Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda fotogenkamin  (läst 7235 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Elda fotogenkamin
« skrivet: 12 sep-12 kl 21:15 »
Jag har fått en gammal fin engelsk fotogenkamin, Valor 525-T. Den verkar vara helt i ordning och nu undrar jag vad jag ska hälla i den . Fotogen, jo, det heter ju så. Men är det vad man använder än idag?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Ahlman

• Uppland
SV: Elda fotogenkamin
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 21:33 »
Blir för dyrt. På den tiden lysfotogen kostade 15 öre litern och bensinen 55 öre kunde man värma rum med lysfotogen. Nu får man betala 29 kr litern för sämsta tändvätskan på överskottsbolaget och den är för dålig till det här ändamålet.

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 12 sep-12 kl 21:34 »
Diesel?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 12 sep-12 kl 21:42 »
Har den veke eller någon slags förångningsbrännare? Ansluts den till skorsten eller går förbränningsgaserna ut i rummet?

Om det är en kamin som inte ansluts till skorsten så finns det risk att den osar otrevligt mycket om man eldar den med diesel (eller för den delen eldningsolja 1), man bör nog provelda försiktigt, se till att man kan bära ut kaminen om det blir alltför illa och för den delen att man inte behöver sova i samma rum där proveldningen skedde.

Har den förångningsbrännare så kanske det kan gå bra med någon billig vegetabilisk olja (t ex rapsolja), men en veke kan nog kleta igen av sådant bränsle.

Hur som helst så bör man komma ihåg att det med dagens bränslepriser är ganska dyr värme man får från en fotogenkamin. Energivärdet för eldningsolja och fotogen är ungefär 10 kWh per liter. Om vi antar att bränslet kostar 15 kr per liter så blir alltså värmen lika dyr som elvärme skulle bli om man betalade 1,50 per kWh för strömmen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 12 sep-12 kl 21:46 »
Jag ska ha den i mitt växthus, som jag byggt med murad grund och glas och lärk i stommen. Det är på 15 kvm.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 12 sep-12 kl 21:47 »
och ja, den har veke. Så jag skulle tippa att lysfotogen är vad som gäller. Eller om det finns någon annan sorts fotogen man har i kaminer.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 12 sep-12 kl 22:04 »
Jag föreslår att du gör ett försök med eldningsolja eller diesel, om den inte osar otrevligt mycket så är det ju bara att använda det bränslet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser