Hallå! till att börja med har jag försökt att söka, men sökfunktionen är inte den bästa på detta forum tyvär..

Så nu behöver jag lite hjälp.
Det är så att vi har en geting invation i vår bikupa och dom söker sig även in under kupan. Vi har även problem med humlor.
I förrgår låg det säkert ett 50-tal döda bin nedanför flustret och nu verkar bina liksom ha gett upp om att försvara kupan.
Jag har prövat att sätta ett nät framför flustret som är så pass finmaskigt så att inte humlor tar sig in och det verkar ha funkat.
Men då kom getingarna istället, och vad gäller dom så har jag försökt linda in kupan i ett vått lakan och satt en flaska med koncentrerad flädersaft och tillsatt socker.
Dagen efter gick jag till kupan och såg att det inte var en enda humla eller geting vid kupan, och att det låg ca 20 getingar i flaskan.
Perfekt tänkte jag! Och så lät jag det vara till på kvällen. Sen på kvällen tog jag bort lakanet så att bina kunde flyga fritt nästa dag.
Men nu är det värre än någonsin. Det är väl 100-200 st getingar i och runt kupan.

Så nu har vi tejpat igen flustret, sopad bort getingarna från på och under kupan, lindat in kupan igen med lakanet och satt dit en extra getingfälla.
Vad ska jag ta mig till

Finns det något gift jag kan ge getingarna som dödar deras drottning men som inte skadar bina?