Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getingar  (läst 5288 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
Getingar
« skrivet: 13 sep-12 kl 10:28 »
Hallå! till att börja med har jag försökt att söka, men sökfunktionen är inte den bästa på detta forum tyvär.. :-\
Så nu behöver jag lite hjälp.
Det är så att vi har en geting invation i vår bikupa och dom söker sig även in under kupan. Vi har även problem med humlor.
I förrgår låg det säkert ett 50-tal döda bin nedanför flustret och nu verkar bina liksom ha gett upp om att försvara kupan.
Jag har prövat att sätta ett nät framför flustret som är så pass finmaskigt så att inte humlor tar sig in och det verkar ha funkat.
Men då kom getingarna istället, och vad gäller dom så har jag försökt linda in kupan i ett vått lakan och satt en flaska med koncentrerad flädersaft och tillsatt socker.
Dagen efter gick jag till kupan och såg att det inte var en enda humla eller geting vid kupan, och att det låg ca 20 getingar i flaskan.
Perfekt tänkte jag! Och så lät jag det vara till på kvällen. Sen på kvällen tog jag bort lakanet så att bina kunde flyga fritt nästa dag.
Men nu är det värre än någonsin. Det är väl 100-200 st getingar i och runt kupan. >:(
Så nu har vi tejpat igen flustret, sopad bort getingarna från på och under kupan, lindat in kupan igen med lakanet och satt dit en extra getingfälla.

Vad ska jag ta mig till ???
Finns det något gift jag kan ge getingarna som dödar deras drottning men som inte skadar bina?
Sugen på te? www.tealovers.se

hökemôsarn

• Västergötland
SV: Getingar
« Svar #1 skrivet: 13 sep-12 kl 14:02 »
Vet du var getingboet är och kan komma åt öppning på det? Då kan du sent en kväll när alla getingar är hemma blåsa upp myrr (1-2msk bör räcka) i boet med hjälp av ett rör.
Ta ett gammalt elrör som är vinklat i ena änden så du kan blåsa uppåt i bohålet utan att myrret rinner baklänges mot din mun.

Getingsamhället stendör på något dygn.

Lycka till med att få bort getingarna.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 19:50 »
Flytta bina ett par km bort. Det är det enda som hjälper om du inte hittar getingboet. Men kolla först så inte getingboet sitter under kupan innan du sticker in händerna där, det är rätt vanligt.

Välj en plats fritt från hus inom ett par hundra meter, det är mest runt byggnader som getingar bor. Flytta tillbaka i mitten av oktober, då är de flesta getingarna i himlen.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 15 sep-12 kl 12:43 »
Dom flesta getingarna som jag har problem med bor nog under marken, men jag har nu testat att hälla lite myrr i en mjuk slang och att sen med en blåsbälg pumpa ner det i geting boet.
Jag har hittills hittat 2 st bon i närheten av kupan, men jag vet att det finns fler.
Jag får väl återkomma om hur det gick.

Angående att flytta kupan 2 km går nog inte för oss pga att där vi bor. Vi bor så avsides så att om vi ställer kupan 500 meter från huset så då har vi helt säkert påhällsning av en björn, alternativt klåfingriga "bärplåckare". Med "bärplockare" så menar jag såklart inte bara invandrare.

Jag tog bort lakanet idag och upptäckte till min fasa att det låg ca 30-50 döda bin och att det sprang omkring en massa getingar på kupan >:(
Så getingarna tog sig då in och bina har då tagit sig ut tråts att jag tejpade för flustret :-\

Fler förslag är såklart välkommet.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 15 sep-12 kl 17:10 »
En lite fråga till bara, hur många bin kan getingarna döda innan invintringen blir förstörd?

Curt

« Svar #5 skrivet: 15 sep-12 kl 17:55 »
En lite fråga till bara, hur många bin kan getingarna döda innan invintringen blir förstörd?

Du invintrar 30-40 tusen bin, om getingarna tar några hundra så betyder det ingenting. Jag skrev en gång om en bra metod att hindra röveri. Metoden är även bra för getingattacker. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94096.msg810347#msg810347

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 16 sep-12 kl 10:03 »
Att flytta kupan är ju som sagt ett inte fullt fungerande alternativ för oss.
Men av en slump så har flikarna av tejpen (på var sida om flustret) som jag satte över flustret lossnat, så att bara ett bi åt gången kan passera.
Detta verkar ha hjälpt, plus att getingfällorna jag satte runt kupan har tagit endel.
Så jag lämnar tejpen där tillsvidare och ägnar kvällarna åt bön o:)

asmir

• -
Re: Getingar
« Svar #7 skrivet: 17 sep-12 kl 02:20 »
Mitt tips om du har tid är, köp billig hårspray och tändare om du inte redan äger en.  Elda på getingarna!  De du lyckas grilla kommer säkert inte tillbaka.

Mört´n

• Västerbotten
SV: Re: Getingar
« Svar #8 skrivet: 17 sep-12 kl 11:54 »
Mitt tips om du har tid är, köp billig hårspray och tändare om du inte redan äger en.  Elda på getingarna!  De du lyckas grilla kommer säkert inte tillbaka.

Det lät mycket grymt! Jag gillar det, ska testas >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 3 användare (1 dolda)
roskva89, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser