Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger äppelpress!  (läst 58906 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #40 skrivet: 26 sep-12 kl 01:21 »
Dags att lägga upp lite bilder?  :)

Fjäderretur på domkraften är smart!
Yes  :D .... fjäderretur är bra att ha... Materialkostnad ca 450kr...Typ 4 ton domkraft...gängstänger med muttrar och brickor..spikband...ett par skåpdörrar från byggåtervinning till korgmaterial och bottenplatta..Övrigt material fanns,typ gamla ytterdörrar,dörrkarmar...fjädrar..skruvar.. Provar att lägga upp bild,bilder  :D ...

« Senast ändrad: 26 sep-12 kl 02:11 av Tännlappen »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 26 sep-12 kl 16:23 »
Kringlan:  Ah, härligt!  Då PMar vi om det när du hunnit prova din maskin!

Tännlappen:  Snygga bilder!  Var kommer saften ut?  Jag ser ingen dunk?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tännlappen

• -
« Svar #42 skrivet: 26 sep-12 kl 23:40 »
Kringlan:  Ah, härligt!  Då PMar vi om det när du hunnit prova din maskin!

Tännlappen:  Snygga bilder!  Var kommer saften ut?  Jag ser ingen dunk?
..Med krossade äpplen i korgen ska saften komma ut i framkant i bästa fall,sedan rinna ner i en spann placerad under  :D ..

Trollmor

• -
« Svar #43 skrivet: 27 sep-12 kl 16:55 »
Är det den lilla lilla rännan mitt på?  Hur hindrar man saften från att rinna in under trävirket och droppa därifrån?

Kringlan

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 27 sep-12 kl 18:27 »
Trollmor: om man istället för metallform använder trä till uppsamlingskärlet/träbrickan under presskorgen så görs det av hårt tätt oljat och mycket slätt virke så att sargen runt om sluter tätt mot skivan. Musten flödar ut och rinner med sån fart att det mesta tar sig ut genom hålet, ner i spannen.  :)

Trollmor

• -
« Svar #45 skrivet: 27 sep-12 kl 18:44 »
Aha, saften rinner igenom ett hål, inte i en pip?  Härlig tråd, där man kan få lära sej nått!  :D

Jag känner egentligen mest till de plattor där man samlar överflödig vassla från ostar under pressning.  Där rinner vätskan sakta ner i en ränna runt om, och leds ut i en ränna i ena hörnet.  Om det är ett hål, kan man sätta en dunk/flaska direkt under då?  Eller missar strålen öppningen, så att man behöver en tratt?

*Försöker beräkna höjden*
« Senast ändrad: 27 sep-12 kl 18:46 av Trollmor »

Tännlappen

• -
« Svar #46 skrivet: 27 sep-12 kl 21:21 »
Är det den lilla lilla rännan mitt på?  Hur hindrar man saften från att rinna in under trävirket och droppa därifrån?
... :D...Mycket att fundera på...själv gått och funderat på det där med att saften rinner under brädan när den kommer ut från saftrännan  ;D ..inget annan ränna :D....Man vet ju hur en termos kan spöka...eller om man häller från en kopp. Klurar lite på det hela,eventuellt fixas...Övrigt: Har förstärkt bottenplattan,lagt en till platta där, så det blir ca 5cm tjockt...nu känns det bättre..Annars mycket nöjd med konstruktionen,inspiration från senaste youtubefilmen ...tar ca 5 minuter att demontera ställningen om man så vill och stuva undan....Väntar på bättre väder så man kan testa bygget...

Händig Man

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 27 sep-12 kl 21:23 »
har sett olika lösningar på det ni skrev om ovan, ett var att knäcka till en plåtbit så det blir som en pip det andra var ett snöre som styr strålen rätt

Kringlan

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 28 sep-12 kl 13:50 »
I hålet kan man sätta en pip eller en slang. Särskilt praktiskt om man vill tappa direkt ner i en damejeanne.

Jag hoppas hitta en billig metalltratt på secondhand, såga av pipen och klubba ner i ett hål med diameter på ca 1,5 -2 cm. Där under får spannen stå. Jag tänker lägga en silduk i spannen så att eventuellt småfnas och nån sugen geting inte hamnar i musten. När jag tappat klart lyfter jag bara upp silduken och så.. ta-daaa, är innehållet i spannen silat automatiskt. Nobelpriset nästa eller hur.. ;)

Tännlappen

• -
« Svar #49 skrivet: 28 sep-12 kl 17:44 »
...Tog en rörstump från en solcellslampa och limmade dit... :-X

Trollmor

• -
« Svar #50 skrivet: 28 sep-12 kl 18:38 »
Det verkar som om min lilla fundering kan lösas på flera sätt.  Hur är det, är saften känslig mot luftens syre?  I så fall bör den väl inte droppa i onödan?

Varför ska saften/frukten inte komma i kontakt med metall?  Är det för saftens skull eller för metallens?  Vilken sorts metall?  Den där metalltratten från loppisen, den kommer ju i kontakt med saften?

Verkar praktiskt att låta det rinna direkt ner i det förvaringskärl som det ska vara i.  Behöver denna saft silas?

Snöre - blir det inte bakterieväxt på det?  Hur håller man hela grunkan ren?

Om jag kommer med en korg med säg 10 liter äpplen, hur mycket saft kan jag räkna med, och hur stor/tjock blir kakan?  Är 10 liter/kg lagom för en pressning?  Hur får man upp locket från kakan, ur "korgen"?

Tännlappen

• -
« Svar #51 skrivet: 29 sep-12 kl 15:12 »
Trollmor..Saft på vanlig metall fräter nog bra,kanske kan ge bismak,blir som ren acid  :D ...Saftmängd har jag för mig enligt uppgift jag snappat upp tidigare är ca 3-4l per 10kg,naturligtvis beroende på hur saftiga äpplena är.Locket kan man sätta en träbit på eller snöre så borde det vara lätt att få upp. Övrigt: Satt igång med bygge av en äppelkross,demonterat en skrotig mangel...20mm stålaxel igenom träcylindern...verkar som låsningen i stålaxeln sitter mitt på så den inte snurrar. Bygger man som jag av en typ mangel så utgå från mitten där låsningen sitter och kapa t.e.x tio centimeter åt sidorna så har man en 20cm trumma  :D...sparar mycket jobb med en färdig trumma och stålaxel... 8)

Trollmor

• -
« Svar #52 skrivet: 29 sep-12 kl 20:07 »
Nu börjar det knaka i hjärnkontoret.  Om jag vill skaffa mig en spinnrock och spinna ull, så bör jag också ha en kardmaskin.  Om jag vill skaffa mig en äppelpress och pressa äpplen, så behöver jag även en äppelkross.  Rätt?

Vad fyller äppelkrossen för funktion; kan den ersättas med någon typ av hack, som skär äpplena i bitar?

Råd om förvaring av musten/saften för oss som inte gillar alkohol?

Då är det alltså både saften och metallen som tar skada av kontakt?

Eftersom äpplen flyter i vatten, och det är en del luft mellan äpplena i min hypotetiska tiolitershink, så behöver man kanske två sådana hinkar för att få ihop till tio kilo?  Då skulle utbytet ändå bli runt en femtedel i volym räknat?  Inte illa!  Och så presskakorna därtill, som vi ännu inte kommit på hur de bäst ska användas.

Händig Man

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 29 sep-12 kl 20:38 »
Här har du en smidig och billig äppelrivare som man kan snickra ihop:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=141019.0

Trollmor

• -
« Svar #54 skrivet: 29 sep-12 kl 20:48 »
Krossa?  Hacka?  Riva?  Det går alltså inte att pressa frukten direkt?

Kringlan

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 29 sep-12 kl 21:33 »
Jag gillar att tråden utvecklas lite till att ta upp en massa smådetaljer om hur man får fram den bäst konstruerade pressen.  :) Hade inte tänkt på det där med syre-kontakten själv tex, men tror inte det är någon fara.

Metallen som ni diskuterar; är det verkligen så farligt?? Det tror inte jag. Man kan ju lätt ha sin äppeldricka i rostfria en-litersmåttet här hemma? Är det inte bara att välja rostfritt?

Nu gör jag inte det iaf, eftersom min presskorg blir så stor att jag inte hittat någon lika stor form.. Så jag bygger i trä som Tännlappen gjort.

Apropå mängden must så hoppas jag på att få ut 50% av äppelvikten i must.

Pressa äpplena hela ska man inte göra nej, inte ens med en 10 tons domkraft är det effektivt utan de ska krossas först. I en hack, en riv eller kross. Går också med en träregel i murarhink och låtsas att du stompar potatismos.

Trollmor

• -
« Svar #56 skrivet: 29 sep-12 kl 21:53 »
Ja, utan detaljer lär det inte bli verklighet av det hela!  För egen del har jag ofta en idé om att använda kärnorna som utsäde (ja, ja, utan gröna fingrar, men ändå ...), så allt som skadar kärnorna tänkte jag undvika.

Man måste alltså karda innan man spinner.

Jag glömde en gång en rostfri tesked i lite vinägersås.  Det var stora hål frätta i den.  Men vinäger är förstås en annan sak än färsk saft.

Vitis

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 30 sep-12 kl 10:49 »
Krossa?  Hacka?  Riva?  Det går alltså inte att pressa frukten direkt?

Man kan frysa och tina frukten innan man pressar, istället för att krossa/riva. Kräver lite utrymme i frysen dock.

Trollmor

• -
« Svar #58 skrivet: 30 sep-12 kl 18:04 »
Krossa
Hacka
Riva
Frysa och tina

Fler metoder?

Tännlappen

• -
« Svar #59 skrivet: 02 okt-12 kl 17:31 »
...Tjaaa då har man byggt färdigt äppelkrossen :D ....många skruvar blev det i träcylindern  :o ...krossen drivs av en borrmaskin...en ren borrmaskin verkar funka bäst...borrmaskiner med slagfunktion har ett visst glapp längs med,vilket inte en ren maskin har...maskinen är fäst i en hållare från ett gammalt stativ...funkar kalas  :) .... Bygget kostade bara skruvarna ca 70kr...fanns gamla plyfaskivor 21mm tror jag det är...Nu är man komplett  ;D ... som sagt en hel del jox innan man är klar med byggena... :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare (1 dolda)
Erik Forsman, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser