Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjära inomhus???  (läst 13897 gånger)

Silkesmamman

• Värmland
Tjära inomhus???
« skrivet: 14 sep-12 kl 13:06 »
jag hittar inte den rätta färgen/betsen som jag vill ha inomhus på min timmervägg...vill den ska se riktigt gammaldax ut och fick tips av en målare att tjära får fram den rätta stilen,,vet den ser ut så som jag tänkt mig men kommer i¨håg när vi tjärade ekorna när jag var liten och det stank ju så illa!!! trodde tjära var för utomhusbruk, är det någon som har tjärat inomhus och hur blev det isf med tanke på lukten???

Kringlan

• Östergötland
SV: Tjära inomhus???
« Svar #1 skrivet: 14 sep-12 kl 13:26 »
Vad menas med den rätta stilen? Om du vill att det ska se gammaldags ut "på riktigt" så hade man inte nakna timmerväggar inomhus, men om du vill ha en naken timmervägg inne skulle jag i allafall inte tjära den, då blir den ju just tjärad, och det luktar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 sep-12 kl 13:29 »
Var det verkligen ren tjära han föreslog? Går ju att blanda ut om man bara ska ha "bets".

Jag älskar tjärdoft, och skulle inte dra mig för att ha hela huset doftandes av tjära, men... Nog blir det vasst för näsan om du ska tjära alla väggar. Räcker med tjärddrev för att det ska luktta ordentligt mycket i en gammal timmerkåk.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 sep-12 kl 13:29 »
Vad menas med den rätta stilen? Om du vill att det ska se gammaldags ut "på riktigt" så hade man inte nakna timmerväggar inomhus, men om du vill ha en naken timmervägg inne skulle jag i allafall inte tjära den, då blir den ju just tjärad, och det luktar.

*håller med*

lillakojan

« Svar #4 skrivet: 14 sep-12 kl 14:02 »

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-12 kl 14:28 »
jag har en bild i mitt huvud bara ;) jag gillar när trävirket är mörkt,typ mörkt timmer vill jag ha..lite som gammla telefon stolparna :) så ditt tips "lillkojan" var något jag ska kolla upp.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-12 kl 14:30 »
Har för mig att tjära är ganska så cancerframkallande så det är inget jag skulle vilja ha inne i alla fall.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-12 kl 14:31 »
han sa bara tjära men om han sen menade nån sorts olja eller utspädd det fråga jag inte eftersom jag direkt tänkte på att tjära brukade vi till ekan....det är bara en vägg av timmer isf som ska behandlas....

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 sep-12 kl 14:34 »
jag har en bild i mitt huvud bara ;) jag gillar när trävirket är mörkt,typ mörkt timmer vill jag ha..lite som gammla telefon stolparna :) så ditt tips "lillkojan" var något jag ska kolla upp.

Jag antar att du vill att viket ska "se gammalt ut", lite chabbychik typ? Då skulle jag föreslå vilken mörk bets som helst. Tjäran är helt onödig när det finns moderna pigment att köpa så du får exakt rätt utseende och slipper tjärdoften. Det är stor skillnad på tjära och tjära. 

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 sep-12 kl 14:48 »
Har för mig att tjära är ganska så cancerframkallande så det är inget jag skulle vilja ha inne i alla fall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polycykliska_aromatiska_kolv%C3%A4ten

Å andra sidan är det en jävla massa som är cancerframkallande, och man kan inte vara rädd för allt.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-12 kl 15:44 »
ja lite så.....har varit å tittat runt i butiker,men hittar inte helt den rätta och så är ju "provmålningsbiten" på butikerna så liten å det är svårt att avgöra hur den blir på en stor yta :-\ får nog leta vidare och kanske chansa på att köpa den som liknar mest de jag är ute efter och provmåla en liten del först. trodde inte vanlig trätjära var så farlig  ???

davidB

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-12 kl 16:07 »
Vi använde herdins bets men det var ingen som passade oss så vi blandade en ljus och en mörk variant för att få den nyans vi ville ha. Det vara svårt att få till en täckande yta på gamla stockar. Mycke springer och stora flisor är det. Blev en massa pill innnan vi var nöjda. för att sen på morgonen dan efter se att man missat en massa ställen.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 14 sep-12 kl 16:19 »
ja burkarna är ju inte å stora och det kan ju suga in rätt så bra oxå+sprickorna du nämnde....hittar jag inget så finns ju alternativet att blanda som du sa,men det går nog åt en del här med......tjära hade ju varit billigt å bra annars om man slapp doften ;) dina timmerstockar blev väldigt fina,fint när det ljusa bryts mot det mörka trävirket :)

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 14 sep-12 kl 16:57 »
Späd ut tjäran med rödsprit,vill du ha lite mer finich så kan du ha i linolja ( Roslagsmahogny)
Men passa dig fär det luktar fan innomhus efter ett tag kommer du att bli illamående av tjärlukten.
Det går annatt vara i tjärlukt i några timmar eller så, men att sov i lukten kan du glömma.
Att det förekom i båtar är inte samma sak då det inte är samma luftombyte i ett hus som i en båt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 14 sep-12 kl 17:04 »
Jag håller med Körven

Förr var det vanligt med bara timmerväggar inomhus. De var helt OBEHANDLADE. Om du vill ha det att se ut som förr är det rotborste och såpa och vatten som gäller.
Sedan blev spännpapper och tapeter på modet någon gång på andra hälften av 1800-talet. Då skulle alla väggar täckas över. Nu har modet gått ett varv och folk undrar vad de skall behandla väggarna med för att de skall se ut som bart timmer. Svaret är: Ingenting.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 sep-12 kl 19:36 »
Tjära inne? Fy för den lede... Tjära använder man ju på vissa ställen just för giftigheten och skyddet.

Om jag skulle vilja ha något inne mörkbrunt typ, utan att det var en täckande färg, hade jag utgått från lämplig brun linoljefärg/färger och spätt med kokt linolja och terpentin tills jag fått rätt resultat. Provytor behövs då.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 14 sep-12 kl 19:50 »
jag får helt enkelt prova mig fram :)

jan andersson

• Halland
« Svar #17 skrivet: 14 sep-12 kl 20:19 »
Vatten och kaffesump a la Tarec, (kocken i Trädgårds Onsdag), borde väl fungera. Han använde det på en altan, billigt och absolut giftfritt.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 14 sep-12 kl 20:29 »
ja det blir iaf en brun nyans och absolut billigt,kanske vore nått att prova ;D

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 14 sep-12 kl 20:49 »
Vatten och kaffesump a la Tarec, (kocken i Trädgårds Onsdag), borde väl fungera. Han använde det på en altan, billigt och absolut giftfritt.
Hemmagjord bets, funkar bra med te också om man inte vill förgifta sitt hus med drogen koffein.  o:)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare
Emil Söderberg, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser