastreringen så stor skillnad  .

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-12 kl 06:19 »
Men när hela köket stinker som en ostädad pissoar för att man kokar en fläsklägg... då är det ingen tvekan enligt mig.

;D

Fast när jag var gravid tyckte jag att allt fläskkött luktade galt och kunde oftast inte äta det.
Kände det även på bacon och korv.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser